October 6, 2006
Hej! har problem med mitt grafikkort, asus 6800 GT.
Det har problem med att visa allt rött i bilden, kommer ingen röd signal alls.
gör ingen skillnad om man ändrar den röda inställningen på skärmen heller. verkar vara ngt knas med kortet. Kör även en dvi-vga konverter.. kan det vara den? Tror väl knappast det?
November 6, 2004
Det är klart det KAN vara konvertern som strular....har du ingen annan? Tycker man lagrar upp en mängd såna med tiden...annars kanske du känner nån som har en eller kan låna hem nån från någonstans?
Har skärmen en fast VGA kabel? Om inte så testa byta den med...det kan mycket väl vara någonstans i kablaget som det strular.
Sist ut är väl att prova en annan skärm. Funkar inget av de tre så är det förmodligen grafikkortet, men det känns som att ett sådant fel som du har oftare är kablage/kontakter/skärm än kort. Kort är oftast antingen helt ok eller helt döda.
October 6, 2006
Nu har jag bytt mellan 2 skärmar, den ena var det samma problem, inget rött, den andra visade bara massa flimmer.
Provade att byta ut dvi-vga adaptern till en vga-dvi sladd. inet bättre resultat.
Provade grafikkortet hos en kompis, fungerade klockrent.
Lcd skärmen jag kör med är en LG1915S om det är till ngn hjälp. Man tycker ju den ska fungera iaf Eller kan den inte ta emot/omvandla dvi signaler?
Kan det vara så att moderkortet är trasigt? Ngn sorts färgkrets? Låter väldigt icke trovärdigt.
Jag blir så trött på datorer. :arg:
March 10, 2003
låter som Nerevarine sa att det är nått med kablaget..
jo en dvi/vga adapter ska fungera på alla skärmar/grafikkort.
det är inte så att du har skadat en liten "pinne" på änden på kabeln mot skärmen eller datorn? eller att kabeln inte sitter fast riktigt. brukar kunna bli så då..
alternativt kan det ju va att nån kabel glappat låss i din skärm om grafikkortet fungerar med nån annans skärm. testa din skärm i nån annans dator..
October 6, 2006
Det konstiga är att jag provat skärmen på andra datorer med vga anslutning. där fungerar den perfekt. Jag har provat andra vga skärmar på min dator med likadant resultat. Det är endast vid dvi - dvi jag får bilden att stämma. Kan D/A omvandlaren på grafikkortet vara sönder?
2 Guest(s)