March 17, 2001
On 2001-08-02 19:34, Iceman wrote:
mitt rekord är strax över 3000 @ 3dmark 2001 med mx.... det är dock ett quadro 2 mxr
Jag har gjort det ordentligt med löddpenna,,
(ingen "softquadro" här inte!)
Men saken är den att jag aldrig fick den prestandaökning som jag eftersträvade!!
b.la så undrar jag om man verkligen kan få en prestanaökning!??
Vilka drivrutiner behöver man och var finns de!??
Tacksam för svar!
May 30, 2001
June 7, 2001
Det som skiljer mellan ett Quadro och ett GeForce är i huvudsak stöd för antialiasing på linjer samt något buffertjox för multipla öppna OpenGL-fönster. Och hårdvaruacceleration för polygonvertex eller vad det nu var...
Såna finesser används nästan bara av 3D-modellerinsprogram. CAD, designprogram, simuleringar och sånt som ingenjörer ofta gör. De programmen kan bli uppåt dubbelt så snabba.
Spel är en annan sak dock. Där används inte ovanstående finesser nämnvärt, och din prestanda är vanligtvis begränsad av bandbredden mellan VRAM (grafikminne) och grafikprocessor. Det kvittar då om den senare gå i 100000GHz, grafiken blir inte snabbare för det eftersom den inte får texturer och modelldata snabbt nog från minnet.
Så det är därför Quadro riktar sig till CAD-folket och GeForce till spelfolket. Ett Quadro är inte snabbare på spel, men för att inte ett GeForce skall vara lika bra på CAD har man kastrerat dem en aning. Så att de rika företagen skall betala extra för high-end-funktionaliteten.
April 18, 2001
April 1, 2001
Jag har ju då moddat mitt gf2mx til q2mxr... Jag har inte märkt nån prestanda ökning i spel. Detta kan iofs bero på att jag bara spelar CS ungefär Och där kan man ju inte få mer än 100fps vad man än har för kort.
Men iaf... jag gjorde om mitt kort. Det var ett Asus V7100/T när jag köpte det förra året.
För mig gav det en ganska fet prestanda ökning i 3dmark 2001. vi talar om ca 50% vilket är mycket bra
Men det är t ex inte mycket till idé att modda ett gf2 gts kort. Om man vill tjäna prestanda så ska man modda mx kort. jag vet dock en hur det är med de nya gf2mx 400 korten.
när man flyttar på motstånden, som det hela handlar om på kortet, så ska man ha en lödkolv med så liten spets som möjligt, och så lite effekt på kolven som möjligt. För motstånden är extremt känsliga och ruggigt små. Vet man inte vart dom sitter så hittar man dom inte 😀
1 Guest(s)