Grafikproblem i alla spel (GTX 460M)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikproblem i alla spel (GTX 460M)
Erik Andersson_1
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 27, 2013 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare. Jag har en bärbar dator (ASUS G53SW) med ett Nvidia GeForce GTX 460M i. Jag har nu grafikproblem i alla spel och har haft det i över 4 månader(!). Datorn har varit inne på service/reparation två gånger, den första gången böt dom ut komponenter (moderkort, WLAN-kort, grafikkort och kylare) och den andra gången hittade dom inga fel. Kan det vara ett mjukvarufel då??
Jag har provat mängder med olika inställningar både i spelen och Nvidias kontrollpanel. Har formaterat datorn och installerat om OS och spel flera gånger men det löser inte problemet det heller. Har inte ändrat något i Windows-registret (regedit) eller BIOS.

Jag flera trådar om detta i forum men svaren jag fått har tyvärr inte hjälpt.
Är det nån som har en aning om vad som orsakar detta och hur man fixar det?? Haft liknande eller samma problem?? Har googlat massor men inte hittat något svar eller liknande/samma problem... kanske googlar fel.

Svårt att beskriva problemet men jag har gjort en video om det hela.
Graphics problems (ASUS G53SW, i7 2630QM, GTX 460M) - YouTube

Minnesklocken går bara upp till 1247MHz som max fastän den ska gå upp till 1250MHz. Har 310.90 WHQL-drivers.

ASUS G53SW-SZ190V
Intel Core i7 2630QM
Nvidia GeForce GTX 460M, 1536MB (310.90 WHQL)
6GB DDR3 (1x2GB + 1x4GB)
2x500GB HDD
Windows 7 Home Premium 64-bit (OEM och äkta)

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1287017
January 27, 2013 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kör två minnesstickor med olika storlek, vad händer om du kör enbart den med 4GB på? Jag skulle tro att datorn inte kör i Dual Channel på minnet vilket skulle kräva två stickor med samma hastighet storlek. När jag har blandat minnen med olika storlek på stationära maskiner så har jag fått konstiga effekter i spel, då har det ibland tom fungerar bättre med bara en sticka. Antar att samma gäller för bärbara.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1287034
January 27, 2013 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Minnet kan vara en orsak ifall maskinen använder RAM som grafikminne. Eller har den deikerat grafiminne? I så fall är det nog GPUn som är kass. Prova att underklocka kortet och se om det funkar bättre?

Erik Andersson_1
Medlem
1287047
January 28, 2013 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1287151 wrote: Du kör två minnesstickor med olika storlek, vad händer om du kör enbart den med 4GB på? Jag skulle tro att datorn inte kör i Dual Channel på minnet vilket skulle kräva två stickor med samma hastighet storlek. När jag har blandat minnen med olika storlek på stationära maskiner så har jag fått konstiga effekter i spel, då har det ibland tom fungerar bättre med bara en sticka. Antar att samma gäller för bärbara.

Dom stickorna (2GB + 4GB) är original, var installarade när jag köpte datorn. Köpte den som helt ny och hade inga problem då. Hur som helst så tog jag 2GB-stickan och satte dit en 4GB-sticka istället = totalt 8GB, det blev ingen skillnad i spelen. Provade även med endast 4GB men det blev ingen skillnad då heller. Tog printscreens på det hela med dxdiag, CPU-Z och GPU-Z.

-Tjalve-;1287168 wrote: Minnet kan vara en orsak ifall maskinen använder RAM som grafikminne. Eller har den deikerat grafiminne? I så fall är det nog GPUn som är kass. Prova att underklocka kortet och se om det funkar bättre?

Kanske det, GPUn (GTX 460M) har ett eget grafikminne på 1536MB. Visst den är inte så jättebra men jag har inte alltid haft dessa problem och LetMeRepairNordic AB (som jag skickade datorn till för service/reparation) hittade inga problem hos GPUn sist den var där. Underklockade men det blev ingen skillnad.

4GB + 4GB
4GB

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1287048
January 28, 2013 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Är din växlingsfil fragmenterad? och kör du en växlingsfil som är kontrollerad av systemet? Jag testkörde mitt system med en systemkontrollerad växlingsfil nära din storlek vilket gav hög fragmentering på växlingsfilen (8 block). Du kan kolla detta med proffsprogrammet O&O Defrag som kan bra mycket mer än windows egna. Bland annat defragmentera filer för sig och bygga om en hel hårddisk, även defragmetera SSD:er när man använder rätt metoder.

För att bygga om växlingsfilen gör du följande efter att du installerat O&O Defrag:
1. Stäng av växlingsfilen och starta om datorn.
2. Stäng av ZoneFilling och Analysis i O&O Defrag
3. Kör diskrensning med rensa systemfiler på enheten
4. Kör Defragmeteringsläget Complete/Name för bygga om alla partitoner som är "dina egna" (undvik återställningspartitoner)
5. Starta om datorn
6. Skapa växlingsfilen med en fast storlek på dubbla ramminnet, men minst 16384 MB och använd ALLTID ett värde som är binärt delbart med 8 (av någon anledning så blir systemet snabbare, antagligen för att 1Byte=8 bit), nästa är alltså 32768.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1287064
January 29, 2013 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Underklockade du både GPU och gpuMEM?

Erik Andersson_1
Medlem
1287067
January 29, 2013 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1287182 wrote: Är din växlingsfil fragmenterad? och kör du en växlingsfil som är kontrollerad av systemet? Jag testkörde mitt system med en systemkontrollerad växlingsfil nära din storlek vilket gav hög fragmentering på växlingsfilen (8 block). Du kan kolla detta med proffsprogrammet O&O Defrag som kan bra mycket mer än windows egna. Bland annat defragmentera filer för sig och bygga om en hel hårddisk, även defragmetera SSD:er när man använder rätt metoder.

För att bygga om växlingsfilen gör du följande efter att du installerat O&O Defrag:
4. Kör Defragmeteringsläget Complete/Name för bygga om alla partitoner som är "dina egna" (undvik återställningspartitoner)
5. Starta om datorn
6. Skapa växlingsfilen med en fast storlek på dubbla ramminnet, men minst 16384 MB och använd ALLTID ett värde som är binärt delbart med 8 (av någon anledning så blir systemet snabbare, antagligen för att 1Byte=8 bit), nästa är alltså 32768.

Ok, jag ska prova när jag kommer hem vilket är om några timmar.

-Tjalve-;1287198 wrote: Underklockade du både GPU och gpuMEM?

Ja det gjorde jag. Flera olika frekvenser på både GPU och GPUMEM, använde Msi AfterBurner. Volten och fläkthastigheten ändrades inte, kan inte ändra dom.

Erik Andersson_1
Medlem
1287083
January 30, 2013 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1287182 wrote: Är din växlingsfil fragmenterad? och kör du en växlingsfil som är kontrollerad av systemet? Jag testkörde mitt system med en systemkontrollerad växlingsfil nära din storlek vilket gav hög fragmentering på växlingsfilen (8 block). Du kan kolla detta med proffsprogrammet O&O Defrag som kan bra mycket mer än windows egna. Bland annat defragmentera filer för sig och bygga om en hel hårddisk, även defragmetera SSD:er när man använder rätt metoder.

5. Starta om datorn

Har provat det och det hjälpte inte. Ska bort nu men när jag kommer hem ska jag ringa o ta ett snack med ASUS.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 658
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL