Grafikkorts problem *updaterad med bild*|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikkorts problem *updaterad med bild*
camrige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 9, 2008 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!
Jag vet inte riktigt vad det är med grafikkortet men det känns som om det är något galet. Nu när jag spelar guitar hero 3, så droppar fpsen otrolig mycket i olika perioder. ibland flyter det helt felfritt men ibland blir det riktigt laggigt och det hänger inte med alls bra. Detsamma gäller i tex CS. Där droppar det rätt var det är och fpsen ligger runt 20-30 har jag för mig.

Grafikkortet är ett ati 9800 256mb och jag har nu prövat med nyaste drivisarna utan att få bättre resultat.

Finns det något test att köra som kan upptäcka fel på grafikkortet? eller vad tror ni det kan vara? är det så att det börjar ge sig?

som sagt fungerar det felfritt i perioder men det kanske dem kan göra trots att dem är sönder ;P

Edit:
Såhär flimmrigt blir det ibland på skrivbordet.. flimmret fastnar alltså på en skärmdump. Titta på bilden och medela mig om du tror dig veta vad det kan vara för fel.(det är alltså prickarna å strecken som inte hör hemma där)
[Image Can Not Be Found]

tackar för svar! Mvh Erik

beweer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
1189030
April 14, 2008 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag misstänker att kortet överhetas när det load:ar vilket resulterar i sämre prestanda. Pröva att sätta en 120mm fläkt riktad mot flänsen på kortet och se om det blir bättre. Annars kan du prova att sänka upplösningen och lira på lägre kvalitet alternativt prova kortet i en annan dator och spela för att se om det är CPU:n som flaskar.

Beweer

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1189152
April 15, 2008 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Händer detta direkt du startar speler eller kommer det efter ett tag? Har du kollat så att inte fläkten till kortet har stoppat eller att flänsen är full med damm och annat kraffs?

camrige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
1189527
April 18, 2008 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt olika när det kommer.. Men får väl en kännsla av att det kommer när datorn vart på ett tag kanske.. eller efter lite spelande. Dock inte alltid så.

Fläkten är rengjord och den snurrar på som den alltid har gjort. kanske är ett värmeproblem ändå?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 260
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL