September 4, 2006
Jag har problem med mitt grafikkort. För ungefär ett år sen satte jag på en fläkt på grafikkortets fläkt och sen dess har det inte fungerat. Skärmen kan inte längre få kontakt med kortet. Någon här som vet om kortet är sönder helt eller om man kan få det att börja fungera igen?
September 4, 2006
stege99 wrote: Satte du en fläkt på fläkten?
Japp. :/
stege99 wrote: Bytte du fläkt så se till att den har ordentlig kontakt med grafikprocessorn (GPU).
Nej, jag har inte bytt fläkt
stege99 wrote: Hade du på kylpasta vid bytet?
Kylpasta? Nej, det hade jag inte. Tog ut det grafikkortet jag har nu och satte i det andra.
May 23, 2006
Fläkt på fläkten...Varför? Lär knappast göra nån skillnad
Vad är det för kort?
Skulle gissa på att du kommit åt något känsligt när du gjorde monteringen och på så sätt skadat kretsarna med statisk elektricitet eller magnetisk skruvmejsel. Processorer och andra kretsar är extremt känsliga och bör behandlas därefter.
Får du några som helst livstecken från kortet? Ta bort extrafläkten och testa igen. Vem vet, det kan funka...
September 4, 2006
M Hammargard wrote: Fläkt på fläkten...Varför? Lär knappast göra nån skillnad
Skrev för ca ett år sen i ett forum att spelen stängdes av helt plötsligt när jag spelade datorspel, så jag blev tipsad om att sätta på en extra fläkt på grafikkortet.
M Hammargard wrote: Vad är det för kort?
Är inte säker på dess exakta namn, men det är ett Radeon kort.
M Hammargard wrote: Skulle gissa på att du kommit åt något känsligt när du gjorde monteringen och på så sätt skadat kretsarna med statisk elektricitet eller magnetisk skruvmejsel. Processorer och andra kretsar är extremt känsliga och bör behandlas därefter.
Detta går altså inte att fixa?
M Hammargard wrote: Får du några som helst livstecken från kortet? Ta bort extrafläkten och testa igen. Vem vet, det kan funka...
Skärmen får ingen kontakt med grafikkortet, vet dock ej ifall fläkten börjar snurra. Extrafläkten har jag tagit bort för länge sedan.
May 23, 2006
Svårt att säga om det går att fixa eller inte. Man måste liksom felsöka kortet med lite avancerad utrustning. Det brukar dock bli dyrt att lämna in det. Är det helt stendött finns det dock inget alternativ. Om du har garanti kvar kan det vara värt ett försök. Annars föreslår jag att du försöker få tag i ett begagnat kort. Antingen här på forumet, tradera eller ebay uk.
1 Guest(s)