Hårddisk formatering ...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårddisk formatering ...
emulantie
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 20, 2002 - 1:21 am
sp_Permalink sp_Print

Datorn som jag har verkar helskum nu,

första dagarna då jag fått den, så hade jag XP iden, och det fungerade jättebra, men sedan så fick jag för mig att formatera om datorn helt o hållet.

Då var min C: enhet en NTFS och
D: en fat32

Det visade sig att när man skulle formatera C: i " dos " så formaterade den min D: enhet i stället ?
och sedan lade på XP ytterligare en gång på C: enheten så då hade jag 2 XP i stället ?
Mkt märkligt tyckte jag ...

Men det tog ett tag o sedan försökte jag formatera om datorn igen och lägga in Win2k i stället, men det fungerar inte att formatera datorn, utan det skulle vara XP på C: .. så jag fortsatte och nu har jag 2 och ett halv XP på C: enheten och nu är båda hårddiskarna NTFS enheter ...

Jag stör mig på att jag har två o ett halvt XP i C: och vill ha väck det och lägga in ett nytt fräsch XP utan en massa halvor hit o dit ..

Nån som förstår sig på problemet o vill hjälpa mig ? Jag klarar inte av detta ..

Jag har förstått att format C: i " Dos " fungerar inte att formatera om en NTFS hårddisk så jag vill konfiguera om mina hårddiskar till Fat32 ..

Hur gör jag för att få dem till Fat32 och sedan kunna få formaterat om C: enheten ordentligt .. ?

Behöver ni mer info för att kunna hjälpa mig, så fråga gärna ..

MKT tacksam för svar .. !

Cr0wN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
146812
February 20, 2002 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

Formatera inne i windows installationen

emulantie
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
146815
February 20, 2002 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

har provat men får bara alternativet att de vill att jag använder NTFS .. och inget annat alternativ ges ... och då blir det att man åter igen installerar XP på det andra XP som redan finns i ...

Jag har försökt att ändra NTFS till FAT32 men förstår mig inte på hur man skall kunna ändra detta .

Som jag förstått så går inte NTFS med ett OP-system att koverteras till FAT32 samt det gör inte den andra hårddisken heller som är NTFS numer ...

Blir snart galen ...

Det måste ju finnas ett enkelt sätt att få kunna ändrat NTFS till FAT32 ... ??

Mork
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
146853
February 20, 2002 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

det du kan göra är att köra "fdisk" det är bara att skriva "fdisk" i dos så startar det.
Sen tar du bort partitionerna du har och skapar en ny, då får du välja vilken typ av partition du vill ha. NTFS eller FAT32.
Du kan formatera där ifrån också.

Mork
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
146856
February 20, 2002 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan göra flera partitioner också och välja hur stora dom ska vara. Men om du bara ska ha en se till att du får med hela hårddisk utrymmet på den.

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
146864
February 20, 2002 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att man kommer inte in i DOS
eftersom det ligger en NTFS partiton på hård disken Eftersom du har XP och Win2000 skivan
borde det ordna sig om du får igång installationen har du bootdisketterna till dom 4st till Win2000 och 6st till XP.Annars
kan du ställa om bios så den bootar från cd-spelarn(funkar inte alltid)under installationen får du välja om du vill ha Fat32 NTFS mm

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 210
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL