September 22, 2005
Jag är medveten om att denna fråga nog har ställts förut, men jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig ändå.
Kort och gott, rev lite i lådan igår, omorganiserade lite osv.
Efteråt fungerade allt som det skulle.
Hopp till idag.
Nu står helt plöstligt min 300GB IDE-HDD som "inte allokerad" i diskhanteraren. Har 2 andra SATA-diskar som fungerar prima.
Först och främst, vad är det som orsakar detta plötsliga problem? Har det med Master File Table att göra (att den helt enkelt försvunnit eller blivit lite ändrad)?
Sedan, vad är det bästa sättet att få disken fungerande igen? Eftersom all data är totalt orörd på den, och jag inte gjorde något särskilt för att den skulle bli knäpp från första början, tycker jag att det borde vara ganska lätt att få ordning på det också.
Så, ni som har tips eller varit med om detta förut, dela med er av era kunskaper! 🙂
September 22, 2005
Yow, trevligt att du svarade. 🙂
Jag var tvungen att vända på dem i mitt Sonata-chassi.
Kort sagt så fipplade jag ju med anslutningarna, men allt sitter som det gjorde från början.
Kan inte hitta någon information på hur man skall gå tillväga med det här problemet.
Skall man använda ett recoveryprogram, något program som återbygger MFT eller vad? Själv har jag inte en aning. :/
September 22, 2005
ok, lite ny information:
Jag startade Partition Magic igår, efter att min bror av en slump gjort exakt vad du beskriver (undelete partition som var "not allocated").
Dock så startar inte PM. Jag får ett felmeddelande som lyder så här:
"Error #90
EZ-Drive has been detected on Drive 2, but EZ-drive is corrupt. Run the EZ-drive Setup Diskette to correct this problem. For EZ-Drive support contact your EZ-Drive provider."
Drive2 är den disk som krånglar.
Vad jag vet har jag inte installerat något som heter EZ-drive, vad jag kunnat få reda på så är det ett Western Digital-program som är utfasat redan. Så jag har inte installerat något iaf.
Antingen så ligger programmet på hurddisken av någon anledning, eller så har PM fel. Det är PM 8 så det bör vara ganska up-to-date.
Jag har skickat en förfrågning till Maxtor support också.
http://www.hardcoreware.net/fo.....post236145
Här har jag även hittat en jeppe som har samma problem som jag (användaren "Cryptor"), inklusive felmeddelandena i PM samt att partitionen är borta. Jag har dock inte lekt med minneslatencys som han har.
Är helt fast för tillfället. Någon som kan hjälpa ytterligare?
September 22, 2005
Liten uppdatering bara.
Till slut så återställde jag bara en backup på 200GB jag hade på min externa hårddisk. I stort sett allt är kvar.
Har fortfarande inte en aning om vad exakt som fulade sig, men hårddisken är nu ompartitionerad och fungerar igen. Men jag kommer hålla ett litet öga på den.
Kan väl i alla fall tillägga att Partition Magic inte kunde göra något i Windows (felmeddelande om att "EZ-drive " var korrupt). Men när jag bootade med PM-CDn så kunde jag välja undelete på hårddisken. Dock stannade den där progressbaren som söker efter partitioner vid 31% och frös. Dessutom så hittades min brorsas oavsiktligt borttagna partition direkt, med andra ord så fanns det med största sannolikhet inte kvar ett spår av partitionen på min HDD, om Partition Magic hade sökt igenom 31% av disken.
Summan av kardemumman: Köp en stor fet jäkla extern hårddisk och ta backup på musik, filmer samt filer du behöver med typ 2 veckors mellanrum. Jag är i alla fall glad att jag gjorde det. 🙂
November 12, 2006
Jag hade exakt samma problem efter att ha flyttat om hårddiskarna lite.
Fick dock till det genom att köra PTEDIT32.EXE som ingår i Partition Magic, och ändra partitionstyp till 07 (NTFS) istället för 55 (ez-drive).
Av någon konstig anledning hade partitionstypen ändrats, och det räckte att ändra tillbaka det.
Kan tänka mig att det skulle ha hjälpt dig också, ifall du nu inte körde ez-drive som partitionstyp.
2 Guest(s)