April 4, 2008
Läste en intressant tråd angående spelupplevelser när man jämför Intel och AMD.
Finns här: http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=187494
Orsaken till Intels "hackighet" är minnestekniken inte riktigt hänger med den trimmade motorn. AMD å andra sidan har en bättre jämnhet eftersom de byggt arkitekturen så att alla delar hänger med.
Detta beteende ser man inte på tester mm, där räknas endast siffror fram.
Någon som känner igen beteendet?
August 8, 2004
gosh wrote: Läste en intressant tråd angående spelupplevelser när man jämför Intel och AMD.
Finns här: http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=187494Orsaken till Intels "hackighet" är minnestekniken inte riktigt hänger med den trimmade motorn. AMD å andra sidan har en bättre jämnhet eftersom de byggt arkitekturen så att alla delar hänger med.
Detta beteende ser man inte på tester mm, där räknas endast siffror fram.
Någon som känner igen beteendet?
Tror det stämmer bra det faktiskt.
Kör själv intel. Ibland får jag ett hack när jag spelar. OBS blanda inte hack med lagg.
Någon annan som har märkt av detta?
January 22, 2006
Dom snackar mycket om "IMC" vad står d för?
it isn't quantifiable, but i'm guessing the IMC plays a role. Users who own both platforms often say the AMD (K8/K10) feels snappier and the C2D feels kinda skippy in comparison, be it at 2.4ghz or at 4ghz.
Intressant tråd må jag säga BTW
March 14, 2001
Lehto wrote: Dom snackar mycket om "IMC" vad står d för?
it isn't quantifiable, but i'm guessing the IMC plays a role. Users who own both platforms often say the AMD (K8/K10) feels snappier and the C2D feels kinda skippy in comparison, be it at 2.4ghz or at 4ghz.
Intressant tråd må jag säga BTW
"Integrated Memory Controller"
April 4, 2008
Mirkl0rd wrote: Exakt vad är det för hackighet vi talar om gällande intel??
och något man kan "känna" men inte mäta, käns helt oseriöst. o detta är
inget jag säger bara för jag är intel-fanboi 😉kan man förlita sig på tester och siffror bör man nog hålla sig till det.
Det är ju ett fenomen som inte visar sig på tester.
När spel börjar skala bättre i olika trådar, desto "mindre" trådar desto bättre trådhantering krävs av processorn. Vad jag känner till så har intels quad ett problem där eftersom det är en ihopklistrad processor från två tvåkärniga.
EXEMPEL:
Det startar två stycke trådar.
Ena tråden lägger sig på processor A som kommer från processorn AB
Andra tråden lägger sig på processor C som kommer från processorn CD
Båda trådar läser från samma minne men minnet lagaras två gånger (varje kärna har sin lilla unika cache).
Tråd A skriver till minnet (cachen) vilket gör att samma minne har olika data (tråden C's cache måste synkroniseras med A's cache).
Phenom löser detta med L3 cachen har jag för mig, den kan snabbt uppdatera kärnornas cache och processorn kan även snabbt nå ut till minnet med hjälp av den IMC'n som även jobbar med L3 cachen. Intels (kommande) Nahelem har en liknande lösning som phenom.
Men dagens Intel Quad arkitektur, vad får den göra? Intel har två stycken separata L2 cache för varje par av kärnor. Den klarar och sköta det "kärnpar" den hör till.
Intels quad är egentligen två dual-core som pratar via FSB'n. Så länge applikationen kör i en eller kanske två trådar så är det inget större problem med synkroniseringen. Även om trådarna kör separat, alltså skriver till sitt eget minne och sköter sig själva. Då bör det inte vara några större problem.
Men när applikationer börjar skala ner i mindre trådar och prata mer med varandra, spelen går åt det hållet. Då kommer Intel Quad få börja köra via FSB'n när kärnorna skall prata med varandra, hur snabbt är det?
Om spelet bara kör en tråd, inga problem. Två trådar som sköter sig sjävla, inga större problem. Två trådar som pratar med varandra (KLOCKA Intel) så kanske du minskar problemet. En phenom kommer skratta 🙂
Nyaste versionen av Unreal Motorn som kommer skall skala bra till fyra kärnor, där får Intel svettas rejält gissar jag. Fler och mer gemensamma trådar = KAOS på Intel.
August 7, 2003
Haha, vilket blaj 🙂
Nej, det där tror jag inte på för fem öre, något slags patetiskt sätt försöka sprida FUD tror jag mest det är.
Om det "hackar" så tror jag mer på andra saker än processor-arkitektur. Typ man kör Vista med för mycket skit igångdraget, eller man kan ha index-tjänster igång, eller nåt annat i igång, eller dåliga drivrutiner för exempelvis ljud eller annat.
April 4, 2008
Laglorden wrote: Haha, vilket blaj 🙂
Nej, det där tror jag inte på för fem öre, något slags patetiskt sätt försöka sprida FUD tror jag mest det är.
Varför tror du de designar om processorn till Nahelem?
Läs denna sida: http://lwn.net/Articles/252125/
Den är lång men mycket bra
Having a quad-core processor with two L2 caches was just a stop-gap solution before higher-level caches could be introduced. This design provides no significant performance advantage over separate sockets and dual-core processors. The two cores communicate via the same bus which is, at the outside, visible as the FSB. There is no special fast-track data exchange
August 7, 2003
Det är klart man designar om bland annat för att få högre throughput i långa loppet men det där är inget som behövs eller märks i dagens spel som till sin natur är väldigt "enkeltrådiga" vad än spelutvecklarna säger.
På servrar och andra saker där man verkligen har flera trådar (typ specjbb eller andra tester så kan man på marginalen märka att AMD får ut bättre minnes-trougput (och ja, då kan man MÄTA det) men de startar från ett såpass dåligt utgångsläge så även om de får ut 90% av den 4:e coren och Intel bara får ut 75% så spöar Intel ändå dem i de flesta fallen eftersom 75 Intelprocent är större är 90 AMD-procent)
Problem som de ovan hanteras av cache-associtivitet, och processor affinity. Det är inte någon ny teknik och har funnits på större datorer länge, alltså om en tråd körs på processor/core nummer 1 så ska det mycket till för att den ska migreras över på en annan processor/core. De flesta os vet nu också om att Intels processorer ser ut som de gör så de lägger hellre trådar på motsvarande core i samma "par" så att säga. Det finns också teknik för att detektera när trådar vill ha tag i samma del av minnet och då få över dem på samma par.
Intels L2-cache är ju delad mellan varje processorpar, AMD måste ut till L3-cachen (om de har nån sån numera? har de inte tagit bort allt nästan alla cachar?).
Jag tycker sammanfattningsvis det låter som mera av en "Urban legend" än nån slags sanning, men jag kanske är allergisk när folk börjar prata "nä, men det KÄNNS som det går snabbare/flyter på bättre/osv" men det kanske beror på raid-0 diskussioner som alltid brukar hamna i känslor snarare än mätbara fakta. Anektdotiska bevis typ. Visst, det KAN vara sant, men tills motsatsen bevisas KAN det även vara så att AMD förurom att vara långsammare även är "hackigare" och dessutom riskerar datorn brinna upp och den dödar pandor. Phenom har ju vad jag förstår dessutom försämrat latencyn mot minnet medans varje version av core2 förbättrat den (mha större cachar och svart magi) så... Phenom är "hackigare" än K8?
Man borde ju kunna visa det i nån slags FPS-graf isånafall, titta där, där gick FPSen ned till 30, medan på AMD-systemet går den aldrig under 45! eller nåt?
January 22, 2006
Laglorden wrote: massa
Läste du tråden på xtreamsystems?
Alltså jag bara undrar för nyfikenhets skull.
Vet sj häller inte vad man ska tro om detta... :/ Låter nästan som att det bara visats fakta på det med små marginaler till fördel till AMD och sedan har detta växt till att AMD flyter mkt bättre än inte pga detta.
Men det känns som om det finns en del sanning om det :scratch:
Ville bara veta om du läste tråden och ändå har den slutsatsen som du har nu.
April 4, 2008
Laglorden wrote: Det är klart man designar om bland annat för att få högre throughput i långa loppet men det där är inget som behövs eller märks i dagens spel som till sin natur är väldigt "enkeltrådiga" vad än spelutvecklarna säger.
Ja, i dagens spel spelar det ingen större roll, mot vintern lär det dock dyka upp en del spel som skalar bättre och då kan eventuellt det bli så att man måste köpa en ny för att hänga med.
Intels quad har bara en enda lina ut mot minnet, alla fyra kärnor måste dela på denna lina pluss all annan trafik. När nya snabba grafikkort kommer, spel börjar skala bättre i trådar så krävs det mer hastighet på många fronter för att hänga med.
Laglorden wrote: På servrar och andra saker där man verkligen har flera trådar (typ specjbb eller andra tester så kan man på marginalen märka att AMD får ut bättre minnes-trougput (och ja, då kan man MÄTA det) men de startar från ett såpass dåligt utgångsläge så även om de får ut 90% av den 4:e coren och Intel bara får ut 75% så spöar Intel ändå dem i de flesta fallen eftersom 75 Intelprocent är större är 90 AMD-procent)
Ta och läs om Intels nästa processorgeneration Nehalem här: http://www.intel.com/pressroom.....ehalem.pdf
Lägg märke till hur mycket man promototar vissa tekniker som finns på AMD's phenom nu.
Det är inga marginella skillnader mellan Opteron (quad) och Xeon på servrar, speciellt inte när de har flera socklar. Intel har inget och hämta där. Att företag ändå köper har mer med tradition och reklam och göra.
Faktum är ju att AMD's äldre opteron som är tvåkärnig och tillverkats på 90nm kunde konkurrera med Intels senaste högfrekventa processorer.
Orsaken till att det var svårt och få tag i 45nm processorer för desktoppar var att Intel var tvungen och reservera vad de kunde till servermarknaden eftersom det är mycket mer lönsamt där och de skulle kunna konkurrera med AMD's äldre varianter.
April 4, 2008
Mean Machine wrote: och Nehalem kommer bli ett monster.
Jag tror en hel del kommer bli missnöjda med Nehalem, användare som gillar och klocka samt vill ha höga siffror på test när man klockar upp m.m.
Sättet att få högre hastighet på datorn kommer att ändras från att ha så hög frekvens som möjligt till och sprida ut arbetet på olika kärnor. Intel jobbar (vad jag känner till i alla fall) på kompilatortekniker där kompilatorn kan räkna ut hur den skall fördela arbetet på olika trådar. Gissningsvis har detta en del och göra med att man förstår att programmerare måste koda på ett nytt sätt för att dra nytta av kraften men att det just nu är för svårt för de allra flesta.
När väl dessa tekniker börjar mogna så kommer man säkert börja få se nya typer av program, möjligen program där användare pratar till datorn och styr den med röst, kanske andra typer av kommunikation med datorn som idag tar för mycket kraft.
February 12, 2003
gosh wrote: Jag tror en hel del kommer bli missnöjda med Nehalem, användare som gillar och klocka samt vill ha höga siffror på test när man klockar upp m.m.
Sättet att få högre hastighet på datorn kommer att ändras från att ha så hög frekvens som möjligt till och sprida ut arbetet på olika kärnor. Intel jobbar (vad jag känner till i alla fall) på kompilatortekniker där kompilatorn kan räkna ut hur den skall fördela arbetet på olika trådar. Gissningsvis har detta en del och göra med att man förstår att programmerare måste koda på ett nytt sätt för att dra nytta av kraften men att det just nu är för svårt för de allra flesta.
När väl dessa tekniker börjar mogna så kommer man säkert börja få se nya typer av program, möjligen program där användare pratar till datorn och styr den med röst, kanske andra typer av kommunikation med datorn som idag tar för mycket kraft.
Vem jobbar du för? 😛
April 4, 2008
Mean Machine wrote: Nej, men jag jobbar inte heller för AMD.
Och som du säkert räknat ut så jobbar inte jag heller för något av företagen.
Av någon anledning så är det däremot lite känsligt och gå ut med information där man på något vis påstår att det finns en hel del fördelar med AMD även på desktoppsidan, de flesta verkar acceptera att AMD är bra på serversidan däremot.
Däremot är det helt ok och säga att Intel är hur mycket bättre som helst på desktopp..
Om man säger att Nehalem är ett monster så säger man faktiskt indirekt att även K10 är ett monster. Likheterna är väldigt stora. Självklart skiljer det något eftersom Intel kommit ner i lägre linjebredd vilket självklart har en hel del fördelar men där är väl AMD snart med.
Nehalem har ju faktiskt mindre L2 cache (kommer få accessa L3 cachen mer) jämfört med Phenom, de har mer satsat på att göra den så snabb som möjligt. Möjligen kan det vara så att det är än viktigare att programmen drar nytta av flera trådar för att Nehalem skall komma till sin rätt.
2 Guest(s)