February 23, 2004
Hej,
Jag har en HTPC med en Pentium E2160 processor (1,8ghz) som jag har klockat upp till 2,7-2,8ghz. Dock så räcker inte det riktigt för att spela upp 1080p mjukt utan att tappa frames. Därför tänkte jag skaffa ett grafikkort som kan avlasta processorn. Jag är ute efter det billigaste möjliga grafikkortet för att spela upp 1080p. Helst skall det vara passivt kylt då jag vill ha en så tyst HTPC som möjligt. Nvidia eller AMD spelar mig ingen större roll. Dock har jag hört att Nvidia skall ha än så länge bättre stöd för 5.1 h.264 kodade filmer och att Ati enbart än så länge klarar av 4.1 h.264 kodade filmer (källa).
Tack på förhand!
March 14, 2001
Nvidias kort har bättre stöd för DXVA (med MPC-HC) så ett kort av dem skulle jag välja.
Geforce 8400GS är ett billigt kort som det fungerar med, ett något bättre kort är annars 9400GT.
Ska du välja ett från ATI så fungerar alla ur HD3000 och HD4000 serien.
HD4670 fungerar det med men är onödigt bra och dyrt, HD3450 eller HD4350 fungerar utmärkt.
August 11, 2003
Snorch wrote: Nvidias kort har bättre stöd för DXVA (med MPC-HC) så ett kort av dem skulle jag välja.
Geforce 8400GS är ett billigt kort som det fungerar med, ett något bättre kort är annars 9400GT.Ska du välja ett från ATI så fungerar alla ur HD3000 och HD4000 serien.
HD4670 fungerar det med men är onödigt bra och dyrt, HD3450 eller HD4350 fungerar utmärkt.
Lånar tråden lite..
Jag ska köpa ett graffekort av samma anledning.. står mellan ett HD4350 kort eller ett G210 kort.. vad rekommenderar du/ni? 🙂
March 14, 2001
Vilket av dessa kort man bör välja vet jag inte, men gällande Nvidia eller Ati är det Nvidia som gäller vid HD avkodning.
Att det är så beror på att många filmer (de mindre lagliga) som florera på internet är kodade av personer som tror sig veta vad de pysslar med, men i själva verket kodar de filmerna med inställningar som inte är kompatibel med H.264 standarden. Det gör att grafikkort som stödjer DXVA inte klarar av att avkoda filmen utan man får istället förlita sig på att processorn gör jobbet. Nvidia klarar däremot av att avkoda just dessa filmer ändå, med ex MPC-HC. Så vill man vara nästintill 100% garanterad att grafikkortet klarar avkodningen själv är det Nvidia som gäller.
August 11, 2003
Snorch wrote: Vilket av dessa kort man bör välja vet jag inte, men gällande Nvidia eller Ati är det Nvidia som gäller vid HD avkodning.
Att det är så beror på att många filmer (de mindre lagliga) som florera på internet är kodade av personer som tror sig veta vad de pysslar med, men i själva verket kodar de filmerna med inställningar som inte är kompatibel med H.264 standarden. Det gör att grafikkort som stödjer DXVA inte klarar av att avkoda filmen utan man får istället förlita sig på att processorn gör jobbet. Nvidia klarar däremot av att avkoda just dessa filmer ändå, med ex MPC-HC. Så vill man vara nästintill 100% garanterad att grafikkortet klarar avkodningen själv är det Nvidia som gäller.
Tack för svaret 🙂 Jag vart lite ivrig igår och åkte och köpte ett ATI HD4350 kort ändå 😛 Kostade 323kr så tänkte att äh vafan hehe 🙂
Jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter iaf om någon annan står inför samma val..
ATI HD4350 avkodar mkv filer jättebra med MPC-HC! MEN och det är ett stort MEN här.. det var inte lätt att få till det hela..
För det första ger hdmi utgången inte lika bra bild som dvi utgången gör.
För det andra (och det här var mitt stora problem) så har idioterna på ATI lagt in en underscan på ca 15% som standard.
Med andra ord, man får en tjock svart (mörkgrön om man kör via hdmi) rand runt bilden och hela tv-bilden täcks inte.
Anledningen till underscan är att flera gamla platt-tv aparater inte klarar av att visa 1:1.
Jättebra tänker vissa, idioti tänker jag.. för förutom att dem nu har satt det som standard har dem även låst undan funktionerna för att ändra over/underscan i CCC (drivrutinernas kontrollpanel för ati för dem som inte vet).
För att komma åt att ändra till riktigt 1:1 förhållande och ta bort under/overscanen fick jag göra följande:
1: Koppla in BÅDE dvi och hdmi utgången till tv:n.
2: Gå in i CCC och ställa in att båda skärmarna ska visa samma bild.
3: Gå in på skärmens inställningar för DVI-utgången och ändra till 1:1 (0%).
4: Först NU kunde jag gå in på hdmi skärminställningarna och ändra till 1:1 (0%).
5: Koppla ur dvi sladden och bara köra på hdmi.
Det känns lite tragiskt att behöva ta den här rundan runt men nu när det väl är klart fungerar det utmärkt 🙂
Jag använder tom media-portal 1.1.0.0 och dxva är igång och funkar klockrent.
Anledningen till att jag skriver så utförligt är för att jag googlade i flera timmar utan att hitta ett vettigt svar på problemet och tillslut fick pröva mig fram själv 😉
EDIT:
Jag använder Windows 7 x64 om det kan förklara fenomenet.
March 14, 2001
Inte fler format, men format som inte är kodade enligt standarden, lite enkelt förklarat. Kör du bara lagligt orginal material så fungerar det så gott som alltid. Men mindre lagligt sådant, så som encodes av bluray m.m. fungerar inte om det inte är korrekt kodade.
Men för nära på 100% kompatibilitet är det Nvidia som gäller.
August 11, 2003
Snorch wrote: Inte fler format, men format som inte är kodade enligt standarden, lite enkelt förklarat. Kör du bara lagligt orginal material så fungerar det så gott som alltid. Men mindre lagligt sådant, så som encodes av bluray m.m. fungerar inte om det inte är korrekt kodade.
Men för nära på 100% kompatibilitet är det Nvidia som gäller.
Kan ju nämna att jag inte haft några som helst problem med uppspelning sedan jag fick ordning på mitt ati kort och jag spelar nästan bara encodeade mkv filer.
Men eftersom ATI är idioter (se ovan) så rekommenderar jag ändå Nvidia 🙂
May 17, 2002
Tack för svaret! 🙂 Vi får väl hoppas att de flesta kör lagligt såklart!
Men så icke-standardkodning kan alltså fungera bättre med ett 210-kort än med ett hd5xxx?
Eftersom jag har ett 7900GTX så har jag aldrig provat hårdvaruavkodning. Fungerar det att ställa in lätt i t.ex. MPC-HC? Kan man köra sånt samtidigt med ffdshow eller är det antingen eller?
May 17, 2002
frostfire wrote: Kan ju nämna att jag inte haft några som helst problem med uppspelning sedan jag fick ordning på mitt ati kort och jag spelar nästan bara encodeade mkv filer.
Men eftersom ATI är idioter (se ovan) så rekommenderar jag ändå Nvidia 🙂
Ah, förstår!
Men de kanske fixat till det med senare versioner, alltså 5xxx-serien eller så?
March 14, 2001
Ja alla är inte felkodade, långt ifrån alla. I dagsläget bara en bråkdel från "de coola grabbarna med noll koll" och ännu färre från andra seriösare "ställen".
Själva avkodningsprestandan är mer eller mindre densamma, så om man inte behöver ett AMD/ATI-kort ser jag egentligen ingen anledning till att skaffa ett sånt till en HTPC heller. Finns bra externa och bra interna kort från Nvidia, strömsnåla är det också.
Det är väldigt enkelt att få det att fungera med MPC-HC.
Ffdshow har nyss fått stöd för DXVA, men kan tänka mig att det fungerar bättre med MPC-HC för tillfället, så använd det först och främst.
ATI har något bättre stöd för tex filmer kodade med level5.1 (googla) med nyare drivrutiner, men inte nära Nvidia än.
1 Guest(s)