March 15, 2002
Jag har extrema problem med mitt telia adsl. Jag försöker logga in men sidan kan inte visas. Har testat precis allt tycker jag. Nu sitter jag på en polares dator som är kopplad till mit adsl-modem. Vilket tyder på att det är något konstigt med min dator. Det står också något om att det är nåt fel med DNS men jag vet inte vad som är fel. Jag behöver hjälp!!
Minne: 256 mb ddr-ram
Moderkort: Soltek SL-75DRV-4
Operativsystem: ------
[ Detta Inlägg ändrades av: Hercules 4500 TQ den 2002-06-19 17:39 ]
May 28, 2002
Hmm.. En bra början är ju att frigöra och förnya din IP på ditt nätverkskort. Får du en IP som börjar på 169 så är det Windows som ger ut detta vilket ju inte är bra(Då har ditt Modem inte kontakt med nätet). Sen har jag för mig att DNS:erna är 10.0.0.1(2) som du kan skriva in för hand i TCP/IP properties fast det ska du inte behöva...
Sen antar att du har "kryssat i" så att du använder DHCP.. Annars lär du inte komma ut på nätet med Telias ADSL.
March 15, 2002
On 2002-06-19 11:31, fiskpinnen wrote:
On 2002-06-19 11:03, Hercules 4500 TQ wrote:
Äntligen fixat! Jag snackade med telias support, så löste det sigHur många timmar fick du sitta i kö och hur lång tid tog det innan personalen sa något vettigt istället för att sitta och hummma??
😛
Kön var inte så jätte lång men jag fick ringa 2 gånger för att få det fixat
March 15, 2002
Jo det hela började med att några polare va hemma hos mig igår. Vi hade tänkt att lira lite cs och kanske lite annat. Så kom vi på att vi ju kunde koppla upp "lanet" till internet med hjälp av min adsl-uppkoppling. Ja och eftersom jag hade 2 nätverkskort så satte jag helt enkelt i ett till i min burk. Jag fick lite hjälp av en annan polare på icq. Så iallfall efter nätverkskorts-installationen så skulle jag testa att logga in på internet. Hmm ja då gick inte det så jag började att mixtra med lite inställningar men det gick ändå inte. Jaha då är det väl bara att ta ut det andra nätverkskortet. Så då gjorde jag det men jag kunde ändå inte logga in. Ja så jag började helt enkelt att kolla allt som brukar ställa till problem men jag kunde ändå inte logga in. Sedan så blev jag tvungen att installera om drivrutinerna till mitt nätverkskort. Dessvärre så hade jag drivrutinsdisketten utlånad till en polare. Ja då var det väl bara att sätta i ett nytt nätverkskort så det gjorde jag och efter ett tags pillande lyckades jag får rätt ip adress. Men det gick ändå inte att logga in. Så det var bara att ringa till Telia och de gav mig en ny adress till loggin sidan och sedan så funkar allt.
Minne: 256 mb ddr-ram
Moderkort: Soltek SL-75DRV-4
Operativsystem: ------
[ Detta Inlägg ändrades av: Hercules 4500 TQ den 2002-06-19 15:21 ]
May 26, 2001
Jag har fått ett liknande problem med min ComHem-anslutning. Det går bra att logga in från min gamla dator och min bärbara jobbdator. Men när jag kopplar in min nya burk (satte ihop den i går) så funkar anslutningen i kanske 30 sekunder, och sedan dör den bara. Försöker man reparera anslutningen (finns i XP - antagligen frigör den IP: och försöker leasa en ny) så torskar det med felet att den inte kunde få en ny IP-adress.
Jag kör alltså WinXP, och nätverkskortet är det inbyggda på en Abit AT7. Jag skulle hemst gärna vilja att felet inte ligger på moderkortet (såklart).
Så vad tror ni? Är detta samma fel som ovan? Spärrar Telia/ComHem användare från att använda för många MAC-adresser?
2 Guest(s)