June 25, 2001
Köpte ett 4 gb ddr2 minne på Tradera förra veckan, kom över dem för en hundring, så jag trodde jag gjort en hyfsad deal. Problemet var att säljaren inte skickade dem i en antistatpåse utan inlindade dasspapper och gladpack. Pga rädsla för att de är förstörda med anledning av denna oförsiktiga inpackning har jag inte vågat testa dem, då jag fått för mig att jag i så fall skulle riskera att hela burken blir utsatt för statisk elektricitet (om minnena blivit det). Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?
Tack på förhand,
/Marcus
July 14, 2005
Det var verkligen idiotiskt packat och risken är stor att minnet är förstört, men jag har inte hört att datorns andra komponenter riskeras av ett dåligt minne, den rapporter väl ett fel som vanligt.
I mitt fall står det exakt vilken slot som innehåller en felaktig RAM.
May 5, 2004
Vissa hanterar komponenter som de vore godis eller nått. Lägger dem överallt. Har sätt bilder på tradera på fina saker där de lägger sakerna på en matta o tar kort. Jag undviker gärna sånna auktioner. Man vet ju alldrig hur saker hanteras innan de kommer till den nya ägaren.
January 17, 2004
vad är det för fel på dasspapper? jag använder då det om man vågar erkänna, men gladpack o plast är inte smart... har sett att vissa påstår att statiskt elektricitet kan försvaga i längden men det tvivlar jag på... helt är helt ?
någon som använder elband när dom hanskas med datordelar då ?
September 9, 2009
Disney;1282427 wrote: vad är det för fel på dasspapper? jag använder då det om man vågar erkänna, men gladpack o plast är inte smart... har sett att vissa påstår att statiskt elektricitet kan försvaga i längden men det tvivlar jag på... helt är helt ?
någon som använder elband när dom hanskas med datordelar då ?
Helt är inte alltid helt 😀 Statiskt elektricitet skapar små hål i chippen som växer med tiden, då är det bara en tidsfråga innan någonting går sönder.
1 Guest(s)