Gflops och Ghz|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gflops och Ghz
Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2007 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar hur mycket 1 Gflop är? Hur många Ghz går det på 1 Gflop??

Kollade runt på nätet en del,men har ej lyckats att hitta något(förutom att det är väldigt snabbt)

Tacksam för svar

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1145889
July 3, 2007 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

GHz och GFlops är HELT olika saker.
GFlops (Giga Floating Point Operations Per Second) är ett sätt att mäta prestanda medan GHz( GigaHertz) är ett mått på antal svängningar per sekund.

Jesus Of Suburbia
Medlem
1145916
July 3, 2007 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, hur får man en uppfattning om de s k superdatorernas hastighet då? Hur mycket snabbare är en superdator med 2.8 GFlops, än en Intel Pentium 4 med 3 Ghz? Hur skall man jämföra eller tänka för att bilda sig en uppfattning?

Vet att det skiljer på en massa punkter, men de jämför ju alltid med de vanliga persondatorerna, när de säger att de är si o så många gånger snabbare.

mach
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
1145919
July 3, 2007 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns speciella program för att mäta antalet flyttalsberäkningar per sekund som din PC klarar av att göra.

Sedan finns det andra saker som gör superdatorer till just superdatorer (connectivity, storage etc)

Tjo!

Jesus Of Suburbia
Medlem
1146055
July 4, 2007 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Ok. Så det går inte att jämföra en superdator mot en vanlig persondator då??

Tycker bara det vore intressant hur mycket snabbare en s k superdator är, än en "vanlig" persondator.

Räknas t ex Silicon Graphics datorer också som superdatorer?

Finns ju de som har rätt snabba persondatorer nämligen, har några polare som alltid skall ha det värsta o senaste. Så där finns ingen chans att man hänger med i svängarna direkt 😕

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1146132
July 4, 2007 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta "moderna" superdatorer bygger på ett stort antal av dagens PC-processorer, typ Opterons eller Xenons, som då jobbar ihop i kluster 😛

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1146163
July 4, 2007 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Behöver inte vara mycket "superdator" för att köra på opteron/xeon, det gör väl i princip varenda server från 15.000.- klassen och uppåt. Det börjar bli lite mer "super" över kretskortshögarna när det ligger sisådär 2048st dual-core itanium2-processorer i dom.
Här är en bild på en rätt fet "superdator". Nasa's "columbia":
http://upload.wikimedia.org/wi....._View.jpeg
Det är den 8:e snabbaste datorn, innehåller 10240 itaniumprocessorer och presterar 51.87 teraflops/sekund.

Jalle64
Member
Medlem
1146189
July 5, 2007 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Saxat från Wikipedias artikel om super datorer:
"Today, parallel designs are based on "off the shelf" server-class microprocessors, such as the PowerPC, Itanium, or x86-64, and most modern supercomputers are now highly-tuned computer clusters using commodity processors combined with custom interconnects"

Jesus Of Suburbia
Medlem
1146194
July 5, 2007 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hhmm, Får se om jag har jag förstått detta rätt,annars rätta mig om jag har fel:

Pc datorer är ej jämförbara med superdatorer som t ex SGI o Blu Gene, då man mäter dem i Teraflops/ sekund,och Pc datorer i Ghz?

De använder även andra operativsystem än Windows för att de skall kunna jämföras realistiskt. De används til helt andra saker än "vanliga" pc datorer?

Istället får man ställa dem mot varandra för att jämföra. Därav top500.org-listan.

Rätt uppfattat?

Vad kännetecknar en "superdator"? Mängden processorer och minneskapaciteten t ex?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1146197
July 5, 2007 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Nej. Flops betyder "Floating Point Operations Per Second" och visar endast hur mycket datorn kan ränka per sekund, GHz har endast med frekvensen att göra och inte något alls med hastigheten av själva datorn.

Linpack används väl för att mäta prestandan till lite värre datorer så som till top500-listan.

Läs wikipedia om Flops m.m.

En superdatorn är en dator som gör något betydligt snabbare, bättre eller något annat som gör att den sticker ut från den normala datorn man har i hemmet. Oftast betecknas en superdator en dator med vädigt hög beräkningsprestanda, så som de på top500, och då används ju en massa processorer och minnen..

Jesus Of Suburbia
Medlem
1146253
July 5, 2007 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, har blivit lite klokare dock, trots att jag inte riktigt känner att man fått nåt konkret svar på min fråga. Så det blir till att läsa uppslagsverk framöver.

Antar att världen med superdatorer är något som de flesta av oss inte har någon inblick i, därav svårheten med att få svar. Men tack till de som svarat så gott de kunnat ändå.

Anser denna tråden är avslutad för mig, men andra är välkomna att skriva mer om det svårförstådda ämnet om superdatorer.

Jalle64
Member
Medlem
1146279
July 5, 2007 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jesus Of Suburbia wrote: Pc datorer är ej jämförbara med superdatorer som t ex SGI o Blu Gene, då man mäter dem i Teraflops/ sekund,och Pc datorer i Ghz?

De använder även andra operativsystem än Windows för att de skall kunna jämföras realistiskt. De används til helt andra saker än "vanliga" pc datorer?

Istället får man ställa dem mot varandra för att jämföra. Därav top500.org-listan.

Rätt uppfattat?

Vad kännetecknar en "superdator"? Mängden processorer och minneskapaciteten t ex?

Megaflops eller Gigaflops är vad en "vanlig" pc-klarar av.
SD använder Unix OS, men har sedan 2004 mer och mer gått över till Linux, eftersom de är lätta att få att funka i mångprocessorsystem, visst finns det ett fåtal som också använder Windows, det är svårt att säga att den eller den är en superdator, gränsen är nog lite flytande, men om den har många processorer låt säga mer än 100 så kanke man kan säga att den är en superdator 😛 wink
Vad de används till ofta är att förutspå väder, göra simultana beräkningar inom militären, ja i princip allt som en vanlig dator inte (än) är riktigt kapabel till 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 204
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL