June 26, 2001
Tjo forumet.. Har en liten fråga som jag hoppas någon kan svara på.
För drygt ett år sedan så råkade min flickvän dra ner en Iomega extern disk i golvet (en hitachi 250gb P-ata). Den var vid tillfället på men inte ikopplad till usb men "på". Sedan hittade inte windows den, visste inte om det var gränssnittet som var lite knepigt, hade bugga lite innan. Sagt och gjort ringde återställningsföretag som ville ha 14 000 med rabatt på nästan 50%. Testade i så gott jag kunde dammfri miljö och öppna den och skivorna samt läsarmarna är intakta. Killen på återställningsföretaget trodde att eftersom den inte var inkopplad så låg armarna i viloläge och inte var på skivorna när de åkte i backen. Men frågan jag ställer mig är, när den är inkopplad till en vanlig P-ata så spinner den upp och sedan går armarna in och ut hela tiden utan att egentligen försöka läsa, och det låter som de slår i bott närmast centrum, ett klickande ljud hörs. Kan det vara elektroniken på disken (som sitter under) som kan ha farit åt pepparn och om man köper en disk med samma revision byta ut det och få ett bra resultat? eller finns det något annat sätt man kan pröva förutom skicka in och betala 14 lax..
Mvh
Andreas
update:
lyssnade på hitachis supportsidor och drog hem de olika ljuden de hade där och det låter för mig som slow spindle motor - fel.
Det jag funderar på är om man kan köpa en sån disk oavsett revision och byta ut allt förutom skivorna eller om man måste köpa samma revision och pröva byta ut kontrollerkortet enbart.
December 17, 2005
allban wrote: Tjo forumet.. Har en liten fråga som jag hoppas någon kan svara på.
För drygt ett år sedan så råkade min flickvän dra ner en Iomega extern disk i golvet (en hitachi 250gb P-ata). Den var vid tillfället på men inte ikopplad till usb men "på". Sedan hittade inte windows den, visste inte om det var gränssnittet som var lite knepigt, hade bugga lite innan. Sagt och gjort ringde återställningsföretag som ville ha 14 000 med rabatt på nästan 50%. Testade i så gott jag kunde dammfri miljö och öppna den och skivorna samt läsarmarna är intakta. Killen på återställningsföretaget trodde att eftersom den inte var inkopplad så låg armarna i viloläge och inte var på skivorna när de åkte i backen. Men frågan jag ställer mig är, när den är inkopplad till en vanlig P-ata så spinner den upp och sedan går armarna in och ut hela tiden utan att egentligen försöka läsa, och det låter som de slår i bott närmast centrum, ett klickande ljud hörs. Kan det vara elektroniken på disken (som sitter under) som kan ha farit åt pepparn och om man köper en disk med samma revision byta ut det och få ett bra resultat? eller finns det något annat sätt man kan pröva förutom skicka in och betala 14 lax..Mvh
Andreasupdate:
lyssnade på hitachis supportsidor och drog hem de olika ljuden de hade där och det låter för mig som slow spindle motor - fel.
Det jag funderar på är om man kan köpa en sån disk oavsett revision och byta ut allt förutom skivorna eller om man måste köpa samma revision och pröva byta ut kontrollerkortet enbart.
Om du vill ha ut infon så skickar du nog in disken till ibas/övriga nissar. Rätt kört annars ;P
June 26, 2001
Bjornstrom wrote:
Om du vill ha ut infon så skickar du nog in disken till ibas/övriga nissar. Rätt kört annars ;P
Hehe, jo teknikern där har varit till mycket hjälp och jättetrevliga + jävligt fin rabatt.. Men som sagt så tror jag inte det är så farligt, hade skivorna varit trasiga så hade jag inte tvekat. Det är ju bara 7 års konversationer, avtal, bilder, filmer, mina (10 000 sidor + med kod) och 40 andras hemsidor och sånt på den.. Värt o chansa iaf :p
Men snälla jag vill ha information och tips om hur det är möjligt och inte att jag ska skicka in den. Jag är villig och testa själv och då vill jag ha information och hjälp för det och inte skicka in. Tack på förhand
November 5, 2005
Har du testat deras "Drive Fitness"-program?
http://www.hgst.com/hdd/suppor.....wnload.htm
Jag skulle även kolla med andra hårddiskprogram ifall något får kontakt och säger nått bra. "Ultimate Boot CD" har flera:
http://www.ultimatebootcd.com/
Vrålsök på google på diskens modellnummer och liknande diskars modellnummer och se om du får upp någon som lyckats/misslyckats. Sedan tycker jag att du ska testa ändå.
Jag hade en disk som stannade en dag. Varvade inte upp. Hittades inte av BIOS. Letade efter en likadan disk men det närmaste jag kom var en annan i samma serie men med en annan storlek. Bytte kontrollerkort och disken varvade upp men stod precis som din och slog. Bytte tillbaka och väntade på att hitta en exakt likadan disk. Ett halvår senare satte jag strömkabel i disken och den varvade upp.-) Hittades inte av BIOS, försökte flasha nytt firmware i den men hade inte ett program som stödde min disk. Startade i frustration om datorn och den bootade rakt in i den gamla windowspartitionen på disken. Det var bara att kopiera över viktiga saker och vara glad. Ibland har man flyt.
May 23, 2006
Jag skulle tro att diskarna blev skadade när den slog i golvet. Men hur som helst är jag ingen expert. Jag vet bara att dagens hårddiskar är ruggigt känsliga för stötar.
Däremot har jag kommit i kontakt med en professionell hårddisk-reparatör. Det är möjligt att han har styrkort liggandes till din modell. Han har reparerat hdd:s sedan 70-talet. Han heter Björn Johansson och jobbar uppe i Storuman.
Jag vågar inte lägga ut hans email och telefonnummer här, men skicka ett PM så får du det.
June 26, 2001
M Hammargard wrote: Jag skulle tro att diskarna blev skadade när den slog i golvet. Men hur som helst är jag ingen expert. Jag vet bara att dagens hårddiskar är ruggigt känsliga för stötar.
Däremot har jag kommit i kontakt med en professionell hårddisk-reparatör. Det är möjligt att han har styrkort liggandes till din modell. Han har reparerat hdd:s sedan 70-talet. Han heter Björn Johansson och jobbar uppe i Storuman.
Jag vågar inte lägga ut hans email och telefonnummer här, men skicka ett PM så får du det.
Enligt Ibas tekniker och sedan visuellt bekräftande av mig så är inte skivorna skadade alls fysiskt, läsarmarna låg i sina skydd och tål då 1000G enligt datablad. Dock är det mer troligt någon ledare gått av på läsarmarna och ger fel värden och därför beter sig som den gör.
Tackar, skickar pm..
June 26, 2001
tekman wrote:
Har du testat deras "Drive Fitness"-program?
http://www.hgst.com/hdd/suppor.....wnload.htmJag skulle även kolla med andra hårddiskprogram ifall något får kontakt och säger nått bra. "Ultimate Boot CD" har flera:
http://www.ultimatebootcd.com/Det jag funderar på är om man kan köpa en sån disk oavsett revision och byta ut allt förutom skivorna eller om man måste köpa samma revision och pröva byta ut kontrollerkortet enbart.
Vrålsök på google på diskens modellnummer och liknande diskars modellnummer och se om du får upp någon som lyckats/misslyckats. Sedan tycker jag att du ska testa ändå.
Jag hade en disk som stannade en dag. Varvade inte upp. Hittades inte av BIOS. Letade efter en likadan disk men det närmaste jag kom var en annan i samma serie men med en annan storlek. Bytte kontrollerkort och disken varvade upp men stod precis som din och slog. Bytte tillbaka och väntade på att hitta en exakt likadan disk. Ett halvår senare satte jag strömkabel i disken och den varvade upp.-) Hittades inte av BIOS, försökte flasha nytt firmware i den men hade inte ett program som stödde min disk. Startade i frustration om datorn och den bootade rakt in i den gamla windowspartitionen på disken. Det var bara att kopiera över viktiga saker och vara glad. Ibland har man flyt.
Jo, tycker jag har svart bälte i google.. men det är inte direkt många som försökt laga, bara plocka isär diskar.. Men programvara gör ingen nytta, det är byta ut hårdvara som sagt.
1 Guest(s)