June 13, 2001
Hej, det är så att jag har ett gammalt mobo och en cpu som vägrar fungera, här kommer hela historien.
Det började med att datorn stängde av sig själv ungefär när den ville. Den kunde inte stå på i mer än kanske 1 timma innan den fick för sig att stängas av. Ett undantag var dock när jag spelade spel, då verkade den vara glad, för då kunde jag sitta och lira kanske 3-4 timmar i sträck utan att den stängde av sig själv, vilket jag tycker verkar väldigt konstigt.
I vilket fall, tiden förflöt och efter kanske en månad med dessa problem så verkade den inte alls vilja starta längre, enda tecknet på någorlunda liv var att CPU-fläkten gick igång. Det intressanta var dock att den ända fram till sin "död" aldrig en enda gång stängde av sig när jag lirade spel, mycket konstigt.
När det vägrade starta så började jag naturligtvis att felsöka, vilket slutade med att jag hade strippat ner datorn till absolut minimalt med delar (CPU/mobo/minne/gfx) När jag gjort detta testade jag även att köra med annat minne/gfx och tillochmed ett annat nätagg. Det enda jag inte prövade var att feltesta CPU/mobo, så något av dem lär det ju vara fel på.
CPU:n och mobot som det rör sig om är en P III 733 MHz samt ett Abit VH6. Jag kan även tillägga att processorn aldrig varit över ~40 grader C och att jag naturligtvis har testat att återställa BIOS 😀
Min misstanke är att CPU/mobo helt enkelt dött, men eftersom saker och ting kan krångla till sig på de mest otroliga vis så tänkte jag att det var lika bra att skriva ner min historia här 🙂 Är det någon som har haft liknande erfarenheter eller som har någon udda teori om vad det kan vara så är jag tacksam för dessa 😀
June 13, 2001
GroundX wrote: Kollat så att alla kondensatorer är hela? Annars kan du ju testa byta ut den/dom. CPUn tvivlar jag på då de brukar hålla väääldigt länge i STD.
Ja just det, jag såg små små bruna "avlagringar" ovanpå vissa av kondensatorerna kring CPU:n. De kondensatorer som var utsatta för dessa "avlagringar" tycktes också vara av samma storlek. Kan man dra någon slags slutsats att just de kondensatorerna av den typen som användes just vid tillverkningen av mitt mobo hade undermålig kvalité? Det har ju hänt en polare kom jag på, fast han har iofs ett helt annat moderkort och hans avlagringar var enorma i jämförelse med mina. Jag bifogar en otydlig bild:
June 13, 2001
Poontus wrote: tips. aktivera macro funktionen på kameran så att bilden inte blir så förbannat suddig
Jag hade gjort det, men kameran är gammal, och ja, jag kanske borde tagit bilden lite längre ifrån då, men den ska ju inte direkt in på The National Museum of Art eller liknande 😀
June 17, 2002
Hej !
Alla 😮 mina kondensatorer på ett Epox 8rda+ har börjat läka på samma sätt,(fast betydligt mer) de ser ut som om de håller på att explodera. Har mailat till epox och påpekat detta. de blev intresserade och jag har bifogat én bild på hur de ser ut.
anser att även om tekniken går framåt så skall prylarna hålla mer än ett par år 😕
2 Guest(s)