April 9, 2008
Tjena..
Just nu får jag 2 minuters speltid i nya Crysis 2-betan innan mitt grafikkort ballar ur och gör en fin double rainbow målning av hela skärmen. Ibland har man tur om den går tillbaka till skrivbordet och förklarar i sedvanlig vänlig windows-ton att drivrutinen har dött men återupplivats.
Just nu ser min dator ut så här:
- i5 750, oklockad.
- 550W PSU Corsair (modular) (1x PCI-E direktkontakt från PSU, 1x PCI-E adaptersladd från 2st standard)
- 470 GTX, oklockad.
- 4GB DDR3
- 1st 320GB 7200RPM Samsung HDD (standard sata-skräpdisk som för närvarande håller på att falla samman)
På PNY:s hemsida står det att minimum är 550W och uppåt, men är det verkligen så viktigt?
Och om jag nu ska felsöka detta, hur bär jag mig åt för att downklocka kortet ca 10-15%?
RivaTuner är inte som det brukade vara, jag hittar inte längre fliken där man ställde in
fanspeed, overclock osv - är det något jag borde veta om RivaTuner numera?
Alla tips och förslag är varmt välkomna då jag verkligen inte vill skicka in kortet för att det är defekt, bara för att få ett brev och kortet tillbaka där det står att: 1. jag har fel 2. måste betala frakt 3. kan ta mig i arslet
// Max
April 9, 2008
Hittils är det bara Crysis 2 BETA som buggar. Jag testade att dra upp fanspeed på 100% när jag lirade igår, och då kunde jag köra hur långt som helst (20 min+) utan några artefakter eller hack. Kan det vara att sensorn e paj på grafikkortet så den låter sig själv överhettas i spel som Crysis?
January 19, 2003
Tycker att det låter som grafikkortet överhettar iom att det fungerade bättre när du drog upp fläkthastigheten. Kan vara så att flänsen har dålig kontakt med GPU/Minne eller om det är fullt med damm. Om det är dålig kontakt så är det bara byta kylpasta och prova på nytt.
//Jimmy
1 Guest(s)