May 12, 2003
Efter att ha grejat lite med att byta hårddiskar i burken så fick jag plötsligt ett konstigt grafikfel.
Redan när man startar datorn kommer det röda och blåa vertikala sträckade linjer sträck över hela skärmen. Allt går att läsa men den stör ganska mycket. När man kommer in i Windows syns inte felet så mycket utan det jobbigaste är att runt muspekaren är det en massa småsträck, även runt ikoner men inte över hela rutan. Vid uppspelning av film-filer är det stora störningar.
Nu kommer frågan om det är någon som vet vad det beror på och vad man gör åt det?
Är det grafikkortet som inte vill vara med riktigt eller är det något i BIOS som gått snett.
När jag bytte hårddiskarna hände det att jag drog ur sladden precis när datorn startar för att kunna byta sladdar.
May 12, 2003
formatera om datorn..
Vad då formattera om datorn???
Det hjälper ju knappast att formattera om hårddisken om det är det du menar. Problemet uppstår ju långt innan någon mjukvara börjat laddas.
Man ska inte pilla med sladdar när dator är igång.
Ska förtydliga mig, drog altså ur nätsladden när datorn höll på att starta, petade aldrig på några andra sladdar eller kort när datorn var igång.
March 5, 2005
Zix0r wrote: formatera om datorn..
Varför skulle han formatera om dator ? Han upplever störningar i startsekvensen när BIOS info visas. så hur ska omformatering och ny XP installation avhjälpa det ? Störningar när man har precis startat dator innan man kommer till Win tyder på hårdvarufel eller felsatt kort, inget av dessa 2 kan avhjälpas med omformatering.
March 5, 2005
andcar wrote:
formatera om datorn..
Vad då formattera om datorn???
Det hjälper ju knappast att formattera om hårddisken om det är det du menar. Problemet uppstår ju långt innan någon mjukvara börjat laddas.Man ska inte pilla med sladdar när dator är igång.
Ska förtydliga mig, drog altså ur nätsladden när datorn höll på att starta, petade aldrig på några andra sladdar eller kort när datorn var igång.
Har du laddat om "defaults" i BIOS ?
March 5, 2005
andcar wrote:
Har du laddat om "defaults" i BIOS ?
Jo, har till och med "flashat om" BIOS nu. Men inget hjälper, verkar som att det bara är grafikkortet kvar 🙁
Inga andra goda idéer?
Ett gott råd, när man har strul med dator så gör man klokt i att skriva vad du har i burken ? Grafikkort, moderkort, minen, märken, model osv.. Finns tusentals produkter på marknaden och det blir svårt att GISSA.
Du har provat att ta ut kortet och sätta dit den igen ? Kortet har inga kontakter (ström) på den ? Om den har det är kabel från nätdelen kopplad till den ? Som sagt blir grymt svårt hjälpa dig om vi inte vet vad det är vi felsöker......Det är just pga av detta man ska läsa regler innan man postar på en forum.
May 12, 2003
Ett gott råd, när man har strul med dator så gör man klokt i att skriva vad du har i burken ? Grafikkort, moderkort, minen, märken, model osv.. Finns tusentals produkter på marknaden och det blir svårt att GISSA.
Du har provat att ta ut kortet och sätta dit den igen ? Kortet har inga kontakter (ström) på den ? Om den har det är kabel från nätdelen kopplad till den ? Som sagt blir grymt svårt hjälpa dig om vi inte vet vad det är vi felsöker......Det är just pga av detta man ska läsa regler innan man postar på en forum.
OK, ledsen... Var så uppe i problemet.
Det är en P4 2.6GHz med 1 GB "noname"-minne, 160 GB HD. Grafikkortet är en ATI Raedeon 9600XT, inga extra strömmatningar på grafikkortet. Däremot har jag monterat på Zalman passiv kylning på grafikkortet men det är nästan ett år sen.
Har provat att dra ur det och sätta tillbaka det. Kylningen verkar sitta på plats, inga synliga fel.
Tack till alla som hjälper!
2 Guest(s)