Grafik/3D termer och uttryck|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafik/3D termer och uttryck
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 9, 2002 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi håller på och uppdaterar vår lista på 3D-termer här på NH. Hittills har vi täckt dessa:

3D Textures
Accelerated Graphics Port
AGP Texturing
AGP Apeture Size
Alpha Blending
Alpha Textures
Anisotropic Filtering
Antialiasing
Application Program Interface
Bump Mapping
Depth Cueing
Direct3D
DirectX
Dithering
Double Buffering
Fogging
Frame Buffer
Frames Per Second
Full Scene Antialiasing
Graphics Processing Unit
Hidden Surface Removal
High Order Surfaces
MIP Mapping
Open GL
Pixel
Pixel Shader
Polygon
Quincunx
RAMDAC
Ray Tracing
Shading (Gourad/Phong)
Specular Highlights
Stencil Buffering
Texture
Texture Compression
TRUFORM
Vertex
Vertex Shader
Vertices
Volumetric Textures
VRAM
W-Buffer
Z-Buffer

Det jag vill ha in det är antingen ord/uutryck som ni tycker jag missat som ni själva vet något om eller om ni har frågor så kan ni posta dem här i tråden.

Den gamla versionen av listan ligger här:
https://www.nordichardware.com...../index.php

Förklaringarna ligger oftast på två eller tre meningar är det för lite tycker ni?

Nåja kom gärna med synpunkter och med saker som ni tycker ska vara med på listan.

Pod
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
Member Since:
February 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
174759
June 9, 2002 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm...du kanske tog emd det men...vad heter funktionen på kort som kasserr onöviga pixlar innan de renderas för att spara minnersbandbredd...typ för objekt bakom väggr osv..

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174761
June 9, 2002 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-09 20:31, Pod wrote:
hmm...du kanske tog emd det men...vad heter funktionen på kort som kasserr onöviga pixlar innan de renderas för att spara minnersbandbredd...typ för objekt bakom väggr osv..

Hidden Surface Removal = HSR (Hyper Z, Occulsion Culling osv.)

Dev/Null
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
May 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
174775
June 9, 2002 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Bilinear , Trilinear filtering ?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174776
June 9, 2002 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-09 21:03, Dev/Null wrote:
Bilinear , Trilinear filtering ?

bra, fattar inte att vi glömt det smile

Dev/Null
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
May 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
174780
June 9, 2002 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

😉

Dev/Null
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
May 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
174783
June 9, 2002 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom på en till smile
T&L= Transform and lightning !
Dynamic lightning kanske ?

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174791
June 9, 2002 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg att ni inte har uttrycket "Texel".
Hmm.. LSA (lightspeed architecture, som finns i bl.a. geforce 3 och 4 kort.. )

Jag tycker iaf att det kan vara passande att ni förklarar vad som skiljer de olika versionerna av Pixel Shaders.

Vad är Pipes för något? gf2 har 4 pipes och gf4 ti har 8 tror jag.. vad är dessa ?

API är ett ganska lätt ord.. men det passar nog in i ordlistan.

S3TC compression såg jag inte

LOD bias (level of detail grejjen. vad går det ut på??)

Buffer Flipping: Blocktransfer/Page flipping..... vad kan dessa vara för nå kul?

Vad kan Fog Table Emulation vara bra för? jag vet bara att man ska ha den bockad.

jag återkommer med fler tror jag.

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
Member Since:
January 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
174800
June 9, 2002 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

radiosity rendering
meta modellering "meta bollar"
3dfx t-buffer
wireframe
post processing
motion capture
partiklar
sprites
nurb
Frame och Motion Interpolation
morph
shaders, det som rör sig på q3 gubbarna
glide

det var de jag kom på för tillfället

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174811
June 9, 2002 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok det var ju en hel del, fast vissa har jag ju redan täckt eller så har de hamnat i en subkategori av de uttryck jag listat här som tex. S3TC, TnL och API.

PR-termer har jag tänkt att jag ska undvika in i det sista (LMA och LMA II tex.). Iaf när de bara är ett annat namn för den egentliga "funktionen". TRUFORM kändes dock oundvikligt eftersom de flesta inte lär känna till att det egentligen heter N-Patches eller PN Triangles.

"Jag tycker iaf att det kan vara passande att ni förklarar vad som skiljer de olika versionerna av Pixel Shaders."
OK satt precis o funderade på om jag skulle göra det eller ej.

Aja nu har jag lite att gå på iaf.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 261
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL