August 19, 2006
August 19, 2006
Ok, hur får man en uppfattning om de s k superdatorernas hastighet då? Hur mycket snabbare är en superdator med 2.8 GFlops, än en Intel Pentium 4 med 3 Ghz? Hur skall man jämföra eller tänka för att bilda sig en uppfattning?
Vet att det skiljer på en massa punkter, men de jämför ju alltid med de vanliga persondatorerna, när de säger att de är si o så många gånger snabbare.
August 19, 2006
Ok. Så det går inte att jämföra en superdator mot en vanlig persondator då??
Tycker bara det vore intressant hur mycket snabbare en s k superdator är, än en "vanlig" persondator.
Räknas t ex Silicon Graphics datorer också som superdatorer?
Finns ju de som har rätt snabba persondatorer nämligen, har några polare som alltid skall ha det värsta o senaste. Så där finns ingen chans att man hänger med i svängarna direkt 😕
May 14, 2007
Behöver inte vara mycket "superdator" för att köra på opteron/xeon, det gör väl i princip varenda server från 15.000.- klassen och uppåt. Det börjar bli lite mer "super" över kretskortshögarna när det ligger sisådär 2048st dual-core itanium2-processorer i dom.
Här är en bild på en rätt fet "superdator". Nasa's "columbia":
http://upload.wikimedia.org/wi....._View.jpeg
Det är den 8:e snabbaste datorn, innehåller 10240 itaniumprocessorer och presterar 51.87 teraflops/sekund.
April 13, 2004
Saxat från Wikipedias artikel om super datorer:
"Today, parallel designs are based on "off the shelf" server-class microprocessors, such as the PowerPC, Itanium, or x86-64, and most modern supercomputers are now highly-tuned computer clusters using commodity processors combined with custom interconnects"
August 19, 2006
Hhmm, Får se om jag har jag förstått detta rätt,annars rätta mig om jag har fel:
Pc datorer är ej jämförbara med superdatorer som t ex SGI o Blu Gene, då man mäter dem i Teraflops/ sekund,och Pc datorer i Ghz?
De använder även andra operativsystem än Windows för att de skall kunna jämföras realistiskt. De används til helt andra saker än "vanliga" pc datorer?
Istället får man ställa dem mot varandra för att jämföra. Därav top500.org-listan.
Rätt uppfattat?
Vad kännetecknar en "superdator"? Mängden processorer och minneskapaciteten t ex?
March 14, 2001
Nej. Flops betyder "Floating Point Operations Per Second" och visar endast hur mycket datorn kan ränka per sekund, GHz har endast med frekvensen att göra och inte något alls med hastigheten av själva datorn.
Linpack används väl för att mäta prestandan till lite värre datorer så som till top500-listan.
Läs wikipedia om Flops m.m.
En superdatorn är en dator som gör något betydligt snabbare, bättre eller något annat som gör att den sticker ut från den normala datorn man har i hemmet. Oftast betecknas en superdator en dator med vädigt hög beräkningsprestanda, så som de på top500, och då används ju en massa processorer och minnen..
August 19, 2006
Ok, har blivit lite klokare dock, trots att jag inte riktigt känner att man fått nåt konkret svar på min fråga. Så det blir till att läsa uppslagsverk framöver.
Antar att världen med superdatorer är något som de flesta av oss inte har någon inblick i, därav svårheten med att få svar. Men tack till de som svarat så gott de kunnat ändå.
Anser denna tråden är avslutad för mig, men andra är välkomna att skriva mer om det svårförstådda ämnet om superdatorer.
April 13, 2004
Jesus Of Suburbia wrote: Pc datorer är ej jämförbara med superdatorer som t ex SGI o Blu Gene, då man mäter dem i Teraflops/ sekund,och Pc datorer i Ghz?
De använder även andra operativsystem än Windows för att de skall kunna jämföras realistiskt. De används til helt andra saker än "vanliga" pc datorer?
Istället får man ställa dem mot varandra för att jämföra. Därav top500.org-listan.
Rätt uppfattat?
Vad kännetecknar en "superdator"? Mängden processorer och minneskapaciteten t ex?
Megaflops eller Gigaflops är vad en "vanlig" pc-klarar av.
SD använder Unix OS, men har sedan 2004 mer och mer gått över till Linux, eftersom de är lätta att få att funka i mångprocessorsystem, visst finns det ett fåtal som också använder Windows, det är svårt att säga att den eller den är en superdator, gränsen är nog lite flytande, men om den har många processorer låt säga mer än 100 så kanke man kan säga att den är en superdator 😛
Vad de används till ofta är att förutspå väder, göra simultana beräkningar inom militären, ja i princip allt som en vanlig dator inte (än) är riktigt kapabel till 😛
1 Guest(s)