September 14, 2001
Jag har monterat en ny hd i min dator. En IBM 40 gig 7200 rpm. Den skall klara 100mbit/sec men när jag testar hastigheten med HD-tach visar den på endast 2,3 mbit. Det märks att den är slö även vid andra tillfällen, som uppstart, filöverföring från cd-rom mm. Jag har uppdaterat drivrutinerna till VIA chipet, och sen kan jag säga att samma problem inträffar även när jag körde en fijutsu disk. Vad fan e fel?
April 26, 2001
On 2001-09-14 00:29, Dreamspace wrote:
Jag har monterat en ny hd i min dator. En IBM 40 gig 7200 rpm. Den skall klara 100mbit/sec men när jag testar hastigheten med HD-tach visar den på endast 2,3 mbit. Det märks att den är slö även vid andra tillfällen, som uppstart, filöverföring från cd-rom mm. Jag har uppdaterat drivrutinerna till VIA chipet, och sen kan jag säga att samma problem inträffar även när jag körde en fijutsu disk. Vad fan e fel?
Stödjer moderkortet ata- 100???
har du ata 66/100 kabel mellan moderkortet och hårddisken?
March 4, 2001
On 2001-09-14 00:29, Dreamspace wrote:
Ok...dax för lite rättelser...
IBM diskar ska inte klara 100mbit/s, dom stöder UDMA100 standraden som innebär att dom stöder den standarden Och du bör ha utryckt dig i MB/s inte Mbit....
Det innebär hursomhelst att hårddisken maximalt kan överföra 50mb/s, men det betyder inte att den är garanterad att göra det. 50mb/s beror på att varje IDE kanal får 50mb/s, båda får inte 100mb/s var som många tror.
Hoppas du inte tar illa upp, ville bara lära dig lite
September 14, 2001
Tack grabbar! Men ändå borde ju värdet vara högre än 2.3 mb/sec Har rätt kabel, sprillans moderkort som stödjer udma100 mm.
Jag må skriva fel beteckningar på värden o sånt, men jag är inte totalt grön. Men jag tog inte illa upp, de senaste 2-3 inläggen var jävligt bra info!
1 Guest(s)