August 11, 2006
Jalle64 wrote: [quote=Beamoo]istället för handskar då, skulle man inte kunna använda påsarna som korten kommer i för att trycka ner komponenterna.
Det skulle du kunna, men det gör ju att du kanske glider och ev orsakar statisk elekticitet, jag har byggt datorer i snart arton år och inte någonsin stött på problem med mina burkar eller andras för den delen, så om du bara tar det lugnt, och tar i chassiet innan du börjar, så skall det inte vara några som helst problem, blås inte upp detta till för höga proportioner 😛
Ska jag nudda insidan av chassit och ska el-sladden vara i nätagget och påslaget?
Beamoo wrote: [quote=Jalle64][quote=Beamoo]istället för handskar då, skulle man inte kunna använda påsarna som korten kommer i för att trycka ner komponenterna.
Det skulle du kunna, men det gör ju att du kanske glider och ev orsakar statisk elekticitet, jag har byggt datorer i snart arton år och inte någonsin stött på problem med mina burkar eller andras för den delen, så om du bara tar det lugnt, och tar i chassiet innan du börjar, så skall det inte vara några som helst problem, blås inte upp detta till för höga proportioner 😛
Ska jag nudda insidan av chassit och ska el-sladden vara i nätagget och påslaget?
😮
Herrejisses...
Ska man öht ha en elektrisk maskin/apparat ansluten till elnätet när man skruvar i den?? Svar:NEJ
Jag känner mej mer och mer övertygad om att det vore en god ide för dej att lämna bort jobbet till någon kamrat eller bekant som donat med datorer tidigare..
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
Bryter man strömmen med strömbrytaren på nätagget spelar det ingen roll om man har nätsladden i eller inte. Men visst, för att vara på den säkra sidan så drar man ur den.
Rör bara vid plåten på chassit innan du börjar skruva, oavsett om chassit är jordat eller ej.
Om du inte håller till på någon matta eller använder kläder som ger mycket statisk elektricitet så behöver du inte hålla i chassit hela tiden utan röra vid det bara.
Men gör så här om du är osäker.. Börja med att avinstallera drivrutinerna till det grafikkort du har i datorn.
1. Stäng av datorn. (Och ta av dej ev. fårskinnstofflor, ylletröja, lovikkavantar ylle/ullplagg etc etc...)
2. Dra ur strömsladden och allt annat tjaffs du har anslutet till burken.
3. Bär in och lägg burken på köksbordet (Förhoppningsvis ingen ryamatta eller heltäckningsmatta i köket.), gärna på en duk eftersom det kan finnas vassa kanter på burken som repar bordet.
4. Skruva loss och lyft bort sidan.
5. Skruva bort det gamla kortet, och lägg gärna handlederna mot chassiet emellanåt. (Försök att inte hålla i/ta i kretsar etc på korten, håll i kanterna.)
6. Lyft bort det gamla, och in med det nya och skruva fast det. (Nudda gärna chassiet med handleder eller andra delar av handen.)
7. Kolla så extra strömkabel sitter på plats på G-Kortet.
8. Skruva tillbaks sidostycket.
9. Ställ datorn där den hör hemma och installera drivrutiner till det nya kortet.
10. Slå upp en grogg och fira att ditt nya grafikkort äntligen är på plats, och det utan extravaganta krusiduller.
Så har jag gjort de senaste 10 åren utan mankemang, dock har jag vid flertalet gånger hoppat över punkt 10.
*Edit*
Antistatarmbandet passar säkert bra som julgranspynt, så häng det i granen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 13, 2004
Beamoo wrote: Så för att summera:
1. El-sladd i
2. Nätagg av
3. Ta INNE i chassit, inte i plasten utanpå (hålla i hela tiden eller bara nudda en gång?)
4. Börja mekka
Sk.t i de två första, alltså ingen sladd i, ta i plåtdelen av chassiet, och börja sedan mecka 😛
Svårare än så är det inte
August 17, 2005
Snorch wrote: [quote=matssjoberg]Saken är ju den att statisk elektrisitet inte kräver att materialet är ledande. det går bra att ladda gummi statiskt med. Men om du vill vara ekonomisk kan du bygga ett antistatarmband av en ståltråd. bara koppla dig själv till jorden i vägguttaget (eller till chassit om du har sladden i datorn). Det brukar gå bra att jorda sig via ett element åxå.
Visst gör det och det dagen du kommer åt något strömförande, gärna med lite högre spänning, så kommer du nog inte tycka det var så bra idé att snurra ståltråd runt handen och sen jorda den.
Skyddsmotstånd ska alltid användas vid såna här saker!
Så sluta snacka skit innan du ser till att någon skadar sig, i bästa fall.
Sorry men där är inget motstånd på det skyddsarmbandet som följde med sist jag handlade grejer så jag tänkte inte att det behövdes. och det är ju klart att det inte är så bra att vara jordad om man leker med starkström. Sen så är ju 12v som är det högsta ett nätag ger inte så farligt vid den amper som nätag ger. har sett att en del kontorsmöbler har jordningskontakter... kanske inte så bra då?
August 16, 2003
jag har slutat att dra ur nätsladden, jag slår bara av nätagget, dock så när man kör i och ur vid test av flera grafikkort så är det lätt hänt att man glömmer slå av nätagget, senaste gången så hade jag svårt att få ut grafikkortet (olika spärrar på olika moderkort, och grafikkylaren var i vägen så jag försökte öppna den på fel sätt) så jag kladdade på stora delar av både grafikkort och moderkort innan jag upptäckte att strömmen fortfarande var påslagen. både grafikkort och moderkort fungerar som dom ska.
March 14, 2001
matssjoberg wrote: [quote=Snorch][quote=matssjoberg]Saken är ju den att statisk elektrisitet inte kräver att materialet är ledande. det går bra att ladda gummi statiskt med. Men om du vill vara ekonomisk kan du bygga ett antistatarmband av en ståltråd. bara koppla dig själv till jorden i vägguttaget (eller till chassit om du har sladden i datorn). Det brukar gå bra att jorda sig via ett element åxå.
Visst gör det och det dagen du kommer åt något strömförande, gärna med lite högre spänning, så kommer du nog inte tycka det var så bra idé att snurra ståltråd runt handen och sen jorda den.
Sorry men där är inget motstånd på det skyddsarmbandet som följde med sist jag handlade grejer så jag tänkte inte att det behövdes. och det är ju klart att det inte är så bra att vara jordad om man leker med starkström. Sen så är ju 12v som är det högsta ett nätag ger inte så farligt vid den amper som nätag ger. har sett att en del kontorsmöbler har jordningskontakter... kanske inte så bra då?
Har du mätt upp resistansen eller se du bara inget motstånd?
Lindar du ståltråd runt handleden som du sen jordar och du råkar komma åt spänningsförande delar med ståltråden kommer du få ett väldigt fint brännmärke runt handleden, det spelar ingen roll om det är 12V eller inte där.
Kontorsmöbler med jordningskontakter?
Vad menar du, vanliga jordade nätsladdar eller kontakter likt armband?
Sitter det skyddsmotstånd spelar det mindre roll.
August 17, 2005
Snorch wrote: [quote=matssjoberg][quote=Snorch][quote=matssjoberg]Saken är ju den att statisk elektrisitet inte kräver att materialet är ledande. det går bra att ladda gummi statiskt med. Men om du vill vara ekonomisk kan du bygga ett antistatarmband av en ståltråd. bara koppla dig själv till jorden i vägguttaget (eller till chassit om du har sladden i datorn). Det brukar gå bra att jorda sig via ett element åxå.
Lindar du ståltråd runt handleden som du sen jordar och du råkar komma åt spänningsförande delar med ståltråden kommer du få ett väldigt fint brännmärke runt handleden, det spelar ingen roll om det är 12V eller inte där.
Grillad hand lär ju vara gott! 🙂
Kontorsmöbler med träskiva på ett stålunderrede där underredet är kopplat med en mycket tunn sladd till en stickpropp för vägguttaget. stickproppen saknar alla kontakdon utom jordblecken.
March 14, 2001
matssjoberg wrote: [quote=Snorch][quote=matssjoberg][quote=Snorch][quote=matssjoberg]Saken är ju den att statisk elektrisitet inte kräver att materialet är ledande. det går bra att ladda gummi statiskt med. Men om du vill vara ekonomisk kan du bygga ett antistatarmband av en ståltråd. bara koppla dig själv till jorden i vägguttaget (eller till chassit om du har sladden i datorn). Det brukar gå bra att jorda sig via ett element åxå.
Grillad hand lär ju vara gott! 🙂
Kontorsmöbler med träskiva på ett stålunderrede där underredet är kopplat med en mycket tunn sladd till en stickpropp för vägguttaget. stickproppen saknar alla kontakdon utom jordblecken.
Jaja, det är möjligt det sitter något skyddsmotstånd där, eller inte. Men är inte riktigt samma sak att jämföra möbler med att vira ståldtråd runt handleden.
June 11, 2001
Kan direkt säga att statisk elektricitet är skillnaden mellan kortet och dig. Om du är isolerad så är det större risk än om du inte vore det. Isf är det kortet du skall isolera. Det antistatpåsen gör är att se till att det är samma spänning över hela kortet. Ta du tag i chassit innan du tar tag i påsen med kortet så laddar chassit föst ur dig om det finns något.
KTH säger:
Ett exempel på detta är sådana här ko-stängsel; om flera håller någon i handen så får den stöten som står sist. Om däremot någon har gummihanskar på sig så är det den innan som får stöten. Om den som står sist i ledet inte har skor på sig så kommer denna att få en mindre stöt alternativt den näst sista kommer att få den. Detta lite beroende på hur ledande marken är etc.
Om du alltid håller i chassit precis när du tar kortet och sätter i det så har chassit bättre ledare än du har och laddar därför ur snabbare än vad du gör.
December 3, 2004
nvidiaamd wrote: mm smart. vart finns just såna att köpa?
jag har ett paket gummihandsakr av "läkar" modell men är alla så?
låter fint!
Svårt o hitta info men använder denna ibland:
"Undersökningshandske - vinyl opudrad osteril, elastisk handske. Lämplig vid användning som kräver partikelfria arbetsmoment samt vid hudirritation eller latexallergi."
[Image Can Not Be Found]
Samt en modell som är "längre" dv.s täcker ärmarna mer, dessa använder våra ögonkirurger på jobbet.
Aldrig nånsin stött på problem, och då skruvar jag rätt så ofta, pillar på moderkort, byter kylare på grafik etc..
Innan jag tar på mig handskarna rör jag element / vattenkran..
2 Guest(s)