February 4, 2003
Hej.
Som en del av er kanske vet så hade jag mycket strul med mina hårddiskar ett tag. Plötsligt en dag så blev filer korrupta. En dag sltuade en partion funka. Och till slut kom bara blåskärmar upp, och till slut gick den inte ens starta i princip.
Hårddiskarna har klickat. Och jag har kört ULTIMATE BOOT CD eller vad det heter, och kört olika diagnostik problem på både hårddiskarna. Med massor av fel!
Så trodde det var kört. Begravde datorn. Lät den stå och förfalla, har använt min vanliga bärbara istället.
Men saknade min stationära, eftersom det är smidigare med skärmen, större tangentbord och mus. Så började mecka idag igen....
Stoppade in en annan hårddisk av annat märke. Blev samma fel på det!
Började då misstänka moderkort (men kunde inte komma på vad det var) för den är inte klockad (till och med underklockad min stackars Ahthlon 1700+). Är dessutom ganska sval, hårddiskarna och nord, sydbryggan.
Så körde diagnostik problem ENBART skapad för det märket på nya hårddisken, och den klagade på FYSISKT fel. Typ att någon pinne var böjd på moderkortet. Eller att kabeln var sönder.
Trams tänkte jag. Men visst tänkte ju testa...
Öppnade upp och skruvade.
Startade datorn med en ny kabel (= 29kr).
Datorn bootar för första gången upp Windows på länge. Formatterar och partionerar om! Kör på nytt massa dignostik tester. INGA FEL! Nu har jag kört flera timmar, och inga fel än!
Så även om hårddiskar börjar klicka och dignostik program efter dignostik problem klagar på att den ska RMA's (det stod att jag skulle RMA'a hårddisken för den var paj). Så behöver det inte nödvändigtvis betyda att det är helt kört!
Bara ett tips till er. Jag har lagt ner MASSOR av timmar för ett såhär simpelt fel i grunden! MASSOR. Trodde jag skulle få köpa massa nytt. Istället kostade det 29kr. Jag nöjer mig med min gamla dator häck! 😛
Dessutom går datorn MÄRKBART fortare efter kabelbytet. Förmodligen inte en massa fel som går i omlopp.
Det är väl inget för er och diskutera direkt... Men man kan ju alltid dela med sig. Kanske någon som lär sig något och kanske i framtiden lär sig samma sak, istället för att "mer eller mindre slänga hårddisken" i sjön.
Det värsta är att den gamla IDE kabeln jag köpte var en sån här dyr jävel, 219kr köpte jag den för. Men såg nu när jag kollade på den, granskade att den var väldigt dåligt kontakterad. Inget överliggande skydd på de tunna kablarna precis vid kontaktstyket, så de tunna trådarna kunde tvinas runt varandra hur lätt som helst. Kuttade den kabeln med min nya multi-kniv av ren förbannelse.
Så.. Det var allt för mig 😛
PS: Tillägas är att jag monterade datorn med de där kablarna för typ 2 år sen. Har sen dess inte öppnat datorn en enda gång. Och det har mer eller mindre funkat kanon till typ 2 månader sen.. Det tog så lång tid för problemen att "komma" märkbart. Så uteslut aldrig kablarna.
September 22, 2005
Trevligt att du hittade felet. 🙂
Själv hade jag problem med mina SATA-kablar en gång (De följde med mitt Abit AN7-moderkort). Jag fick korrupta filer, och till slut så startade inte Windows. Sedan förvärrades saker och ting ytterligare, tills jag faktiskt lyckades få smileygubbar istället för hårddisknamn på min SATA-kontrollerskärm. Efter mycket jobblande lyckades jag dock hitta en kombination av kablarna som faktiskt fungerade.
Inom en nära framtid kommer jag dock att byta upp mig till ett DFI Lanparty, så då åker de här kablarna i papperskorgen.
Som sagt, underskatta aldrig kablar.
November 23, 2001
CyberDyne wrote: Trevligt att du hittade felet. 🙂
Själv hade jag problem med mina SATA-kablar en gång (De följde med mitt Abit AN7-moderkort). Jag fick korrupta filer, och till slut så startade inte Windows. Sedan förvärrades saker och ting ytterligare, tills jag faktiskt lyckades få smileygubbar istället för hårddisknamn på min SATA-kontrollerskärm. Efter mycket jobblande lyckades jag dock hitta en kombination av kablarna som faktiskt fungerade.
Inom en nära framtid kommer jag dock att byta upp mig till ett DFI Lanparty, så då åker de här kablarna i papperskorgen.
Som sagt, underskatta aldrig kablar.
Har också haft fel på kablar som följt med ABIT-kort. Lånade min polares SATA-kablar han fick med sitt ASUS istället då han kör PATA-only.
Det problem jag fick var att ena disken i min raid-array inte hittades, så det första jag provade var att switcha kablarna. Så kablar kan vara kluriga.
1 Guest(s)