January 31, 2006
Nej nu har jag slut på ork att sitta själv och försöka lösa mitt problem!
Till att börja med så, ja! jag har försökt själv på massa olika sätt, ja! jag har kollat med kompisar jag tror skulle kunna hjälpa mig och ja! jag har sökt på det utan att hitta något givande resultat!
Felet:
När jag ska köra TES Oblivion så blir allt svart! Om jag load:ar en sparning så kan jag springa runt i kanske 10-20 sekunder innan allt blir svart men sen blir det det och det går inte att göra något åt det.
Vad har jag gjort:
Först så var egentligen problemet att när jag startade spelet så fick jag "blue screen" efter en liten liten stund och felet var då "nv4_disp.dll".Jag googlade på det och fann att svartet var att jag inte hade en WHQL certifierad drivrutin.
Jag skaffar det och sedandess så har jag aldrig kunnat spela spelet för att allt är svart.
Jag har provat med följande drivrutiner:
81.98 WHQL, 91.33 BETA, 91.47 WHQL, 91.48, 91.48 WHQL och 92.91 BETA
91.47 WHQL kommer från nVidias sida och de andra från typ guru3D som nu ligger nere.
81.98 WHQL, 91.33 BETA testade jag för en kompis trodde att jag skulle ha en äldre driver ill mitt kort.
Systemet:
AMD Athlon XP "Barton" 2500+ @ ca 3000+
2x256MB + 512MB RAM (1GB RAM totalt)
LeadTek WinFast A400 TDH nVidia GeForce 6800LE AGP, som jag "gjort om" till 12/6 och 400/800 (org. 8/4 300/700)
Övrigt:
Enligt Oblivion själv så "auto detektar" den mitt system och ställer in grafiker på HIGH, i alla andra spel jag provat (GTA San Andreas, Prey, Serious Sam 2, Far Cry, Half-Life 2 Lost Coast, m.fl.) så kör jag med allt på MAX utan minsta lagg.
så det är inget fel på mitt system även om det är lite gammalt.
Innan hade jag ett ATi RADEON 9600 128MB och bara 512MB RAM och spelade Oblivion (på ganska så low) men utan några problem alls! Nu när jag nylligen byt till mitt 6800 så går det ine att spela Oblivion mer =/
Jag är sjukt tacksam för den hjälp jag kan få av er så snälla, om ni har en liten liten aning om något som kanske kan få det att fungera så skriv!
January 31, 2006
okej, tror inte att det är tempen, skulle kortet bli mycket varmare i oblivion än när man 3D Mark:ar? för i 3D Mark har jag aldrig kommit över 65 grader för jag har det klockat och så.
nja, inget hänger sig eller nått, det är bara svart der det borde vara bild, men jag ser ju mina stats och så (liv, stamina, mana, compassen)
October 5, 2005
Detta är en känd bug och inträffar när man använder HDR på ett Nvidia grafikkort.
Tillfällen då det händer för mig:
1. När jag överklockar mina 2 7800GT i SLI för mycket. Alla andra spel fungerar fint dock-
2. När man har spelat länge så händer det helt slumpmässigt oavsett.
Det finns en hel del lösningar på det, vissa funkar för vissa, andra funkar för andra 😛 En sak man kan göra är att klocka upp PCI-E Bussen till 110-115Mhz. Detta tips fick jag från supportavdelningen his eVga, tro det eller ej! Sen finns det en lösning där man byter shader package för Oblivion. Denna funkar för dom flesta, men inte för mig t.ex. att klocka PCI-E bussen löste mina problem.
Sök på "Blackscreen" på det officiela Elder Scrolls Forumet så hittar du säkert flera trådar med förslag på lösningar.
2 Guest(s)