Hårddisk körd lr ej?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårddisk körd lr ej?
plankton
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 29, 2006 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå,
jag har två interna 120 gigs SATA-diskar. Den ena, "C:", är operativsystemsdisken, den andra, "D:" är en fristående fillagringsdisk. För ett tag sen började D: helt plötsligt att bete sig underligt. När jag i utforskaren gick kanske 5 mappar in i den låste den sig. Om jag sedan fortsatte vänta ett bra tag kom det upp ett meddelande som löd i stil med:
"Disken är inte formaterad. För att den ska fungera måste du formatera den. Vill du göra det nu?" (valalternativ: "ja" och "avbryt").
När jag valde avbryt och sedan återvände till "Den här datorn" hade "D:" försvunnit. Men när jag startade om datorn kom den tillbaka, dock med samma mystiska fel.
Disken formaterades för typ något år sedan. Så tydligen har den helt plötsligt blivit "oformaterad" och måste formateras för att kunna användas. Det dryga är då att det på denna 120 gigare finns (eller fanns) ganska mycket som jag helst inte skulla vilja se försvinna (eller förvunnet).
Finns det något jag kan göra? Brukar det hända att hårddiskar helt utan förvarning blir "oformaterade"?
Tack på förhand.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
1037143
April 29, 2006 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

kan hända att filsystemet blir pajj..

när jag pillade lite för mkt så blev en disk "oformaterad" (å nåra andra grejjer i datorn dog :P) och då provade jag ett program vid namn r-studio och med det lyckades jag återskapa en hel del av datan på disken. Tyvärr kostar programmet pengar, men det finns en demo du kan prova å se om programmet hittar någon data överhuvudtaget. minns inte adressen till företaget nu, men det är bara att googla så hittar du den.

Lycka Till!

plankton
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
1037189
April 29, 2006 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag testade skanna disken med R-Studio. Men programmet säger bara att det är ett CRC-fel och verkar ha tendenser till att låsa sig, vilket också händer med alla andra program som försöker nå en fil som finns på hårddisken. Personligen tycker jag det känns ganska kört. Snart formaterar jag hårddisken och hoppas att det funkar igen. Då får jag se det från den ljusa sidan och jubla över att ha fått en 120 gigare till priset av "lite försvunna filer". Men om jag ser det som att det är hela min digitala musiksamling och ett filmprojekt jag jobbat med i något år så faller nog den tanken.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
1037195
April 29, 2006 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm.. kanhända att disken är lite taskig och windows inte pallar det.. Om du har lite linuxkunskaper kan du kanske prova knoppix å se om du kan läsa nått från disken där?

formatera den bör du verkligen inte göra än om du vill ha en chans å få tillbaka nån data!

Looser
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1041014
May 13, 2006 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla den här:
http://www.svenskdataraddning.se
De har hjälpt mig att rädda filer jag trodde var förlorade för alltid.
Dessutom till ett överkomligt pris.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1041044
May 13, 2006 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Skaffa EZRecovery eller OnTrack, heter något sådant i alla fall, kör en scan och du bör få tillbaka det mesta. Men det kan vara korrupt.

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
1041134
May 14, 2006 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Har hafft ett skumt fall med en hdd inte min egen men datan typ sega attan å sånt skit å det gick inte komma in på hdd det stod den va tom. där va mkt som ägaren ville ha kvar så snabbformatera den å sen använde ja easy recover. Pro versionen tror ja det va å ja hitta allt typ å nu fungerar hdd som den ska samt filerna..

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
1041137
May 14, 2006 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Har hafft ett skumt fall med en hdd inte min egen men datan typ sega attan å sånt skit å det gick inte komma in på hdd det stod den va tom. där va mkt som ägaren ville ha kvar så snabbformatera den å sen använde ja easy recover. Pro versionen tror ja det va å ja hitta allt typ å nu fungerar hdd som den ska samt filerna..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 142
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL