October 14, 2010
Hej har en fråga angående hårddiskar. Har en gammal bärbar hemma som inte vill starta. Men när den väl gick igång funkade HDD. Så nu undrar jag om man kan lyfta ur den 2.5 tums hårddisken och använda den i en stationär m-ATX dator jag tänkte bygga? Måste man ha några speciella fästen då? För de som kör SSD i sin stationära burk använder ju en 2.5 tums hårddisk?
Är detta möjligt att utföra?
March 10, 2003
om ditt chassi inte har förberett för 2.5" montering så får du skaffa infästningsvinklar eller tillverka något eget.
SSD är ju inte känsliga hur man monterar dem så har sett folk som monterar dem med tejp bakom moderkort eller sånt. Kretskortet på SSD är ju inkaplsat jämnfört med en vanlig HD som har det synligt.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 14, 2010
Ctrl;1270602 wrote: om ditt chassi inte har förberett för 2.5" montering så får du skaffa infästningsvinklar eller tillverka något eget.
SSD är ju inte känsliga hur man monterar dem så har sett folk som monterar dem med tejp bakom moderkort eller sånt. Kretskortet på SSD är ju inkaplsat jämnfört med en vanlig HD som har det synligt.
Enligt prisjakt ska det chassit ha fästen för 2.5 tums HDD tex SSD står där. Så antar att det ska funka då? Oavsett kan det inte vara omöjligt att tillverka ett fäste till chassit och hårddisken.
Tack för ditt svar Ctrl! 🙂
October 14, 2010
Var ute och kollade på moderkortet och såg namnet MS-7050. Stod även Micro Star. Så antar att det är ett MSI moderkort i den. I tex denna annonsen står det att det är ett micro-ATX moderkort så det borde funka då med ett micro-ATX moderkort tycker man. Är mest orolig så det inte är ett OEM grejs. Det sitter nämligen i en HP dator, HP DX5150 heter den.
Vad tror ni vågar man köpa ett nytt chassi till denna?
EDIT: Enligt HP webbsida så är det ett micro-ATX. Men när man mätta på moderkortet fick jag det till 25*25 cm. Jag har small form factor varianten av denna datorn.
EDIT2: Glömde givetvis länken till samma moderkort som det jag har.
March 10, 2003
De har blivit bättre på senare år med att placera skruvhålen rätt. Men kolla bara så att allt är normalt för säkerhetskull.
T.ex. såg jag ett moderkort för ett tag sedan som hade ATX kontakten precis bakom PCIe porten, så större/längre grafikkort gick inte montera.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)