Göra gamla server datorn tyst|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Göra gamla server datorn tyst
fluffer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2002 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja

Ska sätta upp en gammal dator som en router och jag vill att den skall låta praktiskt taget ingenting.
Datorn är en gammal 100 mhz pentium och den skall endast användas för coyote-router (kanske någon annan linuxrouting program men ville endast säga hur pass mycket den skall användas)
och jag vill byta ut nätaggregat fläkten mot en skittyst, vill gärna få tips om vad för märke och modell fungerar bra. Samt en processor fläkt, sen vill jag gärna ha småtips hur man gör den väldigt tyst. Har sett sådana "mattor" som man klistrar in på sidan av datorn och kan tänka mig använda sådana.
Vad mer för saker finns det att göra så den inte låter mycket? Vill helst att den låter vääääldigt lite, är det möjligt att göra en ljudlöst? eller så lågt att man inte störs?
Är inte värt att fixa vattensystem så de tipsen kan man hålla till sig själv.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
195300
August 23, 2002 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

En papst 80mm fläkt skulle jag rekommendera, dock är det någon som har skrivit att hans nätagg gick sönder då han bytte ut fläkten. Jag har ej råkat ut får några problem med en sådan fläkt. Angående processorn så borde det väl nästan räcka med en stor kylfläns? Pentium I blev väl inte speciellt varma, eller jag kanske har fel?

Ifall du måste ha en fläkt kan du ju alltid ta och ge den 7v ifall den blir störande högljudd.

Jag vet inte riktigt hur mkt minne routingprogrammet tar upp, men om det finns en möjlighet att ladda över hela programmet till en ram-disk så skulle du kunna stänga av hårddiskarna också, och det gör väldigt mkt! I värsta fall kan du ta och köpa en hdd-nertystare, silentdrive från gtek kan jag start rekommendera.

lumpa
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
195312
August 23, 2002 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

På min P200MMX plockade jag bort kylflänsen och processorfläkten och ersatte den med en gammal Alpha socketA fläns UTAN fläkt.
Fläkten i nätaggregatet var redan tyst så inget behövdes göras med den.
Jag hade ljudisoleringsplattor liggandes hemma, dessa fick kapsla in höljet där hårddiskarna ska monteras. Men jag lämnade en sida öppen, annars blir det så varmt för diskarna. Med andra ord sitter det EN fläkt i hela burken (den i nätagg.). Det som låter mest är hårddisken.

fluffer
Medlem
195321
August 23, 2002 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

papst 80mm, ok men varför gick hans nättagg. sönder? Skulle vara bra och veta det för jag ivll inte pröjsa 500 spänn för ett nytt.
Kan ju kolla om jag hittar en stor kylfläns, annars stänger datorn av sig om den blir för varm troligen.
Linux routingprogrammet är på en diskett, alltså behövs det ingen sekundärminne. Kan plocka ut den.

Finns det inga andra saker man kan göra för att tysta ned den?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
195322
August 23, 2002 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Smutnik wrote: papst 80mm, ok men varför gick hans nättagg. sönder? Skulle vara bra och veta det för jag ivll inte pröjsa 500 spänn för ett nytt.
Kan ju kolla om jag hittar en stor kylfläns, annars stänger datorn av sig om den blir för varm troligen.
Linux routingprogrammet är på en diskett, alltså behövs det ingen sekundärminne. Kan plocka ut den.

Finns det inga andra saker man kan göra för att tysta ned den?

Det gick sönder för att det blev för varmt, fast det var på typ 440W eller nåt sånt, så det är inte riktigt samma förutsättningar 🙂

Hmm, du måste väl ha en hdd ändå? eller vad menar du? en floppy låter ju lite grand också, det bästa vore väl och dra över hela programmet i minnet och köra det där..

Om du tystar disken så kommer den inte att låta någonting, nichts!

fluffer
Medlem
195340
August 23, 2002 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

om jag drar över programmet på ramminnet? eller menar du hddn? hur tystar jag ned hddn? förutom att köpa en ny hdd eller lägga ut extremt mycket för att tysta ned den. Om jag lägger den på ramminnet och bootar om servern kommer prget väl försvinna
?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
195349
August 23, 2002 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, jag menar dra över programet på minnet.. och stänga av disken, när du rebootar får du bara ta och dra över progget från disken till minnet igen. hdd:n blir helt tyst om du stänger av den 🙂

fluffer
Medlem
195368
August 23, 2002 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Ok men hur kan jag få in programmet på minnet?
speciellt prg eller?
papst vart kan man beställa den? förutom gtek, fan vill ha någonstans runt om i sthlm slippa betala 100 kr i frakt för en fjuttig fläkt.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
195371
August 23, 2002 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en sådan över om du vill köpa 🙂 100kr + frakt kan du få den för.
det ska gå att göra ramdisks på något sätt, vet inte exakt hur dock..

fluffer
Medlem
195372
August 23, 2002 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

nja, helst köpa en ny från företag om d blir knas kan jag ringa dem o svära.
ramdisks? måste kolla upp det, för jag tänkte ta ut hddn överhuvudtaget och köra endast på flloppy och ram.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
195398
August 23, 2002 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

blev lite smått nyfiken..

Behöver man kunna köra linux för att man skall kunna köra "Linux routingprogrammet " är det bra?
Finns det några sådanna program fast för windows ?
//mvh Smirnoff laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 92
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL