September 6, 2002
Tja!
Har en Compaq dator som Hårddisken har strulat i.
Det var tidigare 2 partitioner i den (c: 2GB + d: 1GB)
Nu vill jag ta bort en partition så att jag får en partition på 3GB.
Kruxet är att det går inte att göra det via Fdisk. Totalt omöjligt!
Nu är det så att en polare till mej har en bärbar dator med exakt samma problem. Så läget är att det är 2 datorer som inte kommer åt 1GB på sin HD för att Fdisk inte kan lösa problemet.
PS: jag lyckades av någon anledning ändå att kunna installera W2k på den partitionen som inte "syntes" i vanliga fall på den bärbara... men det suger. vill ändå ha tot 3GB på den bärbara oxå.
Hoppas nån kan hjälpa mej med detta problem då jag inte hittar info om det någonstans.
/Paolo
June 18, 2001
Förmodligen är en av partitionerna i NTFS, och har du för gammal version av fdisk så är det kört. FDISK f.r.o.m Win98SE löser problemet, eller likaså att boota på en W2k/XP cd och partitionera om den där.
Hur som helst kommer du att bli av med datat du har på den, såvida du inte kör partition magic och har 50% ledigt utrymme!
September 6, 2002
Tjo!
Njaa.. de va nog FAT32 på båda kanske till och med FAT16
på den bärbara är det MS DOS på c: (fat) och Win 2000 pro på d: (ntfs)nu eftersom jag ville få igång d: partitionen då den inte "fanns/syntes" förut.
på compaq:en så är det FAT då det är windows 98 i den.
Hursomhelst så spelar inte innehållet på hårddiskarna någon roll ifall dom försvinner... vill ju hellre ha 3GB på HD än 2+1.
menmen jag söker vidare. har för mej att jag läste i Datormagazin en insändare som hade samma problem.
2 Guest(s)