October 6, 2005
Tjo,
Har äntligen råd med ett lite bättre grafikkort. Sitter f.n med ett Geforce 6200TC.
Har spanat in följande grafikkort: Sapphire X1600 PRO 256MB HDTV
Vill verkligen ha HDTV-stöd och helst ett ATi-kort. Jag har max 1350:- att spendera och detta kort ligger precis inom ramen.
Frågan är dock om det håller att spela datorspel med, exempelvis: BFME2, BF2, Elder Scrolls - Oblivion m.m.
Ser att det har följande specifikationer:
CORE - 500 MHz
MEM - 800 (400) MHz DDRII 256 MB
12 Pixel Pipe-lines
---------------------------------------------
Vad tror ni, blir jag nöjd?
Tänkte så småningom eventuellt köpa ett till då och köra i CrossFire, om jag nu vill byta ut min NF4-planka det vill säga.
February 16, 2005
du har inte funderat på beg.? kan hitta fina kort med rätt lång garanti-tid kvar till reducerat pris här på nh. släng ut en köpes annons med dina krav och se vad som dyker upp..
Såg detta på komplett.se : http://www.komplett.se/k/ki.as.....C9BABE7E21
April 14, 2001
Detta då?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=316174
Då får emppu en krona kvar till ett tuggummi 🙂
April 14, 2001
skiroy wrote: Problemet med X1600 Pro är att det är 128 bitars minnesbuss.
Prestandan är i nivå med 9800Pro med en smula övervikt till 9800Pro.
Visserligen men kortet ska ha HDTV-stöd och helst ett ATi-kort och för max 1350kr, vad tycker du han ska ta isf? Personligen skulle jag oxo spara lite till och köpa ett bättre, men det är ju jag det 🙂
September 12, 2001
Hogan wrote: [quote=skiroy]Problemet med X1600 Pro är att det är 128 bitars minnesbuss.
Prestandan är i nivå med 9800Pro med en smula övervikt till 9800Pro.
Visserligen men kortet ska ha HDTV-stöd och helst ett ATi-kort och för max 1350kr, vad tycker du han ska ta isf? Personligen skulle jag oxo spara lite till och köpa ett bättre, men det är ju jag det 🙂
Nu föreslog jag inte att han ska köpa ett 9800 Pro, var kanske lite otydligt där och jag ville mest påpeka den mindre goda minnesbussen för dessa spel han vill spela.
Jag skulle också spara en slant till för att skaffa ett vassare kort.
June 7, 2005
October 6, 2005
Kanske ska säga att jag inte är ute efter någon maximal prestanda egentligen. Bara det flyter på lagom hyffsat i 1024 typ. 🙂
Spelar inte mkt, blir mest vid enstaka tillfällen och pris/prestanda/HDTV så tycker jag i alla fall att kortet duger? Eller är jag helt ute och cyklar?
June 11, 2001
Funderar lite över dina anslutningar där, ditt nuvarande kort 6200TC är väl ett AGP-kort?
Dom kort som diskuteras här är PCI-Express och det ger problem.
Dessutom är HDTV utgången på Sapphire Radeon X1600XT PCI-E 256MB en sammankoppling på kortet och du kan alltså inte ha HDTV och bildskärmen samtidigt.
I detta fall skulle köpa ett rent TV-kort för HDTV. Då kan du både ta emot TV och sända till TV.
Det bästa är annars att spara pengarna och byta senare till ett bättre kort, vet att man vill ha allt nu.
October 6, 2005
Sebbe wrote: Funderar lite över dina anslutningar där, ditt nuvarande kort 6200TC är väl ett AGP-kort?
Dessutom är HDTV utgången på Sapphire Radeon X1600XT PCI-E 256MB en sammankoppling på kortet och du kan alltså inte ha HDTV och bildskärmen samtidigt.
I detta fall skulle köpa ett rent TV-kort för HDTV. Då kan du både ta emot TV och sända till TV.
Det bästa är annars att spara pengarna och byta senare till ett bättre kort, vet att man vill ha allt nu.
Mitt 6200TC har i alla fall PCI-Expressanslutning.
Orkar inte vänta med att köpa ett kort, utan tänker köpa nästa vecka 🙂 Så kom gärna med annat förslag på ett BÄTTRE kort för 1350:- frakt INRÄKNAD.
Ang. HDTV + bildskärm samtidigt. Det gör inte så mkt att man inte kan ha bägge samtidigt, antingen sitter man väl vid TV:n eller vid Bildskärmen 🙂
September 12, 2001
Sebbe wrote: Funderar lite över dina anslutningar där, ditt nuvarande kort 6200TC är väl ett AGP-kort?
Nu kan jag bara refera till manualen till mitt X1600Pro AGP.
Men där står detta DFP = Digital flat panel display
DFP+DFP + HDTV är fullt möjligt konfig.
2 Guest(s)