Har min CPU/moderkort dött?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Har min CPU/moderkort dött?
X Factor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 26, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, det är så att jag har ett gammalt mobo och en cpu som vägrar fungera, här kommer hela historien.

Det började med att datorn stängde av sig själv ungefär när den ville. Den kunde inte stå på i mer än kanske 1 timma innan den fick för sig att stängas av. Ett undantag var dock när jag spelade spel, då verkade den vara glad, för då kunde jag sitta och lira kanske 3-4 timmar i sträck utan att den stängde av sig själv, vilket jag tycker verkar väldigt konstigt.

I vilket fall, tiden förflöt och efter kanske en månad med dessa problem så verkade den inte alls vilja starta längre, enda tecknet på någorlunda liv var att CPU-fläkten gick igång. Det intressanta var dock att den ända fram till sin "död" aldrig en enda gång stängde av sig när jag lirade spel, mycket konstigt.

När det vägrade starta så började jag naturligtvis att felsöka, vilket slutade med att jag hade strippat ner datorn till absolut minimalt med delar (CPU/mobo/minne/gfx) När jag gjort detta testade jag även att köra med annat minne/gfx och tillochmed ett annat nätagg. Det enda jag inte prövade var att feltesta CPU/mobo, så något av dem lär det ju vara fel på.

CPU:n och mobot som det rör sig om är en P III 733 MHz samt ett Abit VH6. Jag kan även tillägga att processorn aldrig varit över ~40 grader C och att jag naturligtvis har testat att återställa BIOS 😀

Min misstanke är att CPU/mobo helt enkelt dött, men eftersom saker och ting kan krångla till sig på de mest otroliga vis så tänkte jag att det var lika bra att skriva ner min historia här 🙂 Är det någon som har haft liknande erfarenheter eller som har någon udda teori om vad det kan vara så är jag tacksam för dessa 😀

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
983577
November 27, 2005 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollat så att alla kondensatorer är hela? Annars kan du ju testa byta ut den/dom. CPUn tvivlar jag på då de brukar hålla väääldigt länge i STD.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
983678
November 27, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju nog få tag i något beggat moderkort för en bilig penning, så du kan kolla om det är prollen det är fel på 😕 wink

X Factor
Medlem
983679
November 27, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: Kollat så att alla kondensatorer är hela? Annars kan du ju testa byta ut den/dom. CPUn tvivlar jag på då de brukar hålla väääldigt länge i STD.

Ja just det, jag såg små små bruna "avlagringar" ovanpå vissa av kondensatorerna kring CPU:n. De kondensatorer som var utsatta för dessa "avlagringar" tycktes också vara av samma storlek. Kan man dra någon slags slutsats att just de kondensatorerna av den typen som användes just vid tillverkningen av mitt mobo hade undermålig kvalité? Det har ju hänt en polare kom jag på, fast han har iofs ett helt annat moderkort och hans avlagringar var enorma i jämförelse med mina. Jag bifogar en otydlig bild:

http://www.student.itn.liu.se/.....270038.JPG

Jalle64
Member
Medlem
983689
November 27, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar inte vara alltför svårt fall av kondingdöd, min fungerande AMD burk, har buktiga plus läckande sådana (Soltek moderbräda) 😛 😕

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
983729
November 27, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

tips. aktivera macro funktionen på kameran så att bilden inte blir så förbannat suddig

X Factor
Medlem
983790
November 27, 2005 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: tips. aktivera macro funktionen på kameran så att bilden inte blir så förbannat suddig

Jag hade gjort det, men kameran är gammal, och ja, jag kanske borde tagit bilden lite längre ifrån då, men den ska ju inte direkt in på The National Museum of Art eller liknande 😀

scoredevil
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
990817
December 12, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej !
Alla 😮 mina kondensatorer på ett Epox 8rda+ har börjat läka på samma sätt,(fast betydligt mer) de ser ut som om de håller på att explodera. Har mailat till epox och påpekat detta. de blev intresserade och jag har bifogat én bild på hur de ser ut.

anser att även om tekniken går framåt så skall prylarna hålla mer än ett par år 😕

Jalle64
Member
Medlem
990833
December 12, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är tyvärr inte den enda tillverkaren som har/har haft problem med detta, både Abit, Asus och Soltek har köpt in för billiga=dåliga kondingar till flera av sina moderbrädor 😛 wink
Hoppas du kan få nya kondingar eller nytt kort 😛

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
990920
December 13, 2005 - 2:58 am
sp_Permalink sp_Print

nu förstår jag varför DFI skryter om att dom använder sig av 100% japanska kondensatorer 😀

Jalle64
Member
Medlem
990943
December 13, 2005 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: nu förstår jag varför DFI skryter om att dom använder sig av 100% japanska kondensatorer 😀

Ja, det har Abit skrutit om nu också ett tag. DFI har ju också haft detta problem innan 😛 wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 216
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL