GTX 460 dålig prestanda|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
GTX 460 dålig prestanda
Chillster
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 14, 2010 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har precis bytt ut mitt gamla 8800 gts 320mb mot ett nytt GTX 460. Min förhoppning var att kunna höja spelprestandan en hel del. Övrig hårdvara är som följer:
AMD Athlon X2 6000+
RAM 6gb DDR2
PSU Hiper Type M 530w
2*160gb pata diskar

Nu blev det tyvärr ingen prestandaökning utan snarare en försämring. I 3Dmark06 hade jag runt 8500 poäng med det gamla kortet och med det nya runt ca 1200 vilket är en liten ökning men jag hade förväntat mig betydligt mer.

Har även kört stability test i Furmark och där har jag sämre fps med det nya kortet den ligger i medel runt 5-10 fps.

I Mafia II demot så är det knappt spelbart med medium/low inställningar och jag upplever att det flyter bättre med det gamla kortet.

Nånting är alltså fel, frågan är bara vad. Har testat att rensa drivrutiner med Driver sweeper och installerat olika drivrutiner men fortfarande likadant.

Ännu mer oroande är att datorn har stängt av sig ett 3-4 gg sen jag satte i det nya kortet igår, ingen mjuk nerstängning utan tvärdött precis som om jag hade ryckt ur strömsladden.

Jag misstänker att jag har problem med nätagget, har hört ett misstänkt knastrande från datorn vid några tillfällen och tror det kommer från nätagget.

Enligt specifikationerna så ska mitt nätagg klara det nya grafikkortet(kräver 450w).

Har ni några ideer på vad som kan vara fel eller hur jag kan felsöka för att ta reda på vart felet ligger ?

Tack på förhand!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1253839
August 14, 2010 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hiper är ett gammalt agg, polaren hade ett sådant som small nyligen. Trolitgvis så ger inte ditt nätagg längre den kraft som behövs.
Sedan tror jag även din CPU bromsar dig en hel del.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Chillster
Medlem
1253841
August 14, 2010 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svar! Att CPUn är en flaskhals är jag medveten om men jag borde ju inte få sämre prestanda när jag uppgraderar grafikkort. Finns det något sätt att testa nätagget ? Vad bör jag tänka på om jag ska köpa nytt ?

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 468
1253847
August 14, 2010 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

det kan ju bli lite vajsing när cpun bromsar så pass mycket som din gör samtidigt om nätaggets bäst före-datum har gått ut så kan det bli ännu värre. Men har du möjlighet att testa med en mycket bättre processor så får du veta vad det är på ett ungefär iaf.

smocke
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
1253848
August 14, 2010 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp ny rigg ända jag kan råda dej till...

Din nuvarande är inte mycket att hänga i gran.....

Chillster
Medlem
1253852
August 14, 2010 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade väl tänkt att uppgradera lite steg för steg och börja med grafikkortet eftersom det brukar göra rätt stor skillnad. Får väl kanske skynda på uppgraderingsprocessen lite då 🙂
Vad skulle ni rekommendera när det gäller CPU/moderkort om man ska uppgradera då ? Vad är mest prisvärt ?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1253859
August 14, 2010 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du testa kortet i en polares dator så du ser så det inte är kortet som är knas? Sedan nätagg brukar det räcka med ~500w av ett bra märke.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1254081
August 20, 2010 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det är CPUn. Om du inte överklockat den något så kan du ju alltid prova att ge den en liten boost på 100mhz. Om inte annat bara i rent testsyfte och sen kör du dina benchmarks och se hur det går. ge den en C2D så ska du se att du får fart i den 🙂

HeJo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
1254244
August 24, 2010 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter som att det är dags att köpa ett nytt nätagg, är nog på väg att ge upp och orkar inte leverera tillräckligt ström när du sätter i GTX 460. Ingen mening att uppgradera CPU från nuvarande till en C2D, det ger minimalt med FPS ökning för pengarna. Dessutom måste du köpa nytt moderkort för det.

Prova ett annat nätagg så att du kan säkerställa att det är det som krånglar. Måste du köpa nytt kan jag rekommendera OCZ modxtream 500w och modulärt för 500kr, riktigt prisvärt.
http://www.webhallen.com/hardv.....stream_pro

Vill du förlänga livet på burken kan jag rekommendera en ny CPU, Phenom X4 945, kolla bara att ditt moderkort stöder det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=461436

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1254292
August 25, 2010 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Att köpa nytt nätaggregat kommer inte att lösa din prestandaproblem, det är jag övertygad om.
Mitt tips är att du testar kortet i en annan dator för att verifiera att det fungerar som det ska. Annars är det nog CPUn som är en flaskhals. Min gammla E4300 var en flaskhals när jag hade ett 8800GTS och vara öka klockfrekvensen på CPUn från 1800MHz till 3000 gav en boost i både spel och 3dmark. CPUn hinner helt enkelt inte med att pumpa all data som grafikkortet behöver.

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
1254296
August 25, 2010 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Instämmer med föregående talare. Se det som att cpun serverar grafikkortet med mat och så hinner den bara servera 3 skrovmål/timme då grafikkortet klarar av att äta 10 med en snabb cpu och då får du sätta in hur bra nätagg du vill då det troligtvis inte ens kommer att märkas av på prestandan.

HeJo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
1254299
August 25, 2010 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Angående de 2 ovanstående inläggen.
På vilket sätt kan en flaskande CPU orsaka att datorn plötsligt stänger ner sig, spel hackar som förut har flytit med ett mycket sämre grafikkort etc?
Självklart ska inte datorn kännas segare/krascha med ett bättre grafikkort trots att CPU:n utgör en liten flaskhals.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1254309
August 25, 2010 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollat kondingarna på moderkortet?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
1254343
August 26, 2010 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

Kan du testa någonting så vi får något mer att gå på? Ta med kortet till någon med ett bra system och testa kortet så får du ju snabbt se om det fungerar. Om det är ok så behöver du ju byta ut nätagg, moderkort och cpu för att grafikkortet ska få visa vad det kan och det kommer bli en stor skillnad. Men testa något nu!

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1254352
August 26, 2010 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

HeJo;1254378 wrote: Angående de 2 ovanstående inläggen.
På vilket sätt kan en flaskande CPU orsaka att datorn plötsligt stänger ner sig, spel hackar som förut har flytit med ett mycket sämre grafikkort etc?
Självklart ska inte datorn kännas segare/krascha med ett bättre grafikkort trots att CPU:n utgör en liten flaskhals.

Det är givetvis inte CPUn som orsakar hängningar och andra problem. Det kan absolut ha med nätagget att göra, men jag tycker inte att man ska köpa ett nytt nätagg för det. Nätagg klarar betydligt mer än vad många tycks tro. Så vida hans nätaggregat inte är TRASIGT så ska det klara den belastningen utan problem alls. Jag körde själv en grovt överklockad i7 tillsammans med ett HD4870 (benchade 3dmark) på ett Antec Eartwatts 500W.

Krasher och liknande kan ha med drivrutinsstrul att göra tex. Det kan också ha med att nyare grafikkort fungerar olika bra i äldre spel.
Mitt tips är att Chillster testar sitt nya grafikkort i en kompis dator för att verifiera att det fungerar som det ska. Sedan testar han att installera om windows och installera endast chipset och grafikkorts drivers. Testa sedan 3dmark igen. Jag är rätt säker på att krash problemen försvinner så vida han inte har problem med annan hårdvara. prestandan kommer att öka när han får bättre fart i CPUn.

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
1254445
August 29, 2010 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Har mekat en del med Hipers 500W nätagg och det är nästan alltid ett par kondingar som blir dåliga på dem. Det kan va så att nån kondensator blivit dålig och ditt nya kort drar lite mer ström och då får du dessa problem, eftersom nätagget inte längre klarar sin spec. Annars som tidiagare redan sagt testa med ett annant grafikkort om du kan. Kolla även kondensatorerna på ditt moderkort om dem är bulkiga (ofast blir det det på ovansidan men ibland på undersidan vilket kan va svårt att se).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 582
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL