March 1, 2005
Hallå,
jag har två interna 120 gigs SATA-diskar. Den ena, "C:", är operativsystemsdisken, den andra, "D:" är en fristående fillagringsdisk. För ett tag sen började D: helt plötsligt att bete sig underligt. När jag i utforskaren gick kanske 5 mappar in i den låste den sig. Om jag sedan fortsatte vänta ett bra tag kom det upp ett meddelande som löd i stil med:
"Disken är inte formaterad. För att den ska fungera måste du formatera den. Vill du göra det nu?" (valalternativ: "ja" och "avbryt").
När jag valde avbryt och sedan återvände till "Den här datorn" hade "D:" försvunnit. Men när jag startade om datorn kom den tillbaka, dock med samma mystiska fel.
Disken formaterades för typ något år sedan. Så tydligen har den helt plötsligt blivit "oformaterad" och måste formateras för att kunna användas. Det dryga är då att det på denna 120 gigare finns (eller fanns) ganska mycket som jag helst inte skulla vilja se försvinna (eller förvunnet).
Finns det något jag kan göra? Brukar det hända att hårddiskar helt utan förvarning blir "oformaterade"?
Tack på förhand.
July 18, 2001
kan hända att filsystemet blir pajj..
när jag pillade lite för mkt så blev en disk "oformaterad" (å nåra andra grejjer i datorn dog :P) och då provade jag ett program vid namn r-studio och med det lyckades jag återskapa en hel del av datan på disken. Tyvärr kostar programmet pengar, men det finns en demo du kan prova å se om programmet hittar någon data överhuvudtaget. minns inte adressen till företaget nu, men det är bara att googla så hittar du den.
Lycka Till!
March 1, 2005
Jag testade skanna disken med R-Studio. Men programmet säger bara att det är ett CRC-fel och verkar ha tendenser till att låsa sig, vilket också händer med alla andra program som försöker nå en fil som finns på hårddisken. Personligen tycker jag det känns ganska kört. Snart formaterar jag hårddisken och hoppas att det funkar igen. Då får jag se det från den ljusa sidan och jubla över att ha fått en 120 gigare till priset av "lite försvunna filer". Men om jag ser det som att det är hela min digitala musiksamling och ett filmprojekt jag jobbat med i något år så faller nog den tanken.
May 12, 2006
Kolla den här:
http://www.svenskdataraddning.se
De har hjälpt mig att rädda filer jag trodde var förlorade för alltid.
Dessutom till ett överkomligt pris.
February 22, 2006
Har hafft ett skumt fall med en hdd inte min egen men datan typ sega attan å sånt skit å det gick inte komma in på hdd det stod den va tom. där va mkt som ägaren ville ha kvar så snabbformatera den å sen använde ja easy recover. Pro versionen tror ja det va å ja hitta allt typ å nu fungerar hdd som den ska samt filerna..
February 22, 2006
Har hafft ett skumt fall med en hdd inte min egen men datan typ sega attan å sånt skit å det gick inte komma in på hdd det stod den va tom. där va mkt som ägaren ville ha kvar så snabbformatera den å sen använde ja easy recover. Pro versionen tror ja det va å ja hitta allt typ å nu fungerar hdd som den ska samt filerna..
1 Guest(s)