December 8, 2001
Kör en Tbird 1.4Mhz 266fsb på ett Epox 8KTA3 mb med 256 ram. Bytte förra veckan aggregat från 300W till 340W och det fungerade bra i en vecka sedan slogs datorn av utan förvarning och nu går den inte att starta upp igen.
Fläktar går igång men den ger ingen bild och vägrar posta. Den ger inte ifrån sig några ljud heller.
Den var inte överklockad och inställd på 266fsb. Temperaturen låg inte över 47C så det borde inte vara något problem.
Har provat att återställa cmos både genom att flytta jumpern och genom att ta ut batteriet men det funkar ej.
Har plockat isär allt ett antal gånger och både ram minnet och grafik kortet sitter ordentligt.
Har tittat på processorn men den ser inte ut att ha brunnit.
Va fan ska man ta sig till?
Snälla hjälp nån innan nåt går sönder på riktigt!!!
September 29, 2001
Jag tycker att det låter som om moderkortet har brännt, har själv brännt två stycken och det brukar bli som det har blivit för dig då. Testa av alla komponenerna i en annan burk och se om typ grafikkort och sådant funkar gör det de e d ju garanterat moderkortet som e paj.
October 30, 2001
Något liknanade har hänt mig. Fast du kanske redan har testat detta. Det var så att jag hade för många fläktar inkopplade så ohm blev låg så det blev som en kortslutning.
Koppla ur alla fläktar och allt som drar ström om du har många CD-ROM mm. Nollställ CMOS också. Fast ha en CD-ROM i annars startar den inte. Testa sen
Jag och en polare höll på som galna till sist kom vi på vad det var. När vi hade bytt processor och grafikkort några gånger.
[ Detta Inlägg ändrades av: puuh den 2001-12-09 19:57 ]
August 17, 2001
On 2001-12-09 16:37, puuh wrote:
Något liknanade har hänt mig. Fast du kanske redan har testat detta. Det var så att jag hade för många fläktar inkopplade så ohm blev låg så det blev som en kortslutning.Koppla ur alla fläktar och allt som drar ström om du har många CD-ROM mm. Nollställ CMOS också. Fast ha en CD-ROM i annars startar den inte. Testa sen
Jag och en polare höll på som galna till sist kom vi på vad det var. När vi hade bytt processor och grafikkort några gånger.
|MS-K7T TURBO|Duron 950|PoV GE2 32MB|512 MB PC133|ZALMAN CNPS5001-CU med Enermax UC-8FAB |3xEnermax UC-8FAB|Fuji Silent 20GB, Segate B4 80GB|Chieftec TX-10W|Silent Systems nätagg.|[ Detta Inlägg ändrades av: puuh den 2001-12-09 19:57 ]
för mång fläktar så att ohm lev låg!?!?!?!
öhhh...har man för många fläktar så blir ju ohm för hög!!!!!! ju fler man sätter in ju högre resistans, alltså: det blev ine för mycke resistans och inte för låg utan du hade så mång fläktar att det blv för många ampere!!! de drog för mykke ström så att en säkring gick...
--
Till dej som skrev från början...:
har du inte någon kopis som du kan testa dina komponenter hos???
om ta och gör d!!! det kan bara vara typ minnena som har pajat...
May 28, 2001
September 29, 2001
Jag e rätt säker på att processorn e hel och att moderkortet har pajat. Jag har brännt två moderkort med hjälp av åska och ett av någon annan anledning och alla tre startade typ två sekunder fläktarna började snurra igång men sedan stängdes allt av. När däremot processorn e paj brukar inget hända alls!
Jag tror npg att d e den bistra sanningen att moderkortet e kass 🙁
2 Guest(s)