January 1, 2007
Hej hej!
Jag har ett ganska jobbigt problem på min nya dator som jag införskaffade lagom till jul.
Problemet sitter i det berycktade grafikkortet Nvidia Geforce 7900 GTX och trots mitt ganska höga kunnande om datorer så har jag inte kunnat lösa det, så därför vänder jag mig till er.
DET BÖRJADE SÅ HÄR!
När jag för första gången testade mitt grafikkort på några krävande spel (BF2142,Seriuos sam 2, hl2) så märkte jag direkt att något riktigt inte var som det skulle vara.
Olika texturer på olika delar av 3dmiljön i spelet flimmrade och stora bitar med rektangulära objekt formades på objekt och gubbar.
Först trode jag att detta berodde på för dåliga drivrutiner till grafikortet så därför tankade jag och installerade nyare sådana (senare andra versioner också). Men när jag märkte att detta inte var problemet så funderade jag på om det var kortet som kunde vara defekt.
Jag vände mig därför till Nvidias forum och det var först då som jag fick reda på att det grafikortet som jag hade, 7900 GTX, inte var ett så bra kort.....
Kortet är ju nämligen i sig redan klockat när det kommer ut, och nvidia har inte tagit sig tid att testa kortet verkar det som...
Mängder med folk hade samma problem som jag..
Men efter ett tag tids letande på forumet hittade jag inget direkt svar så jag tänkte till lite extra och funderade på om jag skulle sänka hertzen på både GPUn och G-minnet.
PROBLEMET!
Jag sänkte hertzen, med hjälp av programmet Powerstrip, till cirka det halva som det var på tidigare, och startade upp BF2124 igen.
Glädjan rusade i kroppen när alla problem tycktes vara lösta och resultatet visade sig i alla spel som jag testade.
När jag sedan startade om datorn hade jag ju så klart glömt att spara profilen med ändringarna i Powerstrip (Vilket kom att visa sig skulle vara bra :S).
Så när jag kom in i windows efter omstarten så var hertzen på det normala..
Jag ställde in hertzen igen till samma nivå och sparade profilen.
När jag sedan starta om datorn IGEN lite senare så vägrade datorn att gå längre än till efter Windows-laddnings-prompten.. efter det var det bara svart...
Så jag starta om datorn i VGA läge och försökte sänka hertzen där... vilket resulterade i samma resultat som med "norma läget"......
Felsäkert läge funkar dock.
Men frågan är;
FRÅGA!
FInns det något program eller sätt att sänka herzten på grafik-kortet utan att behöva gå in i normaltläge/VGA läge?
Är tacksam för svar, visa vad ni går för ! Tack! :blink:
January 14, 2006
hmm... jag har samma kort.
Jag fick liknande problem men inte exakt samma.
Det jag gjorde var att jag installera en tidigare drivrutin. I ditt fall, eftersom jag inte vet vilken version du har på drivrutinen, så ska du antingen uppdatera (ifall du har en äldre version) eller degradera din version(ifall du har den nyaste)
Jag hade den nyaste och det funka inte så jag bytte till en äldre.
Och det gjorde susen!
Lycka till
/Gurrag
1 Guest(s)