Hårddisk fråga.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårddisk fråga.
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 23, 2011 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Hej har en fråga angående hårddiskar. Har en gammal bärbar hemma som inte vill starta. Men när den väl gick igång funkade HDD. Så nu undrar jag om man kan lyfta ur den 2.5 tums hårddisken och använda den i en stationär m-ATX dator jag tänkte bygga? Måste man ha några speciella fästen då? För de som kör SSD i sin stationära burk använder ju en 2.5 tums hårddisk?

Är detta möjligt att utföra?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1270489
October 23, 2011 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

om ditt chassi inte har förberett för 2.5" montering så får du skaffa infästningsvinklar eller tillverka något eget.
SSD är ju inte känsliga hur man monterar dem så har sett folk som monterar dem med tejp bakom moderkort eller sånt. Kretskortet på SSD är ju inkaplsat jämnfört med en vanlig HD som har det synligt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1270491
October 23, 2011 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1270602 wrote: om ditt chassi inte har förberett för 2.5" montering så får du skaffa infästningsvinklar eller tillverka något eget.
SSD är ju inte känsliga hur man monterar dem så har sett folk som monterar dem med tejp bakom moderkort eller sånt. Kretskortet på SSD är ju inkaplsat jämnfört med en vanlig HD som har det synligt.

Enligt prisjakt ska det chassit ha fästen för 2.5 tums HDD tex SSD står där. Så antar att det ska funka då? Oavsett kan det inte vara omöjligt att tillverka ett fäste till chassit och hårddisken.

Tack för ditt svar Ctrl! 🙂

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1270492
October 23, 2011 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Var ute och kollade på moderkortet och såg namnet MS-7050. Stod även Micro Star. Så antar att det är ett MSI moderkort i den. I tex denna annonsen står det att det är ett micro-ATX moderkort så det borde funka då med ett micro-ATX moderkort tycker man. Är mest orolig så det inte är ett OEM grejs. Det sitter nämligen i en HP dator, HP DX5150 heter den.

Vad tror ni vågar man köpa ett nytt chassi till denna?

EDIT: Enligt HP webbsida så är det ett micro-ATX. Men när man mätta på moderkortet fick jag det till 25*25 cm. Jag har small form factor varianten av denna datorn.

EDIT2: Glömde givetvis länken till samma moderkort som det jag har.

http://www.ebay.co.uk/itm/MSI-.....0830288826

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1270507
October 23, 2011 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

De har blivit bättre på senare år med att placera skruvhålen rätt. Men kolla bara så att allt är normalt för säkerhetskull.
T.ex. såg jag ett moderkort för ett tag sedan som hade ATX kontakten precis bakom PCIe porten, så större/längre grafikkort gick inte montera.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 552
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL