October 2, 2001
Igår fick jag mitt nya minne till datorn.
Minnet är ett PC133 256 SDRAM SD/CLL3 EEC. Det andra minnet är ett PC133 128 mb ram (vet inget mer om det, står inget på det liksom). Nu har jag sammanlagt 384 mb RAM alltså.
Ett problem uppstod efter installationen...
Mitt grafikkort vill inte hänga med riktigt i svängarna verkar det som. Efter ca 1 minuts spelande så hänger sig datorn. Det är endast i spel som använder OpenGL. Mitt grakikkort är ett Nvidia Riva TNT 2 Model 64 16 mb. Jag har senaste drivrutinerna för Windows XP.
Detta måste nästan ha någonting med nya minnet att göra men jag har testat med ett PC100-minne också. Samma sak där. Datorn hänger sig inte när jag är i Windows. Jag kan t.ex starta 30 IE-fönster, massa program och spel m.m utan att det kraschar. Jag har en Celeron 500 mhz.
När jag har startat om datorn så talar Win XP om för mig att det möjligtvis är grafikkortet som har strulat (XP är mkt bra!) och det står bland annat att jag ska uppdatera drivrutinerna bla bla bla...
Vad är fel? Vad ska jag göra? Några tips eller förslag? Jag har hört att man kan ställa in saker i BIOS, någon som vet nåt mer om det?!
Endast seriösa svar tack!
August 15, 2001
Ja du.. Det kan vara ganska mycket, men jag tror att din biosversion är kanske lite gammal?
Om du inte vet hur man gör, så rekommenderar jag att du ber en vän till dig göra det, för om du tar fel bios till fel moderkort så startar din dator mer! Fast nu för tiden så brukar biosuppdateringen säga ifrån om det är fel...
1 Guest(s)