February 17, 2002
Nu har jag hittat hit!
Jaja, såg en tråd där en kille frågade vad han kunde göra med sitt graffekort, jag har ett nästan likadant o vill "klocka" det o resten av burken _säkert_. Asså jag vill inte in o skruva o hålla på utan bara tweaka det i BIOS o andra proggs.
Är inte elite så rör er inte med facktermer utan försök använda någolunda vanligt språk
Min burk:
Asus GF2 GTS 32mb, Intel pIII 800mhz, 192RAM (133mhz), 2 7200rpm HDs (30gb - XP, 60gb - spel), SB Live! 5.1 o så...
vet inte modellen på mott moderkort, men det är VIA chip iaf, säg gärna hur jag kollar upp det.
Orginal fläktar o flänsar.
Kör detonater drivisar, orginal drives till moderkortet - vet ju inte vilken modell jag har så jag kan ju inte uppdatera.
Vill altså _inte_ äventyra korten.
*edit* jag fick 2900p i 3dmark2001, är inte lite väl lite? borde väl ha runt 3500p? hur ska jag få upp poängen?
[ Detta Inlägg ändrades av: ClAyMan den 2002-02-17 22:15 ]
December 31, 2001
OM du ska clocka ditt Geforce 2 GTS så behöver du bara 1 program som är helt överlägset alla anda och det heter GTU = geforce tweak utility... kan laddan ner på följande sida...http://www.geforcetweak.com
gå helt enkelt in på flicken NV clock och gör dinna inställningar där tex öka med 5 mhz på båda tills du får grafiska fel eller att datorn hänger sig om den gör det är det dags att investera i ny kylning... Lycka till
February 17, 2002
mkay, testade nu men det fungerade inte...när man trycker på "säkerhetsknappen" så GTU startas om måste man trycka på den igen, GTU startas då om igen. Verkar vara drivisarna som är för nya, får väl köra lite äldre så kanske det fungerar
*edit* är det inga inställningar i BIOS som ändrar prestandan? vilka i så fall?
[ Detta Inlägg ändrades av: ClAyMan den 2002-02-18 02:27 ]
September 3, 2001
det finns ett annat program som jag tror passar dig bättre än gtu... nämligen NvMax, den kan man ladda ner i nvmax.com .. men jag tror att du måste bli medlemm, annars e de bara o leta lite i google.com
det du ska göra är att gå in i bios, och ändra FSB (betyder front side buss, kan oxå stå som cpu external clock, eller pci/dimm clock) från nuvarande 133, till 140, eller någonting sådant.
Eftersom du har en pentium på 800 Mhz, så är din multiplier antagligen 6. 133*6 = 800 Mhz... du kan inte ändra på multiplier, men du kan ändra på FSB, som sagt. Och då kan du till exempel göra 140*6 = 840 Mhz.
ta det lungt med FSB, om du tar i för mycket (oftast över 150) kan du skada något annat i datorn, till exempel hårddisk eller cdspelare, pga att dom är beroende av vilken FSB inställning du har. Mer om detta kommer du säkert att ta reda på med tiden.
Lycka till
October 23, 2001
On 2002-02-18 12:15, ClAyMan wrote:
Tackar! Ska testa lite men det verkar ju fungera. Gäller samma sak då, när jag klockar CPUn, som när jag klockar graffekortet? asså grafiska fel o instabilt system?
Instabiltitet eller att datorn låser tyder på att du klockat för mycket. Men något som du måste kolla är temp. på din CPU!!!
February 17, 2002
Jeje vågar inte klocka CPUn riktigt än...
En sketaskum sak: klockade graffekortet nyss o körde en ny 3dmark2001 o fick _sämre_ än vad jag hade innan... sjuuukt!
*edit* processor: 200--> 207mHz, minne: 333-->340mHz
[ Detta Inlägg ändrades av: ClAyMan den 2002-02-18 21:15 ]
January 27, 2002
Jag har kört upp mitt graffekort (GeForce 2 GTS) i 250/405 och kört en 3dMarks, men jag tog ner det direkt igen och jag hade en PAPST 120mm fläkt på 24volt som blåste på kortet och båda sidorna på datorn var av. Max jag vågar köra i är 220/366 (10% höjning på båda). Men då har jag satt in den där fläkten i chassit så att den blåser rakt på grafikkortet från sidan.
March 5, 2002
jag körde upp klockade lite granna med det programmet jag fick med kortet winfox heter det typ...
har bara testat 220mhz och 420 mhz men det verkar som man kan köra upp stapeln anumera ...
hur mycket kan man klocka innan man måste köpa Hight teck prylar som kostar massor av stålar..
2 Guest(s)