Hackar Intel även om den har en snabb motor? II|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hackar Intel även om den har en snabb motor? II
ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
sp_UserOfflineSmall Offline
1222705
April 1, 2009 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer?

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1222734
April 1, 2009 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Here we go again...;)

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1222740
April 1, 2009 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ja det är helt sjukt....

gosh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
1222773
April 1, 2009 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Twelve wrote: ja det är helt sjukt....

vad är det som är sjukt?
det är väl ändå rätt bra och veta så man köper rätt processor för ens behov

Shikar
Member
Medlem
1222775
April 1, 2009 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

gosh wrote: vad är det som är sjukt?
det är väl ändå rätt bra och veta så man köper rätt processor för ens behov

Rätt processor för rätt behov handlar snarare om antalet kärnor, arkitekturen bakom, priset samt klockfrekvens än om det är en AMD eller Intel processor man ska köpa.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
1222778
April 1, 2009 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måst säga att jag själv inte har kommit överens med Intel uppsättningar. Har för tillfället en CoreDuo. Har kört med AMD i 3 olika generationer, men före det var det Intel. Har dock haft mycket sämre erfarenheter med mina Intel uppsättningar än jag haft med mina AMD, nyare som äldre!

mjaa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 43
1223021
April 4, 2009 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

har själv kännt av det här.

Har haft en intel core2 i 1 år nu, men bytte för en vecka sedan till en phenom2 720BE.

När jag stresstestade inteln gick det inte att göra nånting annat.

Och det var ju så, om jag andvänder cpun till 100% så är det väl ganska klart att allt segar ihop..

Nu fick jag phenomen och klockade upp den direkt och skulle stresstesta ifall den var stabil.

Satte på stresstestet så cpun gick upp på 100% load.

Men det märktes INGEN skillnad alls när jag surfade omkring med massa rutor osv uppe. Spelade musik osv som inget hade hänt.. Förstog ingenting fick dubbelkolla aktivitetshanteraren flera gånger och mycket riktigt ligger cpun på 100%.. Vilket inte ens märktes, helt sjukt.

gosh
Medlem
1223023
April 4, 2009 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

mjaa wrote: Men det märktes INGEN skillnad alls när jag surfade omkring med massa rutor osv uppe. Spelade musik osv som inget hade hänt.. Förstog ingenting fick dubbelkolla aktivitetshanteraren flera gånger och mycket riktigt ligger cpun på 100%.. Vilket inte ens märktes, helt sjukt.

grattis!

med tanke på hur svårt det varit och visa denna effekt så har det i princip krävts att man själv ser det med egna ögon. Som jag skrev tidigare så är jag väldigt tung användare. Kör ofta mot stora databaser, ibland kompilerar man ihop flera projekt samtidigt eller diverse rapporter som måste gå igenom mycket data och tar lång tid och få färdigt.

De gånger jag testat och köra på Intel så blir datorn i princip obrukbar när den får jobba hårt (man får vänta till det är klart), främst är det musen som börjar bli svår och hantera (hackar och det vanliga flytet finns där inte). Extremt störande.
Detta fenomen har aldrig varit några problem på AMD, givetvis kan man märka av att datorn blir något segare men det går fortfarande utmärkt och jobba med andra program medan processorn gör någon eller några tunga uppgifter.

Spelar ingen roll hur snabb en processor är om det inte går och jobba med annat under tiden den processar någon långdragen uppgift.

Shikar
Member
Medlem
1223026
April 4, 2009 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

gosh wrote: grattis!

med tanke på hur svårt det varit och visa denna effekt så har det i princip krävts att man själv ser det med egna ögon. Som jag skrev tidigare så är jag väldigt tung användare. Kör ofta mot stora databaser, ibland kompilerar man ihop flera projekt samtidigt eller diverse rapporter som måste gå igenom mycket data och tar lång tid och få färdigt.

De gånger jag testat och köra på Intel så blir datorn i princip obrukbar när den får jobba hårt (man får vänta till det är klart), främst är det musen som börjar bli svår och hantera (hackar och det vanliga flytet finns där inte). Extremt störande.
Detta fenomen har aldrig varit några problem på AMD, givetvis kan man märka av att datorn blir något segare men det går fortfarande utmärkt och jobba med andra program medan processorn gör någon eller några tunga uppgifter.

Spelar ingen roll hur snabb en processor är om det inte går och jobba med annat under tiden den processar någon långdragen uppgift.

Menar inte att vara dryg men tycker du att AMD är bättre för dig och dina krav är det väl bara att köpa AMD processorer o se glad ut? 😕 Inte behöver du en tråd för att övertyga dig själv, om du nu är så säker på din sak som du ändå verkar vara.

gosh
Medlem
1223031
April 4, 2009 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Menar inte att vara dryg men tycker du att AMD är bättre för dig och dina krav är det väl bara att köpa AMD processorer o se glad ut? 😕 Inte behöver du en tråd för att övertyga dig själv, om du nu är så säker på din sak som du ändå verkar vara.

?
Problemet som det varit är att det har i princip varit omöjligt och nämna bra saker om AMD, det har däremot flödat om information hur bra Intel skulle vara. Testsajter har också utfört tester som är klart fördelaktiga mot Intel då den processorn i princip varit konstruerad just för att prestera bra på tester. AMD's processor har däremot konstruerats för att fungera bra vid användande och jag tror det finns en önskan hos de som köper att denna information förs fram.

Skulle jag själv ha gått på information från testsajter så hade det inte varit något snack vilken man skulle ha valt, nu råkar jag köpa en hel del datorer så man får ju se med egna ögon och tur är väl det.

I ett forum så brukar det normalt vara önskvärt att information om diverse saker förs fram så andra kan ta del av det

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1223032
April 4, 2009 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Menar inte att vara dryg men tycker du att AMD är bättre för dig och dina krav är det väl bara att köpa AMD processorer o se glad ut? 😕 Inte behöver du en tråd för att övertyga dig själv, om du nu är så säker på din sak som du ändå verkar vara.

Så du tror forumet blir bra och intressant om ingen skriver något "out of the ordinary", så att säga, oavsett om det är en teori eller fakta?
Det här är ju inte riktigt det mest uppseende väckande som skrivits här om man säger så.

För övrigt verkar det ju vara väldigt känsligt, men det är ju en fight mellan fanboysen (ja det verkar finnas några riktiga Intel-fanboys i denna tråd) så man kan väl inte vänta sig annat.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1223041
April 5, 2009 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Ibland kan det vara bra att få bekräftat av andra det man själv märkt av men inte vet säkert var problemet ligger. Jag kan inte på något sätt se att denna tråd skulle vara onödigare än någon annan tråd.
Om du är Intel-människa, och tar på näsan av detta undrar jag bara varför? Om du inte känt av effekten, säg det bara och var nöjd med ditt system. Varför picka på den/dem som inte kanske fått ett perfekt intel-system.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1223045
April 5, 2009 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Ett påstående blir inte en sanning oavsett hur behjärtansvärt syftet är med det.
Har själv kört ett gång olika system, och kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på det sätt Gosh hävdar att det skulle vara.
Angående att intels C2D skulle "hacka" mer än AMD vid många applikationer ser jag som rent skitsnack.
Jag kan utan problem köra winamp, bränna en DVD, köra Folding@home, Boink och spela CS Source samtidigt utan störande "hack". Och då har jag inte ens ett grafikkort av rang. Inte för att jag har för vana att göra det, bara testade för att bekräfta att Gosh yrar nattmössa.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1223049
April 5, 2009 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ett påstående blir inte en sanning oavsett hur behjärtansvärt syftet är med det.
Har själv kört ett gång olika system, och kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på det sätt Gosh hävdar att det skulle vara.
Angående att intels C2D skulle "hacka" mer än AMD vid många applikationer ser jag som rent skitsnack.
Jag kan utan problem köra winamp, bränna en DVD, köra Folding@home, Boink och spela CS Source samtidigt utan störande "hack". Och då har jag inte ens ett grafikkort av rang. Inte för att jag har för vana att göra det, bara testade för att bekräfta att Gosh yrar nattmössa.

Så du menar alltså att ditt system är det ultimata. Om du inte upptäcker några problem kan ingen annan heller ha dem?
Du måste ju förstå att du med 99% chans inte ens använder datorn när på med samma applikation oc/h/eller på samma sätt.
Som jag redan nämnde tidigare. Jag har till viss del upplevt samma fenomen. Och genom tiderna har jag alltid haft mera problem med mina Intel burkar än jag haft med Amd burkarna. Att du sen kommer och säger att andra pratar skit för att dom haft problem med Intel är ju trångsynthet från din sida. Jag är ledsen om du är maxinvesterad i Intel och du tror att detta på något vis skall påverka deras försäljning, men jag kan lugna dig med att så inte är fallet. Om du inte är maxinvesterad i Intel förstår jag inte vad som är problemet varför andra inte kan ha mindre possitivta upplevelser av intel?
Vidare var det ju inte ett påstående han försökte förverkliga, utan han konstatera att han upplevt det och fundera om andra märkt av samma sak. Det har inget med att försöka verklighetsförklara ett påstående.

gosh
Medlem
1223050
April 5, 2009 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag kan utan problem köra winamp, bränna en DVD, köra Folding@home, Boink och spela CS Source samtidigt utan störande "hack". Och då har jag inte ens ett grafikkort av rang. Inte för att jag har för vana att göra det, bara testade för att bekräfta att Gosh yrar nattmössa.

Vad jag sett från dig i tidigare diskussioner så är dina krav på hårdvara ganska små, det kan ha och göra med att du är van vid (läs: inte upplevt hur det flyter med bättre hårdvara alternativt inte kör speciellt krävande program).
Om du har ett långsamt grafikkort så drar det ner processorns arbete eftersom hastigheten då styrs mer av grafikkortet. Ett snabbare grafikkort rusar processorn (den får jobba hårdare).

Starta två program som skickar mycket data mellan processor och annan hårdvara, då börjar du se problemen.
Har du endast erfarenhet från Core 2 så kan det vara svårare att upptäcka eftersom man inte känt på något annat.
Har du liten skärm är det också svårare och märka eftersom förflyttning av mus inte alls är på samma yta.
Själv har jag två stycken 30" bredvid varandra, musen flyttas alltså över stora områden och mellan olika program hela tiden. Då märks det omedelbart om det inte flyter.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1223053
April 5, 2009 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: Så du menar alltså att ditt system är det ultimata. Om du inte upptäcker några problem kan ingen annan heller ha dem?
Du måste ju förstå att du med 99% chans inte ens använder datorn när på med samma applikation oc/h/eller på samma sätt.
Som jag redan nämnde tidigare. Jag har till viss del upplevt samma fenomen. Och genom tiderna har jag alltid haft mera problem med mina Intel burkar än jag haft med Amd burkarna. Att du sen kommer och säger att andra pratar skit för att dom haft problem med Intel är ju trångsynthet från din sida. Jag är ledsen om du är maxinvesterad i Intel och du tror att detta på något vis skall påverka deras försäljning, men jag kan lugna dig med att så inte är fallet. Om du inte är maxinvesterad i Intel förstår jag inte vad som är problemet varför andra inte kan ha mindre possitivta upplevelser av intel?
Vidare var det ju inte ett påstående han försökte förverkliga, utan han konstatera att han upplevt det och fundera om andra märkt av samma sak. Det har inget med att försöka verklighetsförklara ett påstående.

Inte för att det angår dej, men jag har 2 intel och 2 AMD igång i hushållet för tillfället.
Skitpratet jag åsyftar är att det kastas ur sej haranger om intel vs AMD's förträfflighet och då många gånger handlar det om rent tyckende, och i vissa fall personer som Gosh som inbillat sej något.
Dock brukar inte vanligt folk behöva älta det till döddagar i uppenbart syfte att försöka indoktrinera sej själv.
Kom igen när det finns fakta som motsäger att det hela handlar om en helt vanliga placeboeffekt. En artikel som motsäger vad resten av alla artiklar talar emot är inget att hänga i granen.

gosh wrote: Vad jag sett från dig i tidigare diskussioner så är dina krav på hårdvara ganska små, det kan ha och göra med att du är van vid (läs: inte upplevt hur det flyter med bättre hårdvara alternativt inte kör speciellt krävande program).
Om du har ett långsamt grafikkort så drar det ner processorns arbete eftersom hastigheten då styrs mer av grafikkortet. Ett snabbare grafikkort rusar processorn (den får jobba hårdare).

Starta två program som skickar mycket data mellan processor och annan hårdvara, då börjar du se problemen.
Har du endast erfarenhet från Core 2 så kan det vara svårare att upptäcka eftersom man inte känt på något annat.
Har du liten skärm är det också svårare och märka eftersom förflyttning av mus inte alls är på samma yta.
Själv har jag två stycken 30" bredvid varandra, musen flyttas alltså över stora områden och mellan olika program hela tiden. Då märks det omedelbart om det inte flyter.

Om jag inte minns helt galet så kläckte du för en tid sedan ur dej något om att det var bättre att köra upp FSB istället för att öka multipliern..
Där visade du din kompetens vad det gäller hårdvara vill jag mena.. Du kom på en sak som majoriteten av alla "klocknissar" känt till i åratal..
Visst, kör gärna gissningslekar när du funderar över vilka system jag byggt, testat, ägt. Men i runda slängar har jag väl byggt 20-25 beställda system/år senaste 6-7 åren, och gissningsvis ganska jämt skägg mellan AMD och intel eftersom folk har lite olika användningsområden för sina datorer. Och om du tror att vanligt folk bryr sej om ifall det sitter AMD eller Intel i burken så måste jag nog göra dej besviken, det gör dom inte.
För en vanlig användare, och även en hardcoregamer så är de problem du vill påvisa inget som märks av oavsett om det är en AMD eller en intel under huven.
Jag kan bara konstatera att du levererar rena smörjan och att din fanboyism bromsar dej rejält i din utveckling som datoranvändare.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1223054
April 5, 2009 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

:corn:

gosh
Medlem
1223058
April 5, 2009 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Skitpratet jag åsyftar är att det kastas ur sej haranger om intel vs AMD's förträfflighet och då många gånger handlar det om rent tyckende, och i vissa fall personer som Gosh som inbillat sej något.

That feels better, but all joking aside, we simply experienced better player movement and weapon control during heavy action sequences with our Phenom II processors compared to the Q9550 platform. This was especially true if we were running background applications (IM, File Transfers, AntiVirus, etc.) and especially if CPU usage was over 90%, the Phenom II system never stuttered or gave us a slight pause between level transitions like the Q9550 (editor - Sounds like an SSD review).

It might not be noticeable to everyone and at first we thought it was a placebo effect, but doing a blind test with an A/B box always lead us to the Phenom II.

http://www.anandtech.com/mb/sh.....3&p=4

observera att Q9550 inte anses vara en långsam processor... tvärtom

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1223059
April 5, 2009 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

gosh wrote: That feels better, but all joking aside, we simply experienced better player movement and weapon control during heavy action sequences with our Phenom II processors compared to the Q9550 platform. This was especially true if we were running background applications (IM, File Transfers, AntiVirus, etc.) and especially if CPU usage was over 90%, the Phenom II system never stuttered or gave us a slight pause between level transitions like the Q9550 (editor - Sounds like an SSD review).

It might not be noticeable to everyone and at first we thought it was a placebo effect, but doing a blind test with an A/B box always lead us to the Phenom II.

http://www.anandtech.com/mb/sh.....3&p=4

observera att Q9550 inte anses vara en långsam processor... tvärtom

Mmm, en artikel vs resten.. Hört talas om uttrycket "tillfälligheter"? Kom igen när en majoritet rönt samma erfarenheter..
Sen kan du glömma tanken att jag skulle vara mer fäst vid intel än AMD, jag använder den processor som känns bäst för mej med tanke på behov och pris när jag handlar, det har för övrigt varit mestadels AMD'er när det gäller egna riggar.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1223061
April 5, 2009 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Mmm, en artikel vs resten.. Hört talas om uttrycket "tillfälligheter"? Kom igen när en majoritet rönt samma erfarenheter..
Sen kan du glömma tanken att jag skulle vara mer fäst vid intel än AMD, jag använder den processor som känns bäst för mej med tanke på behov och pris när jag handlar, det har för övrigt varit mestadels AMD'er när det gäller egna riggar.

Okej, nå så du menar att ett problem kan inte finnas före men än hälften av alla användare upplevt det. Före det är det bara noja.
Eftersom jag har upplevt samma sak. Och andra har tydligen också. Måst jag fortfarande utgå ifrån att det inte stämmer för att större delen av användarna inte märkt/tänkt på saken?
Det är som dagens finanskris som alla försöker lösa med att det skall lånas mera. Om krisen börja från överbelåning, hur kan den lösas med mera lån då? Även fast nästan alla ekonomer i världen tror det, är det inte sanningen.
Du vet, två fel gör inte saken mera rätt. Och nej, du behöver inte berätta vad du kör för burkar. Jag var bara intresserad av hur du kunde bli så "arg" för att någon inte direkt bara prisade intels produkter.

Däremot tycker jag att du skall vara glad att du inte märkt det alternativt tar problem av det vid ditt användande. Vad är bättre än det för dig? Inte är det som jag har önskat att jag vill ha problemen. Och som sagt, jag har fortfarande gett intel chans efter chans.. jag försöker köra med det som verkar mest prisvärt för tillvället. Att jag fann intels c2d mest prisvärt vid förra uppgraderingen avgjorde mitt beslut. Men jag kan inte säga helt säkert att jag valde rätt, pga problemen jag har haft under tiden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 494
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL