November 22, 2007
Hejsan! Har en helt ny dator som jag skruvat ihop själv, men har fått lite problem med hårddisken som är en helt ny av typen "Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB" för 1000 kronor.
Det var så såhär att jag efter jag satt ihop allt så skulle jag installera windows, så jag matade in windows skivan och det startade som det skulle. så stod det något liknande med att om jag ville starta formatering av en ny partition - men råkade trycka av misstag på "accepter inte" och då startades datorn om och nu får jag upp detta meddelende "Primary Master Hard Disk Error. Press F1 to resume"
trycker man då F1 så kommer man in på "Instalattionprogram för windows XP" och maskinconfigurationer börjar kontrolleras som de ska göra. Men sedan kommer det först upp en helt svart bild följt av en blue screen med ett fel meddelande.. " Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator" och att man kan prova att ta bort nyinstallerade drivrutiner eller program genom att försöka starta i felsäkert läge. Även detta:
Teknisk information:
*** STOP: 0x0000007F (0x00000000, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)
och jag kommer ingen vart efter det..
Testade sedan att trycka f8 vid start där det kommer upp "choose boot device så får man upp en lista med floppy disk, cdrom och även hårddisken låg i listan(vilket den inte gör längre) Så jag valde hårddisken och då startade allt som det skulle och det gick att börja formetera en partition. Då trodde jag det att det hade fixat sig, men icke.. vet inte riktigt hur långt den han komma på formateringen då jag inte var vid datorn under den tiden, men senast jag kollade så var den på 20% och efter ett par timmar när jag kollade allt igen så Hade ett nytt fel meddelande kommit upp.. där det stod "ett fel uppstod blabla hårddisken kan vara skadad eller inte korrekt ikopplad" ungefär så.
Och jag har nu ingen aning om vad jag ska ta mig till
Är nästan säker på att hårddisken inte varit pajj innan och när den placerades i datorn. Hoppas inte heller att den är helt förstörd..kan det verkligen ha gått sönder så lätt?
Väldigt tacksam för svar!
November 22, 2007
okej tack ! Ska testa
Kan nämna att nu vill datorn inte starta XP skivan längre.. står bara "Operativsystemet kan inte startas" :/
EDIT: Har bränt ut och startat Ultimate boot Cd nu. Men hittar inte riktigt vilket program ja ska köra för att kunna formatera disken? verkar inte gå att formatera med MBR , bara kopiera osv ;/
August 12, 2005
Här kanske du kan hitta några ledtrådar http://support.microsoft.com/k...../935843/sv.
2 Guest(s)