February 26, 2009
Hej! Jag har redan ställt den här frågan i en annan tråd som ligger i Processor/minnen/moderkort/hårddiskar, men jag tänkte att jag kanske skulle fråga den här frågan inne på grafik/ljud istället. Ge mig en ut skällning om jag gör bort mig.
Min fråga är... När jag frågade saker i ett annat forum så sa en kille åt mig att det var bättre att jag körde två st http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=461102 istället för en http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=445327
Vad tycker ni om det, har han rätt eller fel. Ge mig era åsikter!
April 24, 2007
emilwidell wrote: vi skiter i den frågan då.
Varför skulle ni hellre köra med ett grafikkort än två stycken? Om två grafikkort ändå ger mer prestanda?
Något projekt där de letar efter utomjordiska varelser. Prova google för mer info.
Finns lite olika tänk där, valet där är nog personligt. Jag hade valt 2 kort före ett, pga lättare att sälja senare som jag ser det.
February 12, 2003
Jag hade inte klarat mig med mindre än 1GB RAM, då jag kör 1920x1200 native och byter hemskt gärna upp mig till ännu större när jag får chansen. HD4890 gör ingen besviken heller, jag skulle hellre köra ett sådant än två 4890, dels för att det tar upp mindre plats, men som sagt, främst för minnesmängdens skull.
March 11, 2003
emilwidell wrote: vi skiter i den frågan då.
Varför skulle ni hellre köra med ett grafikkort än två stycken? Om två grafikkort ändå ger mer prestanda?
Det är ju lite olika filosofier, men man kan väl säga som så, att det känns mer meningsfullt att köpa ett kort som har den potentialen man behöver just nu, och sen ha möjligheten att öka den genom att köpa ytterligare ett senare. Köper man två sämre presterande från början, så är man ju lite låst vid det.
Utöver det så finns det ju en hel del spel som inte gillar SLI/Crossfire. Då får man nöja sig med prestandan ur det ena kortet. Sånt händer inte med singelkortslösningar.
February 26, 2009
Shit! nu har jag fastnat igen. Vilket grafikkort skulle ni köpa? 4770 CF eller 260 SLI?
Era alternativ att välja mellan.
1.Antingen så köper du 4770 CF eftersom att man ändå inte märker skillnad på den och 260 idag. Om ett år däremot så märker man skillnad, men då har DX11 korten ändå kommit och du kommer vilja köpa ett DX11 kort på en gång när det släpps. Så därför är det lika bra att köpa två stycken 4770 eftersom att de är billigast.
2. Eller så köper du 260 SLI av anledningen jag citerar nu (ett tips från ett annat forum)
"För tillfälligt märker du ingenting då båda ligger på mycket höga fps.
Ja, med 260 SLI kommer du garanterat märka skillnad om ett år.
Du kommer inte behöva byta kort till DX11 förrän om ~ett, ettoch ett halvt år om du väljer 260 SLI. Därför rekomenderar jag dessa. De är fruktansvärt prisvärda.
4770 i CF är bra, men då behöver du, som du säger byta till DX11 relativt snart.
Om du väljer 260 SLI behöver du inte köpa DX11 kort förrän om ~ett år och då får du mer prisvärda DX11 kort också, för de har sjunkit i pris då."
3. Eller har du någon eget förslag utöver det här (som då ligger ungefär i min budget)
December 11, 2002
Först och främst... skit i DX11. Du kommer alltid att ha köpt din hårdvara för tidigt.
Sen... jämför du 4770 i CrossfireX mot GTX260 SLI? Det är ju kort i olika segment och är ju verkligen inte en rättvis jämförelse.
Lite beroende på vad du har för moderkort tycker jag nog du ska satsa på ett 260/275 alt 4890 och senare köpa dig ett till om du känner för detta. Detta är MITT tycke, du är ju givetvis fri att slå på stora trumman och dundra iväg mer pengar och köpa 2 direkt 🙂
3 Guest(s)