August 2, 2005
Hej
Mitt system:
Nätagget "Codegen" (350W, Om jag förstår beskrivningen av skiten så är det 20A)
Amd64 3000+ Winchester@2430mhz
Asus A8N SLI
Corsair Twinx 2*512 C2
Gainward 6600GT Golden Sample@555/1270
Jo jag tror och hoppas att jag har brännt upp mitt nätagg, dels för att det är den billigaste komponenten och för att det verkar mest troligt. Men eftersom jag inte är säker så vill jag höra vad ni på forumet tror.
För cirka 20 minuter sedan startade jag Need For Speed Underground 2. Tog väl cirka 3 minuter innan jag kände att det luktade brännt. Förstod inte varför och trodde att det kom nerifrån köket eller något(DUMTGJORT). Cirka 1-2 minuter senare så sa det POFF och allt slocknade och jag fick dra mig en stor suck inombords. Började med att dra ur alla sladdar och öppna chassit. Inget ser ut att ha gått sönder på utsidan och jag känner bara bränd lukt från nätagget. Testar att sätta in Elkabeln i datorn, då börjar den "gröna lampan" lysa precis som den ska. Trycker på startknappen och inget händer, men jag tycker att det blinkade till från en diod från mina fläktar. Misstänker PGA detta att jag har el från nätagget i liten mängd, och att det absoulut inte räcker för att varken starta eller köra datorn.
Alltså:
*Luktar brännt från nätagget
*Elkabel i, gröna lampan lyser som den ska|Check
*Försöker starta datorn utan framgång.
Någon som har nån ideé?
Är det något som är oklart så säg till
/DirtyDan
August 2, 2005
Ja jag ska med största sannolikhet det om det är trasigt. Om du hjälper mig felsöka och jag får fram att det är nätagget så lovar jag att jag ska göra den medveten om att den "lever".
---
Vadå tror du att den kan ha pajat moderkortet eller cpu:n när den slocknade??
Är det vanligt?
Ofyfaan vad jobbigt isåfall. Det räcker med att jag bytte moderkort för 1 vecka sen, visserligen betalade jag inget, fick på garanti men jag var utan datorn i 3 veckor 🙁
August 2, 2005
Ajdå...men som sagt det kan ha klarat sig !
Om cpu:n skulle vara paj vad skulle då hända när jag slår på datorn, ingeting va? och likandant moderkortet.
Är detta ett bra nätagg?
March 10, 2003
Codegen får inte säljas i sverige mig veterligt.. brandrisk med de aggen om jag inte minns fel.
Kvlaiteten är under Qtec nivå (hur fasiken det nu är möjligt).
Hiper 480w är poppis, sedan finns det Antec med.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 27, 2003
DirtyDan wrote: Är detta ett bra nätagg?
Mycket bra.
//Andreas
August 2, 2005
Jag funderar även på att köpa 1 till grafikkort(6600GT) för att kunna köra SLI. Behöver jag mer Watt isåfall?
Jag har 2 hårddiskar & 2 DVD-läsare, samt Cpu, moderkort med mera....
Jag har ett Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/1960PCX GS"ViVo/2xDVI.
Måste jag köpa ett exakt lika eller kan jag spara 200 och köpa ett likadant UTAN tv-funktionerna. Det vill säga:
Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/1960PCX Golden Sample
Eller så köper jag ett nytt chassi. Jag är inne på Thermaltakes men jag är inte säker, nån som vet något om dom? Har ni tips på andra chassin så är det också uppskattat, dock max 1400.
/DirtyDan
November 5, 2002
Angående chassi så skulle jag rekommendera Antec P160. Kanske inte en nyare modell direkt, men är ruskigt nöjd med det.
October 18, 2005
DirtyDan wrote: Ja jag ska med största sannolikhet det om det är trasigt. Om du hjälper mig felsöka och jag får fram att det är nätagget så lovar jag att jag ska göra den medveten om att den "lever".
---
Vadå tror du att den kan ha pajat moderkortet eller cpu:n när den slocknade??
Är det vanligt?Ofyfaan vad jobbigt isåfall. Det räcker med att jag bytte moderkort för 1 vecka sen, visserligen betalade jag inget, fick på garanti men jag var utan datorn i 3 veckor 🙁
Men alltså, om det luktar bränt så har du förmodligen bränt en konding vilket innebär kortslutning. Det är farligt, brandrisk osv.
Jag råder dig att strunta i felsökningen och köpa ett nytt istället för att säkra din andra prylar i datorn...
//Biaaas
September 12, 2001
Relaxia wrote: Angående chassi så skulle jag rekommendera Antec P160. Kanske inte en nyare modell direkt, men är ruskigt nöjd med det.
Jag slänger in en recc på ett annat chassi. 🙂
May 2, 2005
Delph1 wrote: CPU, moderkort och hårddiskar gillar inte överspänningar. Minnen, grafikkort och DV-spelare borde vara ok.
//Andreas
Tänkte bara nämna en sak angående det. När min brors codegen skit brände så drog den med sig en cd-spelare, en minnes sticka och ett tangentbord. Så när ett nätagg bränner så är nog risken lika stor för alla komponeneter att de ska gå isönder.
November 27, 2003
Zeppolainen wrote: [quote=Delph1]CPU, moderkort och hårddiskar gillar inte överspänningar. Minnen, grafikkort och DV-spelare borde vara ok.
//Andreas
Tänkte bara nämna en sak angående det. När min brors codegen skit brände så drog den med sig en cd-spelare, en minnes sticka och ett tangentbord. Så när ett nätagg bränner så är nog risken lika stor för alla komponeneter att de ska gå isönder.
Nja, just Codegen var extrema. När de dog så var det inte snack om något annat än total förstörelse. 😉
//Andreas
2 Guest(s)