June 23, 2006
Hade hårddisken på bordskanten utanför datorn för jag temporärt skulle ha en grej på den, så skulle jag rätta till sängen, så höll jag på en stund och till slut lyckades jag putta till hårddisken som höll på att göra en virussökning, så att sladdarna åkte ut "i farten" och ramlade ner på sängen.. sedan ner på golvet självklart
Får ångest eftersom jag misstänker att nått hänt med den då jag har bilder från "Mina Dokument" och digitalkamera bilder sen flera år tillbaka, hur många som helst dvs (tusentals).. försöker ta det lungt och stoppar i hårddisken igen, startar datorn, startup logo kommer upp, tror allt är lungt när plötsligt.. hårddisken startar och börjar skaka och göra nå slags varningsljud som en kort melodi, jag antar självklart att nått helt åt helvete hänt med hårddisken och testar en gång till men samma sak, sliter ur den och skyndar mig in till NH för hjälp!
Info: Maxtor DiamondMax 10 300GB 7200rpm 8MB SATA
Hårddisken är en lagringsdisk, dvs inget Windows.
Hjälp! 🙁
March 10, 2003
Låter som om läsarmen tar i skivan eller liknande. Med andra ord:
You'r fucked bigtime!
Bara specialföretag kan ta tebax informationen i detta läge för en ensenlig kostnda (oftast mer än 5000 kr)
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 11, 2001
Albregs data, 08 718 07 20 omkring 6000 kr.
IBAS, http://www.ibas.com, fastpris 10 000 för privatpersoner.
June 23, 2006
ne*** j*** ***
yey, syrrans student och bilder sen vi var yngre, ligger bilder som är över 5 år gamla, resor och hela paketet.. borta
6000kr? nej tack
Edit: Ifall vi säger att jag vill ha tillbaka bilderna genom 6000kr men inte har dom nu? Kan jag lägga undan hårddisken någonstans i "årtal" för att göra det i framtiden? Eller försvinner informationen på något sett? Tack
March 10, 2003
Du kanske nu lär dig att göra backuper. Finns andra sätt hårddiskar kan gå sönder på än dessa.
Men det tar oftast en kracsh med viktig data innan personer faktiskt fattar detta.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 4, 2001
Kontakta supporten och fråga vad melodin betyder... Antar att melodin kommer från moderkortet?
Fallet ner i sängen kanske inte var så katastrofalt, ner i golvet är värre men det beror ju på hur hög sängen är. När du startade hddn hörde du några skrapande ljud? En starkt vibrerande hddn tyder på att något är ur balans. Om jag inte minns fel kunde jag läsa och skriva till en HDD som vibrerade så in i h-vette (den var defekt vid leverans).
Har du tur så kanske bara firmwaren fått tuppjuck eller att kretskortet har pajat iom att du drog ur den i drift. Detta går att lösa relativt enkelt... Det är inga komponenter/lödpunkter som lossnat?
Tänk på att ju mer du kör en trasig hddn ju mindre blir chansen att lyckas med en återställning av datan!
June 23, 2006
Ctrl wrote: Du kanske nu lär dig att göra backuper. Finns andra sätt hårddiskar kan gå sönder på än dessa.
Men det tar oftast en kracsh med viktig data innan personer faktiskt fattar detta.
Har ju klarat mig sen vad kan det vara.. 2003 kanske det var jag köpte den, jag såg ju disken på bordskanten så jag rättade till den för den inte skulle ramla ner, så höll jag på med sängen så råkade jag putta till bordet/disken, det stog en fläkt och blåste på disken brevid.. och då trillade nått ner och jag antog att det var fläkten.. sen tittade jag på bordet, happ.. ingen hårddisk men fläkten står kvar, så ligger disken upponed på golvet.. sängen sängen är ungefär 40-45cm? inte så hög alltså
SuperNova wrote: Kontakta supporten och fråga vad melodin betyder... Antar att melodin kommer från moderkortet?
Fallet ner i sängen kanske inte var så katastrofalt, ner i golvet är värre men det beror ju på hur hög sängen är. När du startade hddn hörde du några skrapande ljud? En starkt vibrerande hddn tyder på att något är ur balans. Om jag inte minns fel kunde jag läsa och skriva till en HDD som vibrerade så in i h-vette (den var defekt vid leverans).
Har du tur så kanske bara firmwaren fått tuppjuck eller att kretskortet har pajat iom att du drog ur den i drift. Detta går att lösa relativt enkelt... Det är inga komponenter/lödpunkter som lossnat?
Tänk på att ju mer du kör en trasig hddn ju mindre blir chansen att lyckas med en återställning av datan!
Melodin låter som den kommer från Hårddisken, man har ju sett/hört hårddiskar "spela" låtar mm.
När hårddisken ska starta så börjar den skaka/skramla :cy: sen börjar melodin, sen stängs den av tror jag, kommer inte ihåg men jag tror nästan melodin började spela igen efter 5-10 sec efter
Inga komponenter eller nått skadades (ytligt), då det inte var ett högt fall
August 7, 2003
"Melodin" är ju att diskhuvudena skrapar mot diskytan så järnflisorna yr typ 😀 Det är inte bra göra det flera ggr tror jag.
Hurvida man kan "spara" den och ta fram den flera år senare. Tja, kanske det. Informationen blir ju långsamt sämre dock, så "bäst" chans att få tillbaka den är nu trots allt.
En sak är säker, diskar GÅR sönder förr eller senare.
1 Guest(s)