January 26, 2003
Hej hej, jag har ett !#¤& störigt problem, bytte grafikkort till min c2de6600 till ett passivt kylt ("PowerColor Radeon HD3870 SCS3 Passive") för att få lite tystare i maskineriet, bara det att det vart allt annat än tyst.
Verkar som att så fort GPU belastas så avger grafikkortet ett knastrande ljud, detta låter bra mkt mer än de redan högljudda chassi-fläktarna!!
Tex, om jag drar i ett fönster i windows så börjar det spraka lite, man märker att ljudet kommer "i takt" med att jag rör fönstret.
Startar jag ett spel så låter det hela tiden och ännu mer än ute i windows.
Jag är 95% säker att det är grafikkortet som avger ljudet, det är iaf garanterat någon krets av nått slag, dvs inga fläktar lr högtalare lr liknande..
Någon som har nån blekaste om vad sjutton det är som står på Oo ?????
November 9, 2002
Jag är tämligen säker på att det är ett s.k "coil-whine" Testa att hålla en penna med suddgummi på toppen mot olika spolar på kortet för att se om ljudet upphör. Detta har varit stora problem med andra kort också. Jag hade stora problem med mitt 8800GT kort. Det kan lösas med att man applicerar smältlim på spolen. Andra lösningar finns säkert också......
November 4, 2001
Detta ljud finns i stort sätt alltid (i någon utsträckning). Spolar osv avger ett ljud när man belastar systemet. Är det vanliga spolar så kan man lackera dem men idag sitter de ofta inkapslade så det är inte så mycket att göra åt. Precis som Guufi säger så kan det mycket väl vara moderkortet, de brukar låta speciellt när man pressar processorn och minnet.
January 26, 2003
Tack för svar! ska se över spolarna på kortet, 100 på att det är grafikkortet som spökar iom att ljudet inte fans innan byte, blir lite pill me kylningen på det, men det får jag leva med =D !!
går det inte o få ordning på det kränger ja skiten för billig peng om nån skulle va intresserad!
*bocka och buga*
March 14, 2001
Ctrl wrote: KAn iof vara så att det kort du har nu drar mer ström än ditt förra (vilket det nu var), och således stressar dina spolar mer.
Vilka då i så fall? Moderkortet relgerar ingen ström till grafikkortet.
Du kan pilla med fingrarna, om det fungerar bättre än något annat, på spolarna eftersom det är lågspänning så någon stöt får du inte, sålänge du inte är i nätagget och pillar, men det bör du inte göra. 😉
1 Guest(s)