January 22, 2003
Hejsan, jag har en tråd ute på Processorer/minnen/moderkort/hårddiskar, men jag anser att det kan lika gärna vara problem med grafikkort.
Ärendet är angående låg prestanda med min spec som är ganska överkvalificerad för spelet jag spelar (world of warcraft).
Jag har ca 20-30 i frame rate i dem mer krävande delarna av spelet, vilket jag anser är ganska lågt, det är störande att det inte smider på.
här är tråden. https://www.nordichardware.se/.....ml#1483806
Nu är det så att jag har prövat att installera olika versioner av drivrutiner för alla mina komponenter och blåst om windows många gånger, men kan inte få det att fungera ordentligt. i 3dmark 06 får jag ~14300 poäng, jag vet inte hur det ligger i stil med min dator, men andras datorer med sämre spec presterar bättre i wow.
här är min dator:
psu: Ace 620w
mobo: Gigabyte X38-DS5
CPU: Core2Duo @ 3ghz (3.2 ghz - 356 fsb just nu, detta gör dock ingen skillnad)
gfx: Gainward GTX 275 golden sample 896 mb
hdd: en 7200 rpm samsung (raid edition 2?) 250 gb
ram: 2 st 2gb stickor alternativt 2 st 2gb stickor + 2 1gb stickor, har prövat med båda kombinationerna. Ifall jag inte missminner mig så är det PC 6400 på dem, vet ej timings.
Så nu undrar jag ifall det kan vara så att mitt grafikkort inte körs i PCI-E 2.0 istället för PCI-E, vilket borde dra ned prestandan märkvärt?
Jag har prövat med 12v kontakt i mobot och dubbla kablar in i gfx och lite av varje, inget verkar få GPU-Z att ändra sig.
http://images.bit-tech.net/con.....rview1.jpg bild på mitt mobo, 12v kontakten jag pratar om är alltså #10, ifall ni inte har sett dylika saker tidigare.
PS. Jag får be så mycket om ursäkt ifall det är emot regler att posta 2 trådar kort efter varandra, men i och med att det inte är säkert var problemet ligger så kändes det som att jag ville gardera mig.
December 16, 2003
Så irriterande..
Det enda jag kan tänka mig är att det skulle gå att tvångställa ner PCI-E via jumper (knappast troligt... utdöda? och varför skulle det vara en möjlighet) eller i bios. Resettat, laddat default eller optimized settings?
Kikade lite i manualen till ditt moderkort, inte samma sak som att sitta vid skärmen dock..
January 22, 2003
Jag ska ta och fiffla lite med bios och se vad som händer, jag har nyligen flashat om från f4 - f7f, så det är det nyaste som finns. (fungerade ej propert med gamla bioset heller)
Jumprar, det var det länge sedan man pillade på, ska kolla igenom manualen bättre.
Är det möjligt att det är GPU-Z som felar tro?
edit: optimized settings får det ej att fungera, det andra alternativet är failsafe, men det innebär väl underklockning osv?
January 22, 2003
såg lite options här som kan vara intressanta
CPU EIST Function (Note)
Enables or disables Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST). Depending on CPU loading,
Intel® EIST technology can dynamically and effectively lower the CPU voltage and core frequency
to decrease average power consumption and heat production. (Default: Enabled)
CPU Enhanced Halt (C1E) (Note)
Enables or disables Intel® CPU Enhanced Halt (C1E) function, a CPU power-saving function in
system halt state. When enabled, the CPU core frequency and voltage will be reduced during
system halt state to decrease power consumption. (Default: Enabled)
HPET Mode (Note)
Allows you to select the HPET mode for your Windows® Vista® operating system. Select 32-bit
mode when you install 32-bit Windows® Vista® ; select 64-bit mode when you install 64-bit
Windows® Vista®. (Default: 32-bit mode)
Init Display First
Specifies the first initiation of the monitor display from the installed PCI graphics card or
PCI Express graphics card
PCI Sets the PCI graphics card as the first display. (Default)
PEG Sets PCI Express graphics card on the first PCI Express x16 slot (PCIE_16_1)
as the first display.
PEG2 Sets PCI Express graphics card on the second PCI Express x16 slot (PCIE_16_2)
as the first display.
Min processor är 40 grader C när jag sitter i bios btw, sänkning av prestanda pga värme kanske, under load?
CPU Thermal Monitor 2 (TM2) (Note)
Enables or disables Intel® CPU Thermal Monitor (TM2) function, a CPU overheating protection
function. When enabled, the CPU core frequency and voltage will be reduced when the CPU is
overheated. (Default: Enabled)
edit: har prövat dem ändringar som inte har med överhettning och energisparande att göra. Ifall det kommer positiv feedback om att stänga av energisparande options så lär jag göra det, men kommer nog inte tumma på överhettnings skydd.
January 22, 2003
Okay, skall jag anta att det är kass optimering i wow då kanske? I vilket fall så har jag svårt att förstå varför min dator presterar så dåligt just där, ifall man jämnför med sämre datorer.
Heroes of Newerth har aldrig varit något problem i grupp fighter med allra högsta grafikinställningar på allt, jag spelar inte så krävande spel så jag har inget annat att testa med. Crysis eller dylikt dvs.
January 22, 2003
Det blev en prestanda försämring givetvis. jag har nu bytt till 191.07 och det går något smidigare.
En snubbe som jag spelar med och en annan som skriver på wow forumet påstår att min PSU kan bli överbelastad och att den kan strypa prestandan. Borde jag inte ha märkt av det på stabilitet på datorn i överlag, eller att 3dmark borde ha gått ruskigt kasst?
1 Guest(s)