August 13, 2004
Hallå, hade ju tänkt att byta upp mig till nforce 4 i samband med nytt graffe, har hittat båda delarna på "NetGiganten" till ett rimligt pris. Fast nu skulle jag vilja ha lite tips/tankar om vad jag bör köpa...
Detta har jag funderat på:
Moderkort: EPoX EP9NPA-ULTRA - Lite budget kanske, men jag tycker det har många fina lösningar och det verkar prisvärt och jag skulle vilja komma undan så billigt som möjligt... Har en kompis som har ett sånt och han har inte heller klagat. I.o.f.s. skulle det kanske vara skönt med passiv kylning på nordbryggan/sydbryggan vad det nu blir... 😛
Men i alla fall, lite tips på moderkort uppskattas.
Grafikkort: PNY Verto Geforce 7800GT 256mb - Ja, jag har tittat på detta och det verkar ju onekligen prisvärt, om man jämför med andra 7800gt. Vad är det som gör det så mycket billigare? Finns det någon nackdel med det som man ska tänka på?
May 1, 2005
Kanske överklockar just det graffet sämre, jag vet inte. En annan orsak kan vara att det inte ligger lika mycket "godis" i lådan som hos de andra tillverkarna, vilket bara är bättre, för "godiset" behöver man egentligen inte, man köper ju kortet, inte för extrasakerna. Men kortet är nog inte speciellt mycket sämre än de andra tror jag, du märker ingen skillnad 🙂
November 5, 2005
wojt wrote: Grafikkort: PNY Verto Geforce 7800GT 256mb - Ja, jag har tittat på detta och det verkar ju onekligen prisvärt, om man jämför med andra 7800gt. Vad är det som gör det så mycket billigare? Finns det någon nackdel med det som man ska tänka på?
Vad jag har förstått så har det inte någon videoingång vilket många andra har?
November 5, 2005
wojt wrote: Jo, jag har hört det på andra håll med. Men har man så mycket användning av det egentligen, vad ska man ha det till, expempel?
Jag skulle kunna tänka mig att koppla in en video eller någon annan kanalkälla för att kolla och spela in TV. Funkar bättre med en TV-ingång (RF-tuner eller DVB) men om det ändå finns på det vanliga kortet så varför inte.
Överföra gamla hemvideoband till digitalt format?
Ett annat projekt jag har är att koppla en C64 så att jag köra musik/demo på C64 och se det direkt på min vanliga monitor samtidigt som windows rullar på i bakgrunden. Ljudet kan man ta på line-in och sedan koda alltihopa i DVD-kompatibelt format. Men jag är lite konstig när det gäller gammal hemdatormusik och dess demografik.-) Blev glad när jag såg ett DVD-intro som var i form av ett gammalt C64:a crack-intro, komplett med musik, rasterbars och scroll-text.
1 Guest(s)