August 11, 2006
Hittade ingen bra kategori för denna post så jag lägger den här eftersom det är ett 8800GTS jag ska sätta in.
Jag läste om statisk elektrisitet och hur man verkligen inte vill ha det på sina kretsar, så kan man inte använda gummihandskar (typ diskhandskar) när man sätter ihop komponenterna.
July 4, 2004
eller så köper du en antistat armband för 45kr~
http://www.webhallen.com/prod......p?id=54289
April 24, 2007
ser inte varför det itne skulle funka. strömmen leds ju inte genom gummit. gummi är en isolator. men ha ej på dig några skor eller så. då kan ev. ström obehindrat åka ner i marken. jag monera mitt GPU utan att tänka så mycket på det. 😉 men det är bättre att vara på den säkra sidan.
lycka tilll.
är det deen nya gen.? eller den gamla goa G80?
August 11, 2006
Nya grejjen tror jag..
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=343638
är det jag ska montera.
och så gummihandskar, ok och inga skor..
August 17, 2005
Saken är ju den att statisk elektrisitet inte kräver att materialet är ledande. det går bra att ladda gummi statiskt med. Men om du vill vara ekonomisk kan du bygga ett antistatarmband av en ståltråd. bara koppla dig själv till jorden i vägguttaget (eller till chassit om du har sladden i datorn). Det brukar gå bra att jorda sig via ett element åxå. Men det enklaste är att låta bli att pilla på kortet. Ta bara i kanterna och kylaren.
Beamoo wrote: Hittade ingen bra kategori för denna post så jag lägger den här eftersom det är ett 8800GTS jag ska sätta in.
Jag läste om statisk elektrisitet och hur man verkligen inte vill ha det på sina kretsar, så kan man inte använda gummihandskar (typ diskhandskar) när man sätter ihop komponenterna.
😮
🙄
[sarkasm]Våtdräkt, snorkel, cyklop och dubbla kondomer behövs nog också vid en sådan operation[/sarkasm]..
Nä, men skämt åsido, gummihandskar?? Tycker det låter overkill å det grövsta..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Beamoo]Hittade ingen bra kategori för denna post så jag lägger den här eftersom det är ett 8800GTS jag ska sätta in.
😮
🙄
[sarkasm]Våtdräkt, snorkel, cyklop och dubbla kondomer behövs nog också vid en sådan operation[/sarkasm]..
Må så vara MEN när jag köpt ett kort för 2800 kronor vill jag inte att det ska gå sönder
Beamoo wrote: [quote=ilg@dd][quote=Beamoo]Hittade ingen bra kategori för denna post så jag lägger den här eftersom det är ett 8800GTS jag ska sätta in.
😮
🙄
Må så vara MEN när jag köpt ett kort för 2800 kronor vill jag inte att det ska gå sönder
Om vi vänder på steken, har du eller någon annan läsare här öht hört talas om någon som använt gummihandskar vid montering av komponenter i datorer??
Jag har det iaf inte, skulle inte ens vilja prova eftersom jag tycker "fingertoppskänslan" försvinner så fort man har något på händerna, jag skulle nog känna mej osäker och fumlig med sådana på mej, vilket då inte är önskvärt..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 31, 2001
Beamoo wrote: [quote=ilg@dd][quote=Beamoo]Hittade ingen bra kategori för denna post så jag lägger den här eftersom det är ett 8800GTS jag ska sätta in.
😮
🙄
Mitt kort kostade 4500kr när jag inhandlade det, men inte stod jag med gummihandskar för det. Ta lite i diskbänken och montera skiten
April 13, 2007
En mycket viktig sak när det gäller skador orsakade av statisk elektricitet är att bara för att man inte märker dem, betyder det inte att de inte finns. En skada kan visa sig ett par år senare, eller kanske är produkten instabil å du blir tvungen att höja volt(en) för att uppnå stabilitet å prestanda.
Gummihandskar tror jag definitivt kan vara farliga. Inte bara för att de skulle orsaka statisk elektricitet, utan för att de inte leder bort den. Antistatprylar ska ju leda bort laddningar, inte isolera. Handskar är dock en bra idé! Jag rekommenderar såna här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dy.....k=4442.htm
Den nedre modellen (ad-12A..) har jag. De sitter tajt, och den polyuretan täckta ytan ger bra grepp. Jag upplever till och med att det är lättare att meka med dem på, då jag slipper handsvett som blir halt, och vassa kanter på kylflänsar och chassi är inte längre några problem.
Det viktigaste är dock ett antistat-handledsband. T.ex: http://www.elfa.se/elfa-bin/dy.....=10570.htm
Till det behöver du såklart en kabel, t.ex:http://www.elfa.se/elfa-bin/dy.....007556.htm
En kabel med skyddsmotstånd rekommenderas, alla har inte det.
Jag har även en antistat-matta att lägga på skrivbordet så att jag kan lägga de saker jag arbetar med där. T.ex en sån: http://www.elfa.se/elfa-bin/dy.....007538.htm
Jag köpte dock min på Biltema.
Detta är kanske mycket, men tänk på att om du tar i elementet och sen endast reser dig från stolen, så kan du ha laddat dig med så mycket som 30 000 volt. En känslig krets kan skadas av endast 100 volt.
Kläder av bomull är mycket bättre än de av syntetmaterial. Speciellt s.k. funktionsmaterial fungerar genom statisk elektricitet, så skippa dem om möjligt.
Och det bästa stället att koppla in kabeln till antistat-prylarna är jordningen vid eluttaget, inte elementet eller chassit.
Att köpa antistat-prylar kostar ju en del. Och åtminstone tycker jag att det är en bra investering med tanke på hur mycket pengar ett grafikkort kostar. Om du inte håller med, tänk på hur många gånger du kommer ha användning för dina antistatprylar under den livslängd de har. Det blir många grafikkort under kanske 50år.
March 14, 2001
matssjoberg wrote: Saken är ju den att statisk elektrisitet inte kräver att materialet är ledande. det går bra att ladda gummi statiskt med. Men om du vill vara ekonomisk kan du bygga ett antistatarmband av en ståltråd. bara koppla dig själv till jorden i vägguttaget (eller till chassit om du har sladden i datorn). Det brukar gå bra att jorda sig via ett element åxå.
Visst gör det och det dagen du kommer åt något strömförande, gärna med lite högre spänning, så kommer du nog inte tycka det var så bra idé att snurra ståltråd runt handen och sen jorda den.
Skyddsmotstånd ska alltid användas vid såna här saker!
Så sluta snacka skit innan du ser till att någon skadar sig, i bästa fall.
April 13, 2004
Beamoo wrote: istället för handskar då, skulle man inte kunna använda påsarna som korten kommer i för att trycka ner komponenterna.
Det skulle du kunna, men det gör ju att du kanske glider och ev orsakar statisk elekticitet, jag har byggt datorer i snart arton år och inte någonsin stött på problem med mina burkar eller andras för den delen, så om du bara tar det lugnt, och tar i chassiet innan du börjar, så skall det inte vara några som helst problem, blås inte upp detta till för höga proportioner 😛
1 Guest(s)