November 29, 2001
Vi håller på och uppdaterar vår lista på 3D-termer här på NH. Hittills har vi täckt dessa:
3D Textures
Accelerated Graphics Port
AGP Texturing
AGP Apeture Size
Alpha Blending
Alpha Textures
Anisotropic Filtering
Antialiasing
Application Program Interface
Bump Mapping
Depth Cueing
Direct3D
DirectX
Dithering
Double Buffering
Fogging
Frame Buffer
Frames Per Second
Full Scene Antialiasing
Graphics Processing Unit
Hidden Surface Removal
High Order Surfaces
MIP Mapping
Open GL
Pixel
Pixel Shader
Polygon
Quincunx
RAMDAC
Ray Tracing
Shading (Gourad/Phong)
Specular Highlights
Stencil Buffering
Texture
Texture Compression
TRUFORM
Vertex
Vertex Shader
Vertices
Volumetric Textures
VRAM
W-Buffer
Z-Buffer
Det jag vill ha in det är antingen ord/uutryck som ni tycker jag missat som ni själva vet något om eller om ni har frågor så kan ni posta dem här i tråden.
Den gamla versionen av listan ligger här:
https://www.nordichardware.com...../index.php
Förklaringarna ligger oftast på två eller tre meningar är det för lite tycker ni?
Nåja kom gärna med synpunkter och med saker som ni tycker ska vara med på listan.
September 3, 2001
Jag såg att ni inte har uttrycket "Texel".
Hmm.. LSA (lightspeed architecture, som finns i bl.a. geforce 3 och 4 kort.. )
Jag tycker iaf att det kan vara passande att ni förklarar vad som skiljer de olika versionerna av Pixel Shaders.
Vad är Pipes för något? gf2 har 4 pipes och gf4 ti har 8 tror jag.. vad är dessa ?
API är ett ganska lätt ord.. men det passar nog in i ordlistan.
S3TC compression såg jag inte
LOD bias (level of detail grejjen. vad går det ut på??)
Buffer Flipping: Blocktransfer/Page flipping..... vad kan dessa vara för nå kul?
Vad kan Fog Table Emulation vara bra för? jag vet bara att man ska ha den bockad.
jag återkommer med fler tror jag.
November 29, 2001
Ok det var ju en hel del, fast vissa har jag ju redan täckt eller så har de hamnat i en subkategori av de uttryck jag listat här som tex. S3TC, TnL och API.
PR-termer har jag tänkt att jag ska undvika in i det sista (LMA och LMA II tex.). Iaf när de bara är ett annat namn för den egentliga "funktionen". TRUFORM kändes dock oundvikligt eftersom de flesta inte lär känna till att det egentligen heter N-Patches eller PN Triangles.
"Jag tycker iaf att det kan vara passande att ni förklarar vad som skiljer de olika versionerna av Pixel Shaders."
OK satt precis o funderade på om jag skulle göra det eller ej.
Aja nu har jag lite att gå på iaf.
1 Guest(s)