June 8, 2001
Är det någon som har kört säg D-link eller 3Coms Gigabit Ethernet kort i praktiken.. över en CAT 5E kabel (korsad, om man inte har gigabit switchar) .. klarar den verkligen 125 MB i sek som det teoretiskt ska klara..
D-link korten e ju ganska billiga ca 1500:- så man funderar ju på att skaffa 2 sånna.. ... men inte utan att nån annan har hunnit testa före
May 29, 2001
Inget kort kommer nog upp i max teoretiskt hastighet, men kör du bara mellan två st datorer med korsad kabel så minimerar du "overhead" så kommer från ev annan trafik på nätet, men jag tror nog att det är andra komponenter som kommer att vara flaskhalsen i ditt system tex diskar, en snabbare lösning är faktiskt att köpa ett intel quad port 100Mbit kort och köra med teaming, tänk också att pci bussen bara klarar av 132MB/s och då antar jag att du har andra pci enheter i din dator som delar på den bandbredden
April 2, 2001
Jag har varit med och gjort mätningar på 3Com's Gigabit NIC (över Cat5E kablar).
Vi kom med en HP-router (IP-transwiqtec) upp i 326Mbits.
Alltså endast en tredjedel av vad det borde klarat, dock är det ju samtidigt mer än 3 gånger så mycket som med ettt 100mbit nätverkskort.
May 29, 2001
On 2001-09-18 10:29, Turbo² wrote:
gumbo: går verkligen alla pci portar över samma pci bus?
Japp, pci bussen styrs av ett controller chip, det är bara på servrar och tyngre workstations som det finns flera separata bussar, tex en separat 64bit 66Mhz bus som har en egen styrkrets
May 29, 2001
On 2001-09-18 10:13, Turbo² wrote:
jag kommer upp i ca 20 megaBIT/s (35MB fil på 14 s) nätverket är switchat med cisco 2900 å HP2524or..Nätverkskort: 3Com 3C905C-TX
jag blir tokig på det här alltså.. varför GÅR DET INTE FORTARE!!?!!
Kolla maskinen som du kör på genom att testa den mot en annan dator med en korsad kabel,tanka en lika stor fil och se om det blir någon skillnad i hastighet, då kan du isolera felet så du vet vart det ligger, testa även att stänga av auto negotiation på nätverks kortet så att du låser det i 100Mbit full eller half duplex.
1 Guest(s)