Grafikkortsproblem 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikkortsproblem 2
Cirela
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 8, 2006 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått mitt nya grafikkort att bli installerat så pass att det står med i kontrollpanelen, men det stod under installationen att inte det hade genom gått någon slags Windows testning. I kontrollpanelen på properties så står det nu ett frågetecken och properties säger att det inte kunde starta Code 10.
Grafikkortet är ett Geforce FX 5500.
Har även laddat ner drivrutiner från nätet och det fungerar inte heller.
Windows XP är operativsystemet.
Vad gör jag för fel vid installationen och hur ska jag göra för att det ska fungera? HJÄLP
Lisa

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1084124
October 8, 2006 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på om du saknar drivrutiner till ditt moderkort. Har du installerat dina chipset drivrutiner till moderkortet `?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Cirela
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
1084127
October 8, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det har jag gjort

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1084179
October 8, 2006 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror också på moderkorts drivisar alt. inställningar i BIOS.
Vad har du för märke på moderkortet (beteckningsnr mm) och vilka chipset drivrutiner har du installerat?
Är kortet ordentligt isatt? Vad har du för nätaggregat (antal Watt)?
Kolla i BIOS (brukar vara F2 eller Delete-knappen vid uppstart) så att allt med AGP står på Auto. Har du något i BIOS som heter "Onboard Graphics" (eller liknande) så sätt det till "Disabled" eftersom det är moderkortets inbyggda grafik som kan ställa till med konflikt (förutsatt att ditt MK har den funktionen).
Om du kommer så lång att du kan installera drivrutiner så välj lite äldre, exempelvis dessa:

http://www.nvidia.com/object/w.....77.72.html

Nyare 80- 90-serien funkar inte så bra på fx5500.

Ge mig/oss så mycket info som möjligt om din hårdvara så ska det här lösa sig, förutsatt att inget är trasigt..
OBS! Avinstallera ev tidigare drivrutiner innan de nya installeras.
Kör även gärna DriveCleanerPro mellan avinstallation och nyinstallation för att rensa registerposter.

http://www.drivercleaner.net/p.....sional.php

Viktigt också att kolla i BIOS vilken grafikadapter/kort som först ska startas upp först. I synnerhet om ditt MK har inbyggd grafik. Det gäller att få den att starta ditt fx5500 först. Leta efter "Init Display First" eller liknande, det ligger nog under "Integrated Peripherals". Sätt det till AGP eller PCI om inte AGP listas (sätt det inte till onboard eller liknande).
På en del kort (relativt få) så kan denna ändring behöva göras med liten jumperflyttning på själva moderkortet. Kolla i din manual (eller uppge ditt moderkort så kan jag även söka efter det). En jumper är en liten plastkåpa som flyttas mellan olika pins på moderkortet).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 440
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL