February 11, 2002
Funderar starkt att köpa ett gf 4 ti4600 från gainward, dock så kostar det 5370kr...
Ett gf3 ti500 har samma (i stort sett) teknik som gf4 men inte samma hastighet och håller sig inte i längden som gf4 (prestandamässigt sett) dock så e det billigare. Radeon 8500 e snabbt har ny teknik och priset på sin sida, nackdelen är att drivrutinerna är på ett sånt sätt att t ex vissa mod till q3/q2 inte funkar (som jag spelar!) samt att gf 4 tar det lätt prestanda mässigt... Vilket kort tycker ni/tror ni är mest lönt att köpa?
July 2, 2001
CREATIVE GEFORCE 4 Titanium 4400 128MB DDR TV-out 3895:- inkl.moms
October 5, 2001
October 5, 2001
October 5, 2001
September 3, 2001
dom har inte blivit mycket bättre sedan dess, kan jag säga.. dom satsar absolut inte lika mycket på drivrutinssidan.
nVidia är kanske inte heller någon höjdare, men dom verkar göra sitt bästa i alla fall, och jag vet inte om någon annan grafikkorts tillverkare som gör lika bra drivrutiner (nu när vi snackar om prestanda kort.. kom inte o säg "matrox har bra drivisar!!")
jag skulle nog vänta ett tag o satsa på ett geforce 4 ... (obs.!! inte MX serien)
det tar geforce 3 och radeon 8500, samt att det är inte lika stor chans att du blir besviken, (beror mycket på vilket märke oxå, dvs asus, gainward osv)
men ta gf4 så får du se att det räcker ett bra tag. Dessutom gör det susen på lite äldre datorer oxå, (såg inte dina specs).
aja... d va min åsikt iaf
September 2, 2001
Om du vill ha bra drivrutiner, framför allt för OpenGL, så kör man Nvidias grejer. ATI har problem med drivrutinerna, men ta det inte från mig, ta det från Carmack han vet nog vad han snacker om...
"Nvidia's OpenGL drivers are my "gold standard", and it has been quite a while
since I have had to report a problem to them, and even their brand new
extensions work as documented the first time I try them. When I have a
problem on an Nvidia, I assume that it is my fault. With anyone else's
drivers, I assume it is their fault. This has turned out correct almost all
the time"
han säger dock senare att ATI jobbar för att hjälpa med drivrutines problem, men NVIDIA är fortfarande bättre( allting finnas att läsa i hans .plan fil där han pratar om Doom 3 )...
Personligen skulle jag sparat ihop nog med pengar för GeForce 4 kortet, mycket snabbare än GeForce 3 ( TVÅ Vertex shaders och Pixel shaders, blir det bättre än så ? )...
December 26, 2001
( TVÅ Vertex shaders och Pixel shaders, blir det bättre än så ? )...
öh......ja om de hade stöd för p&s 1.4 . Gf4 har ingen truform . Och heller inga andra nya teknologier jämfört med gf3. Visst är det snabbare men sitter du på en bra dator så klarar du dig med ett gf3 ti200 eller ett r8500le. Jag ska då spara minna pengar och köpa ett directx 9 kort när de kommer i sommar...höst.
[ Detta Inlägg ändrades av: Voodoozzz den 2002-03-01 14:28 ]
November 29, 2001
blanda inte in Pixel Shaders i GF4ans två vertex shader pipelines...
så jätte imponerande är det inte för den delen
ett tag emulerades Vertex Shaders på GF3 i mjukvaran på grund av nån drivrutinsbugg
o det var ibland tom. snabbare eftersom en snabb CPU klarar jobbet snabbare än GPUn...
1 Guest(s)