June 2, 2005
Hej !
Jag har en 16 bitars inbyggt ljudkort, Använder bara SPDIF (digital)utgång på kortet som vidare är kopplat till surround receiver. Använder alltså ej analoga utgångar på ljudkortet
Frågan är - går digitala signaler från CD, Winamp atc rakt igenom ljudkortet opåverkade ? Har jag då nytta av bättre ljudkort ?
March 5, 2002
jjmak wrote: Hej !
Jag har en 16 bitars inbyggt ljudkort, Använder bara SPDIF (digital)utgång på kortet som vidare är kopplat till surround receiver. Använder alltså ej analoga utgångar på ljudkortet
Frågan är - går digitala signaler från CD, Winamp atc rakt igenom ljudkortet opåverkade ? Har jag då nytta av bättre ljudkort ?
Vissa ljudkort omvandlar all signal till 48khz innan det skickar ut det digitalt via den digitala utgången, men om ditt kort inte gör det, så har du ingen anledning att "uppgradera". (Såvida du inte spelar spel och vill spela med surround, då får du köra analogt)
June 27, 2002
Fackamato wrote: [quote=jjmak]Hej !
Vissa ljudkort omvandlar all signal till 48khz innan det skickar ut det digitalt via den digitala utgången, men om ditt kort inte gör det, så har du ingen anledning att "uppgradera". (Såvida du inte spelar spel och vill spela med surround, då får du köra analogt)
Många spel stödje rju dolby digital så varfö ska man köra via analoga om man vill ha surround?
March 5, 2002
Redfaction wrote: [quote=Fackamato][quote=jjmak]Hej !
Många spel stödje rju dolby digital så varfö ska man köra via analoga om man vill ha surround?
För att det inte ligger i spelet om du kan köra surround digitalt, utan ljudkortet. Har ljudkortet inte DD-encoder (som försämrar ljudet något fruktansvärt) så kan du inte få surround ifrån spel via en digital anslutning. Eller menar du att det finns spel som skickar ut en DD-kodad signal via den digitala utgången, på ett vanligt ljudkort? Jag trodde det hade med ljudkortet att göra. :bok:
March 5, 2002
Redfaction wrote: Kör du digital ut så behöve rinte ljudkortet stödja dolby digital alls. Men kör du analogt så måste du ha inbyggd dekoder.
😕
Makes no sense at all.
Så du menar att spelet realtids-kodar ljudet i spelet till DD, så att du får DD på stärkaren via digitalt, men ditt ljudkort måste ha DD-decoder för att kunna spela upp det analogt?
March 5, 2002
Hogan wrote: [quote=Redfaction]Kör du digital ut så behöve rinte ljudkortet stödja dolby digital alls. Men kör du analogt så måste du ha inbyggd dekoder.
Förstår inte riktigt heller vad du menar?
Ljudet måste encodas till DD någonstans innan den lämnar digitalutgången.
Für DD-surround ja :), annars blir det vanlig PCM 2.0 stereo. 🙂
(but that's what you meant, I guess D: )
August 30, 2005
Klargörande:
Finns idag inget spel mig veterligen som stödjer Dolby Digital kodning live via spelets mjukvara.
De ljudkort som har DD Live kodar signalen och skickar ut denna digitalt, har inget med spelet att göra utan kortet.
Creatives ljudkort stödjer INTE diskret multikanalsljud ut via den digitala utgången. Dessa kan endast skicka en AC3 kodad (DD/DTS) signal eller en PCM stereo signal. Digital koppling i spel är totalt värdelöst med Creatives ljudkort eftersom det enbart blir stereo hur du än bär dig åt.
Digital koppling är ingen garanti för bättre ljudkvalitet, det beror helt på vilka AD / DA omvandlare som nyttjas och var.
Till frågan: Om du är nöjd med ljudet du har nu finns ju ingen större anledning att byta.
1 Guest(s)