May 4, 2001
Jag har dessa frågor:
1, Jag har köpt denna disk: IBM Deskstar 60GXP 60GB 7200RPM UIDE100. Jag undrar ifall jag kan köra med sk. ULTRA DMA 100 med den.
2, Om jag kan det, och har en sladd som stöder det. OCH dessutom kopplar in min gamla hårddisk som är 2-3 år gammal och knappast stöder det. Dras hastigheten ner då ?
3, Vad är skillnaden mellan ULTRA DMA 100 sladd och en vanlig sladd i hastighet ?
4, Måste man ställa in något för att få detta att fungera ?
Tacksam för alla svar och tips !!
Mvh
Marcus
May 3, 2001
1, Jag har köpt denna disk: IBM Deskstar 60GXP 60GB 7200RPM UIDE100. Jag undrar ifall jag kan köra med sk. ULTRA DMA 100 med den.
Svar: UIDE100 står det i beskrivningen... det står för ultra ata 100
2, Om jag kan det, och har en sladd som stöder det. OCH dessutom kopplar in min gamla hårddisk som är 2-3 år gammal och knappast stöder det. Dras hastigheten ner då ?
Svar: det borde den inte göra..... iaf inte dra ner hastigheten på din nya disk... sen att den är segare kan ju uppfattas som så....
3, Vad är skillnaden mellan ULTRA DMA 100 sladd och en vanlig sladd i hastighet ?
Svar: en uata sladd har dubbelt så många sladdar i sig....
4, Måste man ställa in något för att få detta att fungera ?
Svar: lite osäker på detta.... på vissa måste man ställa i enhetshanteraren under disk controllers..... jag ställer in mitt i mitt RAID bios
March 20, 2001
Jaaa... du kan köra din ibm disk på ultra dma 100 den stödjer det... men moderkoret måste stödja det oxå!
om du är rädd för att tappa prestanda så kan du ju koppla din gamla hdd på samma ide kabel som Cd:n då tappar du ingen prestanda på din nya hdd.
en udma 100 har 80st "trådar" i sig och en udma sladd har 40 st "trådar" i sig så det skiljer en del...
du behöver inte oftast ställa in nått för att det ska funka... tror att det är auto på de flesta moderkort!
2 Guest(s)