Grafikkort 'kraschade'|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikkort 'kraschade'
Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 19, 2009 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom tillbaks efter middag idag till en svart skärm, "no signal detected" stod det. Försökte plocka ur minnen, onödiga prylar såsom dvd etc. Men inget tycktes hjälpa, testade till slut kortet i en annan dator utan något resultat, moderkortet i min dator fungerade dock med ett annat grafikkort, alltså hade något hänt med grafikkortet.

Jag tog bort kylaren för att kolla hur allt såg ut (garantin har ändå gått ut) och möttes av en minst sagt otrevlig syn =p. Kylpastan eller leran som det mer såg ut att vara låg till hälften utanför heatsinken, rengjorde och använde någon zalman pasta som var den enda jag hade liggande. Minnesmodulerna hade också någon kylanordning men det var mer som sådana 'kuddar' eller vad man ska beskriva det som, pillade bara bort dammet på dem men tänkte nog att de också skulle bytas.

Nu gick jag för att testa kortet i datorn igen, det var samma sak igen, ingen bild, dock bootade den med ett pip och verkade ladda operativsystem som den också gjorde innan. Jag svor till och gick ifrån igen, testade lite senare och bytte samtidigt port-utgång på kortet, det gick, förutom att det var ränder över skärmen, bytte tillbaka till original porten och där var samma problem.
Nu vad orsakar de ränderna? Äär det processorn eller minnena på grafikkortet som inte fungerar som de ska. Linjerna är likformiga och regelbundna. Som band över skärmen i rött om det nu gör något.

Samma sak precis har inträffat med ett annat kort, då var dock grafikfelen värre och kortet slutade helt att fungera. Detta kortet testade jag idag efter att ha gjort iordning det och visst fungerade det. Jag behövde visserligen starta ifrån vga porten för att få bild men sen gick det utan att problem köra med dvi.

Så om någon skulle ha ett vettigt svar för att försöka mig på att googla mer om det här orkar jag inte på ett tag :p

Edit:
Såhär såg felen ut över skärmen ungefär.
[Image Can Not Be Found]

Jag så att det satt någon speciell modul som också var täckt av kylaren, som en mini version av en gpu. Där var nog 'kuddarna' som sämst också

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1224271
April 20, 2009 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

Kuddarna är en variant av värmeöverförare. Minns inte namnet på dem.
Dem är ett alternativ till att limma fast flänsar på kort.

Felen kan bero på lite var som. Men generellt sett är något trasigt på kortet.
räcker med en byte är fel på en minneskrest för att man skall få massa fel.

Att ditt kort gått sönder och det inte är det första kanske gör att man skall
misstänka att något bidrar till att dem går sönder. Första gissningen är moderkort eller nätagg.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Coalan
Member
Medlem
1224272
April 20, 2009 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

Thermal pads eller något sånt heter de tydligen, hittar dock inga bra i någon svensk affär.

Är det också någon slags processor som sitter till vänster här: http://www.ixbt.com/video3/ima.....-front.jpg
edit2: ah det var som jag tänkte något för high res, hdpc material typ.

Just nu kör jag på det andra kortet utan problem förutom att jag måste starta från vga... men sedan byter den till dvi vid inloggning.

Edit: det ger visst bara ingen bild på dvi innan operativsystemet laddas, vga fungerar där men inte dvi. Det verkar konstigt men eftersom jag kan köra båda är det inget större problem nu. Det betyder dock att det föregående trasiga kortet inte är det iaf.
Jag funderar på att byta ut thermal paden över de modulen till vänster på kortet för att se om det gör någon skillnad, den var väl i stort sett torr och såg mer ut som ett gammalt plåster.

Coalan
Member
Medlem
1224298
April 20, 2009 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Skriver in ett annat problem i samma tråd, fick nedgradera till ett x850xt som verkar fungera igen. Men saken är den att på min 24" monitor fungerar det inte att starta med dvi, vga+dvi fungerar, bara med vga och byta till dvi i windows. Kortet har en dvi och en d-sub utgång, inte dubbla dvi.
Testade skärmen vid en annan dator, testade med en annan skärm på den här datorn och dvi fungerade utan problem i båda fallen.

Vad kan orsaka detta? 24" skärmen kör 1920x1200 om det nu går någon skillnad. Har också testat olika sladdar, t.o.m. vänt på dem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 16
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL