ha moderkortet utanför chassit.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ha moderkortet utanför chassit.
joioi50
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 21, 2010 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska testa/överklocka fyra st AMD processorer, eftersom det blir krångligt att montera kylare och sedan lägga allt i chassit tänkte jag göra en fuling och montera delarna utanför chassit.

Nu till min fråga, har läst för länge sedan att andra har lagt moderkortet på en trä bräda och testat sitt system så.

Är detta 100% säkert:
Nu har jag inte tillgång till trä bräda, men har moderkorts kartongen, Tänkte Lägga moderkortet på den samt montera allt på moderkortet, ssd hårddisken måste nog också tas ur chassit och läggas på något slags kartong.
nätaggregatet får väl läggas på kartong nr 3?

sedan får jag montera ESD-armbandet ja var? kanske nätagget om finns plats för krokodilklämma.
sedan får jag koppla power switchen från R2 chassit till moderkortet.
............................................................ ............................................................ ...................................

Efter ovanstående kommer jag göra tester på cpu nr1, när klart installerar jag cpu nr2 samt återmonterar kylare samt kör igång datorn.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Ovanstående gör nog att testandet av alla CPU är mycket enklare jämfört med att hela tiden lägga moderkort i chassit.

Men finns det risker med det förfarande?

Väldigt tacksar för svar!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1247575
April 21, 2010 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Lägg inte moderkortet på en antistatpåse eller så bara, så ska det nog gå bra. ESD-påsar leder nämligen ström.

joioi50
Medlem
1247576
April 21, 2010 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, men moderkorts kartongen som har färg och är "plast" aktig men skulle gissa på att kartongen inte är av plast utan kartong material.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1247586
April 21, 2010 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kört ett antal moderkort utanför lådan och det går utmärkt på antistatpåse, även om ESD-matta är bättre. Dock är distanser det bästa som finns eftersom det höjer upp kortet och dessutom ger möjlighet för instickskort att tryckas i så den lilla fliken kan tryckas "ner" i bordet.

När det gäller ESD-armbandet ska du inte ansluta det till nätagget. Om det blir fel i kopplingen, på elnätet, eller nätagget kan ESD-armbandet bli livsfarligt. Däremot är diskbänken, ett vattenelement, chassit i övrigt eller annat stort metallföremål något som jordar.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1247589
April 21, 2010 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Jag har kört ett antal moderkort utanför lådan och det går utmärkt på antistatpåse, även om ESD-matta är bättre. Dock är distanser det bästa som finns eftersom det höjer upp kortet och dessutom ger möjlighet för instickskort att tryckas i så den lilla fliken kan tryckas "ner" i bordet.

Som jag sa, ESD-påsar leder ström, varför det inte är att rekommendera. Bäst är det att bara lägga skiten på bordet eller på någon form av plast, alternativt kartong, det mesta funkar egentligen. Distanser brukar vara till för att man inte ska kortsluta moderkortet mot plåten i chassit samt för att jorda i detsamma, totalt onödigt om man har grejerna på bordet.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1247592
April 22, 2010 - 2:36 am
sp_Permalink sp_Print

moderkorten brukar väl ligga på någon mjuk skum plats eller vad det nu kallas för, har fungerat klockrent att köra på för mig

ingenting är 100% säkert, men till viss del utifrån vissa synvinklar kan det till och med vara säkrare än att ha grejerna i chassit.

ESD armbandet kan du ju kasta om du inte bor på en finlandsfärja.

Power switchen brukar jag inte ansluta till något, fungerar klockrent att starta med en skruvmejsel 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1247601
April 22, 2010 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Som jag sa, ESD-påsar leder ström, varför det inte är att rekommendera. Bäst är det att bara lägga skiten på bordet eller på någon form av plast, alternativt kartong, det mesta funkar egentligen. Distanser brukar vara till för att man inte ska kortsluta moderkortet mot plåten i chassit samt för att jorda i detsamma, totalt onödigt om man har grejerna på bordet.

Fast jag hade nog velat ha distanser ändå för att slippa ha kortet direkt på bordet. En skärbräda i plast borde ju funka annars t ex.

joioi50
Medlem
1247637
April 22, 2010 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote:
När det gäller ESD-armbandet ska du inte ansluta det till nätagget. Om det blir fel i kopplingen, på elnätet, eller nätagget kan ESD-armbandet bli livsfarligt. Däremot är diskbänken, ett vattenelement, chassit i övrigt eller annat stort metallföremål något som jordar.

tack för alla svar, mycket matnyttig information.

Ja jag får väl lägga moderkortet på något sedan gör jag så att moderkortet ena sida får kontakt med något metallbit på chassit samt lägges ESD-armbandet kopplat till chassit.

Sebbe
Member
Medlem
1247658
April 22, 2010 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Smart är att ha en ESD-matta

http://www.kjell.com/content/t.....,210000000

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1247685
April 23, 2010 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: När det gäller ESD-armbandet ska du inte ansluta det till nätagget. Om det blir fel i kopplingen, på elnätet, eller nätagget kan ESD-armbandet bli livsfarligt. Däremot är diskbänken, ett vattenelement, chassit i övrigt eller annat stort metallföremål något som jordar.

Kan du inte sluta snacka om saker du inte vet något om? Jag har skrivit det förr och skriver det här igen. Ett ESD-band är väldigt högomig (högt motstånd), normalt över 1Mohm (en miljon) så det är helt omöjligt att få en kortslutning med strömmar som utgör någon fara. Du kan koppla det direkt till en fas och hålla den andra handen på nollan utan att det är farligt.
Läckströmmen som uppstår pga nätagget nätfilter som får chassit att bli strömförande när det är ojordat är högre, och det är ingen som skadas av det, eller hur?

ESD-armband handlar om potentialutjämning, vad man "utjämnar" mot har mindre betydelse så länge datorprylarna och du själva har samma potential. Att således ansluta armbandet till jorden och har komponenterna liggandes på bordet garanterat inte på något vis att ni har samma potential. Ansluter man däremot armbandet direkt till komponenterna har man samma, sen om det är 100V eller 1000V relativt jord har ingen betydelse.

ESD-påsar är högomiga så det utgör inget problem. Men det är som Mean säger bara lägga skiten på bordet när allt väl är inkopplat.

Sebbe
Member
Medlem
1247725
April 23, 2010 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Kan du inte sluta snacka om saker du inte vet något om? Jag har skrivit det förr och skriver det här igen. Ett ESD-band är väldigt högomig (högt motstånd), normalt över 1Mohm (en miljon) så det är helt omöjligt att få en kortslutning med strömmar som utgör någon fara. Du kan koppla det direkt till en fas och hålla den andra handen på nollan utan att det är farligt.
Läckströmmen som uppstår pga nätagget nätfilter som får chassit att bli strömförande när det är ojordat är högre, och det är ingen som skadas av det, eller hur?

ESD-armband handlar om potentialutjämning, vad man "utjämnar" mot har mindre betydelse så länge datorprylarna och du själva har samma potential. Att således ansluta armbandet till jorden och har komponenterna liggandes på bordet garanterat inte på något vis att ni har samma potential. Ansluter man däremot armbandet direkt till komponenterna har man samma, sen om det är 100V eller 1000V relativt jord har ingen betydelse.

ESD-påsar är högomiga så det utgör inget problem. Men det är som Mean säger bara lägga skiten på bordet när allt väl är inkopplat.

Jag tycker du ska snacka mindre skit och se verkligheten på riktigt istället. En polare till mig hade kopplat ett ESD-armband till ett nätagg som var trasigt. Resultatet blev inte roligt kan jag säga.

Snorch
Member
Medlem
1247729
April 23, 2010 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Då kan du ju upplysa oss om hur han kopplade och vad som faktiskt hände, för är det ett riktigt ESD-armband händer inget, inte pga det iaf.
Du tror väl inte på allvar att det säljs prylar man kopplar direkt till kroppen och som vid en felkoppling kör hög ström rätt genom kroppen?
Verkligen är den att det inte gör det, vet inte vilken verklighet du och dina polare lever i, inte den alla andra gör verkar det som.
Du har ju uppenbarligen inte förstått hur ett ESD-armband är uppbyggt och fungerar, inte ens hur det ska användas med tanke på ditt förra svar.

Det är inte första gången du skriver en massa dravel om elektronik, och sålänge du fortsätter göra det får du väl tåla kritiken du får tillbaks.

darre_oc
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 93
1248493
May 3, 2010 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Jag har kört ett antal moderkort utanför lådan och det går utmärkt på antistatpåse, även om ESD-matta är bättre. Dock är distanser det bästa som finns eftersom det höjer upp kortet och dessutom ger möjlighet för instickskort att tryckas i så den lilla fliken kan tryckas "ner" i bordet.

Du bör ju ha Samma jord potential i chassi som det du jordar i.
att lägga datorn på ett bord och sen jorda i elementet brevid blir knas.

Vist det är bättre än inget ESD armband men inte optimalt.

Bra metod:
In med ström sladden till nätagget i ett jordat utag.
slå av switchen på nät agget.
fäst ESD armbandet i dator chassiet.
=Samma jord potential

Jag vet inte vad din kompis använde som esd armband, 220 sladd virad runt handleden?

Det är väldigt mycket motstånd i ett Esd armband som sagt.

Snorch
Member
Medlem
1248501
May 3, 2010 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Mja jord har egentligen inget med det här att göra, det är inget skyddande i sig utan bara ännu en potential. Man har inte bättre skydd om man utjämnar potentialen mot jord än något annat eftersom det är själva potentialutjämningen man är ute efter, att det inte ska kunna bli en farlig urladdning mellan dig och komponenterna. Men annars helt rätt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 544
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL