March 23, 2008
Hej
Bakgrund:
Under användning så slocknade skärmen och det stod "Monitor is working, no input signal.
Efter ett antal omstarter där skärmen inte startade så kom jag in i windows. Enligt vista så var det nvidia drivrutinen som hade orsakat problemet, dumt nog så gjorde jag ingenting åt det. Nån timme senare så slocknade skärmen igen och den har inte fungerat normalt sedan dess.
Specifikationer:
Nvidia 7900gtx
Amd 5000+
2gb ram
Windows vista
Nu:
Jag har fått bild några få gånger, men den slocknar inom några sekunder igen. Jag kommer in till vista. Märker det på att ljudet fungerar och på att datorn reagerar på snabbkommandon. Kan stänga av datorn och försätta den i viloläge. Fläkten till grafikkortet går på högvarv hela tiden
[Uppenbarligen så är det fel på grafikkortet anar att det är hårdvaran, men kan det vara drivrutinerna det är fel på. I så fall, går det att installera drivrutiner utan att se skärmen. Vill vara säker innan jag köper ett nytt kort.
Har tyvärr inget annat grafikkort att testa med.] *Edit* fick tag i ett grafikkort och det funkade inte heller, läs längre ner för forts.
Fråga om det behövs med fakta, vad som händer etc.
Tacksam för svar 😀
// Markus
March 23, 2008
Tack så mycket..
Nej jag får ingen bild i felsäkert läge, tror jag i alla fall. Eftersom jag inte ser bootskärmen så är det lite krångligt att i huvud taget komma in i felsäkert läge. 😕
Snabbkommando för felsäkert läge?
Men det är grymt irriterande, nu är jag inne i windows och har satt i en spelskiva. Det funkar som vanligt med ljud och allt 😮 Bara att jag inte ser vad som händer.
December 24, 2002
Om du inte ser någon "bootskärm" är det något med hårdvaran eller grafikkortets bios. Drivrutinerna med windows och om dessa hde fleat, hade skärmen slocknat när windows laddas.
Man kan inte utesluta andra komponenter så som moderkort, minnen osv.
Men det känns som om det är grafikkortet.
Om du säger var du bor, kan någon kanske låna ut ett graffe?
Har ett (tror jag) 7600LE eller nåt i den stilen som jag inte använder, kan tänka mig byta det mot något roligt.
March 23, 2008
Ja.. jag är nästan säker på att det är grafikkortet. Datorn verkar fungera bättre än normalt nästan, utöver att det inte är någon bild då. *ler*
Det är en lånedatorn med support på, har felanmält så de kommer att hämta den snart. Om jag lyckas bevisa att det är grafikkortet så kan de dock skicka ett nytt istället, ett bättre alternativ enligt mig. Argument för att det är grafikkortet?
Går det inte att ändra i BIOS då?? Är det möjligt att bränna en CD som bootar automatiskt eller nåt? Jag är ute på djupt vatten nu, så skratta inte åt mig
Jag är faktiskt på jakt efter ett grafikkort som jag kan låna, men bor i Floda utanför göteborg... Lite långt kanske, för dig i alla fall.
Mvh// Markus
March 23, 2008
Ok..
Det är ju lite synd.. Men att det fungerade ett tag från och till, kan det vara ett symtom till korrupt BIOS?
och på tal om bios. hur kan felet ha uppstått??
Tack jonte för snabba svar, det skulle ju lika gärna vara en chatt 😀
Slutligen, Någon i Lerum, Floda trakten som har ett gammalt PCI-e kort att låna ut, helst så gammalt som möjligt
March 23, 2008
Jag fick tag på ett grafikkort och testade med det. Det gav inte heller någon bild vilket är anledningen till att jag ändrade rubriken.
Två grafikkort varav ett garanterat fungerar ger alltså ingen bild. Då är frågan vad kan det finnas för andra orsaker?
Fläktarna på båda korten gick på högvarv hela tiden det är det som var gemensamt.
Jag vet att trasiga minnen kan ge problem som är svåra att lokalisera, kan det vara så i detta fallet? Något annan som kan spöka, datorn har fungerat utmärkt ett par år nu men man vet ju aldrig.
MvH// Markus
March 23, 2008
mm.. bra fråga
1: När datorn har stått ett tag så trycker jag på enter: inget lödenord på min användare så då loggas ja in.
2: Har ljud på så jag hör inloggningen bland annat.
3: Om jag sätter i en skiva, medieval 2 i detta fallet, så drar autostart igång, med musik och så vidare.
4: Datorn reagerar på snabbkommandon. kan försätta den i vila med knappen på tangentbordet plus att "windowsknappen + vänster pil + höger pil + enter" stänger av datorn.
December 24, 2002
Okej, har du inbyggd grafik på moderkortet? Alltså, både och? Då kan det vara så att det integrerade grafikkortet är aktiverat istället för ditt 7900gtx. Kontakten till det integrerade kan sitta bakom en lite plastlucka som det står "Do not remove" eller liknande på
Prova att ta ut strömkontakten ur datorn, ta ut batteriet på moderkortet, koppla tillbaka allt och se om det funkar.
March 23, 2008
Jaa jag har ett grafikkort på moderkortet, gömt bakom en lucka precis som du sa. Om det skulle vara aktiverat, hur avaktiverar jag det? Eller avaktiveras det om man tar bort batteriet?
Ska prova det där med att ta bort batteriet, verkar vara en bra idé.
Tack för svaren hittils, snart blir det dock att lämna in datorn i alla fall.
March 23, 2008
Jag tog bort batteriet och satte tillbaka det igen.
Fick bild! Hann säkerhetskopiere en del saker innan skärmen slocknade igen 🙁 Den var på några minuter kanske.
Startade om och skärmen gick igång några sekunder, sen dog den igen.
Kom och tänka på det, vad får det för konsekvenser om batteriet på moderkortet tar slut?
2 Guest(s)