Godkänn ett paket med nya delar som jag skall kö|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Godkänn ett paket med nya delar som jag skall kö
gzek
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 25, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla.

Skrev ett inlägg tidigare men fick väldigt svag respons så tänkte jag skulle prova igen.
Har läst igenom alla nya (och nästan alla gamla) inlägg i ett par dagar nu och satt ihop följande "paket" efter det. Är nu intresserad av att få ett utlåtande om mina val. Passar de ihop etc ? Jag är inte intresserad av att överklocka men vill ha ett snabbt och stabilt system.

Moderkort = https://www.datorbutiken.com/h.....duct=ASP5B

CPU = https://www.datorbutiken.com/h.....ct=IE6600R

Minnen = Är lite osäker här men har 2 olika som jag funderar på. Det viktigaste är väl att få stabila minnen på 800Mhz och minst 2Gb.

Alt 1 = http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010092992

Alt 2 = https://www.datorbutiken.com/h.....4DDR2AD800 *2

Grafikkort = http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010098683

Powersupply (Obs redan köpt mest så ni vet) = http://www.webhallen.com/prod......p?id=46373

Är lite nyfiken på vilken CPU kylare som behövs ? Zalman har jag alltid varit intresserad av. Dom har en kylare som kostar straxt över 400pix =
http://www.webhallen.com/prod......p?id=58330.

Artic cooling däremot har en för dryga 200kr =
http://www.webhallen.com/prod......p?id=37887

Tänkte beställa inom ett par dagar om det går. Tacksam för alla synpunkter ni har 🙂

MVH

/Jhonny

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1104425
December 25, 2006 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser bra ut!

PSU är grymm. Minnesalternativ 1 är 667MHz men köp deras 800MHz(PC6400) istället. Grafiken så hade jag föredragit ett Radeon X1950XT. Finns från 2200 på komplett. Det är ett bättre kort för mindre pengar.

kylare så finns det några som rekommenderas. Scythe Ninja och Noctua UH12 är väl dem som är bäst idag. AC freezer7 funkar kalas men är lite högljudd vid 100%.

gzek
Medlem
1104427
December 25, 2006 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för snabbt svar =) En följdfråga dock...

M Hammargard wrote: Minnesalternativ 1 är 667MHz men köp deras 800MHz istället.

Oj länkade visst till fel minnen 😛 Var deras 6400 jag menade förståss. Men betyder ditt svar att Corsair är ett bättre val än A-Data ?

Vad gäller grafiken så är jag en trogen GeForce anhängare. Men är X1950xt kortet mycket bättre än 7950gt ? Kommer spela mest spel på datorn (mestadels WoW) så är Radeon kortet så mycket bättre kanske jag blir konverterad =p. Radeon kortet har dock hälften med texturminne om jag inte ser fel !?

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
1104437
December 25, 2006 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bättre är radeonkortet inte. Men märkbart och mätbart. Framförallt så är det billigare. Det är det bästa kortet i 2-3000kr-klassen. Corsair är ett mycket bättre val än "no-name" märket A-data. Personligen så föredrar jag Crucial eller Team. Men då kostart det lite mer. Team kan du få från 2700-2800 på memoryconfigurator.com. Det är en bra site och fraklten kostar bara 5 euro totalt(från Irland).

EDit: anledningen till att jag föredrar dem är att de klockar grymt bra. Ska du inte klocka så är Corsair ett mycket bra val!

Tifa
Medlem
Forum Posts: 19
1104447
December 25, 2006 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite kul att moderkortet hör till under Core 2 Duo korten, men i de tekniska specifikationerna så står det inte med, kanske är något fel 🙂

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
1104448
December 25, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det klara definitivt C2D. Jag känner flera som kör med det moderkortet. oroa dig inte!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1104477
December 26, 2006 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

A-Data är ju inte no-name på långa vägar, däremot ganska okänt i sverige... Fast jag tänker inte börja debattera mer över det, mer än att säga att deras minnen faktiskt brukar vara bra skit.

gzek
Medlem
1104490
December 26, 2006 - 2:16 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar 😀

Har beställt delar nu iaf (äntligen)

Datorbutiken : CPU + Corsair Minnen
https://www.datorbutiken.com/h.....ct=IE6600R
https://www.datorbutiken.com/h.....GBTWXD2800

Komplett : Mobo + GPU
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=321781
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=327138

Tänkte köpa mobo från Datorbutiken men de hade inga i lager och ett preliminärdatum som var inne i Januari. 100:- dyrare var det värt för snabbare leverans. Det enda som inte levereras direkt är minnena som Datorbutiken har som preliminärdatum den 28/12. Det får funka. Det skiljer ändå ca 300:- i pris mot Komplett...

Nu är bara frågan om vad jag ska välja för CPU kylare och om det verkligen är nödvändigt att byta kylaren på x1950xt ?

Funkar Arctic Cooling kylaren för 219kr
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=313239

Eller ska man satsa på en dubbelt så dyr Zalman
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320110

Möjligen ett annat märke ? Vad ska man tänka på vid val av cpukylare ? Risk att någon av kylarna inte passar på P5B mobot ?

MVH

/Jhonny

Jonas Klar
Member
Medlem
1104491
December 26, 2006 - 2:36 am
sp_Permalink sp_Print

Arctic Cooling är ju skapligt för vad det kostar, Zalman är bara överskattat skräp i princip. Har du råd, så hosta upp till en Noctua NH-U12, det är grymt bra grejer. Eller åtminstone någon Scythe-kylare. Det är det lätt värt i längden.

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
1104493
December 26, 2006 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Arctic Cooling är ju skapligt för vad det kostar, Zalman är bara överskattat skräp i princip. Har du råd, så hosta upp till en Noctua NH-U12, det är grymt bra grejer. Eller åtminstone någon Scythe-kylare. Det är det lätt värt i längden.

Har du något belägg för vad du säger?

Du brukar alltid slänga ur dig en massa skit om mina grejer...

Jag har dock en hel del respekt för din erfarenhet och lärdom.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1104516
December 26, 2006 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Arctic Cooling är ju skapligt för vad det kostar, Zalman är bara överskattat skräp i princip. Har du råd, så hosta upp till en Noctua NH-U12, det är grymt bra grejer. Eller åtminstone någon Scythe-kylare. Det är det lätt värt i längden.

Ska du klocka mycket satsa på en fin Scythe Ninja el Noctua NH-U12. Kolla upp om du hittar någon begagnad för strax över 300kr. Det är det definitivt värt. Köpte nyligen en Scythe Mine kylare och tempen gick ner från 43 till 33, 1500rpm :). Min Scythe Mine köpte jag för 300kr i Göteborg. Finns ju en och annan prisvärd Thermaltake kylare även fast Mean Machine inte håller med wink.

/Dani

gzek
Medlem
1104540
December 26, 2006 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Ska du klocka mycket satsa på en fin Scythe Ninja el Noctua NH-U12. Kolla upp om du hittar någon begagnad för strax över 300kr. Det är det definitivt värt. Köpte nyligen en Scythe Mine kylare och tempen gick ner från 43 till 33, 1500rpm :). Min Scythe Mine köpte jag för 300kr i Göteborg. Finns ju en och annan prisvärd Thermaltake kylare även fast Mean Machine inte håller med wink.

/Dani

Ska inte överklocka alls så då kanske Artic Coolingen duger ? Lägger gärna ut ett par hundra mer om det finns någon vettig anledning. Kyler en Artic Cooling tillräckligt om man inte överklockar ? Är det bättre att ta steget hela vägen och köpa en riktigt fet kylare ? Svaret är förståss att köpa en dyrare hehe men är det verkligen nödvändigt ?

MVH

/Jhonny

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
1104881
December 27, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

gzek wrote: [quote=Dani]Ska du klocka mycket satsa på en fin Scythe Ninja el Noctua NH-U12. Kolla upp om du hittar någon begagnad för strax över 300kr. Det är det definitivt värt. Köpte nyligen en Scythe Mine kylare och tempen gick ner från 43 till 33, 1500rpm :). Min Scythe Mine köpte jag för 300kr i Göteborg. Finns ju en och annan prisvärd Thermaltake kylare även fast Mean Machine inte håller med wink.

/Dani

Ska inte överklocka alls så då kanske Artic Coolingen duger ? Lägger gärna ut ett par hundra mer om det finns någon vettig anledning. Kyler en Artic Cooling tillräckligt om man inte överklockar ? Är det bättre att ta steget hela vägen och köpa en riktigt fet kylare ? Svaret är förståss att köpa en dyrare hehe men är det verkligen nödvändigt ?

MVH

/Jhonny

Jag kör med en sån och den funkar även vid normal överklockning. Lägg istället pengarna på en vettig GPU-kylare. Typ Zalman VF900CU. Orginalkylningen till ATI:s X19XX kort är helt enkelt kass. Idle-temp på över 60 grader och load på 90-100. Det är helt enkelt för högt för att kortet ska hålla någon längre tid.

gzek
Medlem
1104943
December 27, 2006 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

M Hammargard wrote:
Jag kör med en sån och den funkar även vid normal överklockning.

Nice en sån blir det 🙂

M Hammargard wrote: Lägg istället pengarna på en vettig GPU-kylare. Typ Zalman VF900CU. Orginalkylningen till ATI:s X19XX kort är helt enkelt kass. Idle-temp på över 60 grader och load på 90-100. Det är helt enkelt för högt för att kortet ska hålla någon längre tid.

Läst förrut att originalkylaren är dålig men att den är så kass 🙄
Är det knöligt att ta bort den gamla/montera en ny fläkt? Finns det nån guide nånstans man kan kika på ?

Tack för alla svar. Uppskattas mer än ni anar =)

MVH

/Jhonny

Jonas Klar
Member
Medlem
1104952
December 27, 2006 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

M Hammargard wrote: Har du något belägg för vad du säger?

Du brukar alltid slänga ur dig en massa skit om mina grejer...

Jag har dock en hel del respekt för din erfarenhet och lärdom.

Hehe, ta det inte personligt.

Min erfarenhet är helt enkelt att Zalman är helt okej kylare, men att de generellt sett kyler sämre jämfört med i stort sett allting i samma prisklass. Det är min egna åsikt, och det ska faktiskt rätt mycket till för att jag ska ändra den, som det känns nu.

Hursomhelst, Scythe har ju någon kylare, tror det är Ninja, för typ 300:-, den känns oslagbar för det priset.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1105225
December 28, 2006 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

gzek wrote: [quote=M Hammargard] Jag kör med en sån och den funkar även vid normal överklockning.

Nice en sån blir det 🙂

M Hammargard wrote: Lägg istället pengarna på en vettig GPU-kylare. Typ Zalman VF900CU. Orginalkylningen till ATI:s X19XX kort är helt enkelt kass. Idle-temp på över 60 grader och load på 90-100. Det är helt enkelt för högt för att kortet ska hålla någon längre tid.

Läst förrut att originalkylaren är dålig men att den är så kass 🙄
Är det knöligt att ta bort den gamla/montera en ny fläkt? Finns det nån guide nånstans man kan kika på ?

Tack för alla svar. Uppskattas mer än ni anar =)

MVH
/Jhonny

Håller med! Satsa på en AC kylare men var noga med att ljudnivån inte överstiger 22dB. Risken finns vid lite billigare kylare.

Angående byte av VGA fläkt så brukar det funka bra med Zalmans. Enkel beskrivning på hur man gör följer med.

/Dani

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1105244
December 28, 2006 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Aa, det är nog ett av dom lättare byterna att byta GPU kylare.
Typ 4 skruvar att lossa på sedan lite lätt drag och org kylaren ploppar av.
Sedan har Zalman MYCKET bra anvisningar för hur du applicerar deras kylare! Och om du går in på Zalmans hemsida så finns oxå en lite kort film som visar hur du gör 🙂

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
1105262
December 28, 2006 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Hehe, ta det inte personligt.

Min erfarenhet är helt enkelt att Zalman är helt okej kylare, men att de generellt sett kyler sämre jämfört med i stort sett allting i samma prisklass. Det är min egna åsikt, och det ska faktiskt rätt mycket till för att jag ska ändra den, som det känns nu.

Hursomhelst, Scythe har ju någon kylare, tror det är Ninja, för typ 300:-, den känns oslagbar för det priset.

Tar sällan illa upp. wink

Men jag ville få dig att utveckla dina tankegångar och förklara varför du tycker så illa om de sakerna...

dalmatinac78
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
1105320
December 28, 2006 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kan väl säga att Zalman inte varit någon direkt höjdare!

Äger en Zalman 9500LED där fläktjäveln fastnade i flänsarna så att den helt enkelt pajade.. skitkvalité enligt mej iaf. för att slippa köpa ny kylare så harjag smackat på en 120mm fläkt över hela skiten.. funkar änsålänge

Jonas Klar
Member
Medlem
1105333
December 29, 2006 - 4:15 am
sp_Permalink sp_Print

M Hammargard wrote: Tar sällan illa upp. wink

Men jag ville få dig att utveckla dina tankegångar och förklara varför du tycker så illa om de sakerna...

Anledningen till att jag sällan försöker utveckla saker jag skriver, är för att mina åsikter är så inåt fruktansvärt subjektiva, mest saker jag känner i ryggmärgen ungefär. Och eftersom jag är dålig på att beskriva känslor försöker jag låta bli, det blir gärna för många kassa försök till förklaringar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 254
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL