April 19, 2008
Hej.
Jag har på senare tid funnit ett väldigt irriterande problem när jag spelar spel.
-Efter X* antal minuter så stänger datorn av sig!
*= X kan variera, beroende på kvalitet på spelet och mycket annat. ==Ibland stänger datorn av sig efter 20-30 min, en annan gång krasha den efter bara 2! (På samma ställe som gången innan, också.)
Min första tanke var, givetvis, att något i datorn (säkerligen) GPU'n blev för varm. Så jag öppnade mitt EVEREST och startade Sensor-grejen (kollar temperaturer), och tabbade flitigt cirka 1 gång var 5:e spelminut.
Jag kom fram till att GPU'n blev "acceptabelt varm" (vill gärna ha den kallare, men det fungerar), när detta inträffade så gick GPU'n:s fläkt igång och höll temperaturen nere.
Kort sagt, GPU'n verkar fungera som den ska!
(ATI Radeon EAX1950XTX 512mb DDR4)
Min andra tanke var givetvis att CPU'n blev för varm.
Jag hade nyligen bytt upp mig ifrån en AMD X2 Processor på c:a 4800+ (om jag minns rätt..) till min nuvarande processor: AMD X2 6400+.
Jag satte även in en Zalman CNPS9500A LED, processor fläkt.
Sedan startade jag EVEREST och körde CPU Benchmark (den körde CPU'n i 100% i cirka 5-7minuter. -De första minutrarna höjdes temperaturen avsevärt till cirka 60 grader celsius, sedan la den sig på cirka 66-67 grader, i flera minuter - då tröttnade jag.)
Jag resonerade som så: att en CPU omöjligt kan köra 100% konstant när man spelar ett spel! -Är detta ett riktigt antagande?
-Detta händer endast när jag spelar spel.
-Jag har ingen energisparläge på.
-Hårddisken blir knappt ljummen (om man öppnar datorn och känner på den.)
-Antar att det inte heller beror på RAM minnena (Corsair Dominator - 1 GB DDR2 400MHz.)
Jag antar helt enkelt att det INTE är temperaturerna som ställer till det för mig.
Nu är frågan den, är det mitt nätagg som inte klarar av GPU'n + den nya CPU'n?
-Det fungerade, som sagt, felfritt innan jag satte in CPU'n. Samt att datorn aldrig krashar på samma vis när jag inte spelar (när jag spelar dör den bara, helt enkelt.)
Mitt Nätagg ligger på klena 300W, om jag har förstått det hela rätt. 🙁
Det är gjort av något (för mig) okänt företag vid namn Betsec.
Har ni några förslag på PSU jag kan köpa för c:a 500kr, som kommer att fixa mitt problem (om det nu är PSU'n som ÄR problemet)?
Tack på förhand, och förlåt för att jag skrev en roman. 😛
April 24, 2008
om det är nätagget som är problemet, så är här ett bättre:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=350064[url]
(andra får gärna kritisera mitt val)
April 19, 2008
Tack för ett snabbt svar. 🙂
Läs gärna min roman och svara på mina andra frågor också, om du har tid! 😛
-Är det möjligt att min CPU arbetar på 100% när man spelar ett spel (beror det på spelet)?
-Skulle nätagget kunna vara källan till problemet?
Tillägg:
Vad tror ni om den här PSU'n:
http://www.dustinhome.se/pd_50.....29914.aspx
Jag hittade även en guide på sweclockers:
http://www.sweclockers.com/nyh.....taggregat/
-Uppfyller denna PSU kraven som visas i guiden?[/url]
December 27, 2003
jag skulle säga att det är nätagget
andra skulle hävda att systemet i sig inte drar mer än 200W, vilket iofs är sant, men det är tveksamt att dina 300W är en effekt som nätagget klarar att hålla, och den levererar inte tillräkligt med ström på t.ex 12V. ATI rekomenderar minst 450W till X1950 kort
ditt antagande om CPU temperaturen är rätt. Om den når 66 grader Celsius i 100% load (vilket är högt), så kommer den alrdig bli så pass varm i spel. Men jag tycker ända att tempen är rätt hög. Om jag minns rätt så är maxtemperaturen för AMD's X2 processorer 59 eller 69grader
edit: gå in i BIOS och kolla Threshold nivån. På vissa moderkort kan den vara inställd väldigt lågt som standard, ibland så lågt som 45 grader
April 19, 2008
Tack för svaret. =)
Jag var inne och fjantade runt i Setup'en tidigare idag, men hittade ingenting intressant. -Inget som rörde temperaturer, vad jag såg.. Antingen är det jag som är blind eller så är mitt Moderkort kasst. 😛
Vad tror du om 'CORSAIR VX 450W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V', skulle det fungera, eller ska jag satsa på 500W? (Det är ju ändå en höjning på 50%, så det BORDE väl räcka?)
Ja, jag tror att jag gjorde fel med kylpastan när jag installerade Processorn första gången. =/
-Jag tänkte köpa riktigt borttagningsmedel och fixa det..
Jag tror det är 69 grader, i så fall. Mitt "Benchmarking" test verkade inte vilja gå över 67-68 grader. -Så det låter rimligt. *Antagande*
April 24, 2008
Cirap wrote:
ATI rekomenderar minst 450W till X1950 kort
jag skulle gå på 500 Watts nätagget eftersom då blir det en liten marginal mellan vad kortet drar och vad nätagget levererar.
(jag säger inte att Corsairs nätagg är dåliga)
vet inte riktit vem av Antec och Corsair som är bättre...men du väljer själv Phrosen
2 Guest(s)